A Andreas Johansson3 skrev:
Är det fast pris så är inte 7-8 tim per fönster samt c:a 1000:- till 1500:- i material per fönster
konstigt.
Varför är det inte konstigt? Byggnads anser att tidsåtgången är ca 2 timmar. Vad är det för material som kostar 1500?
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
Jag har nyligen bytt 23 fönster och en balkongdörr. De bytte även en del fasadbrädor (ca 50st 140cm brädor) medans resten av huset är i tegel.
I priset ingick även listning invändigt på ca 10 fönster och smygar och bläck utvändigt på alla. Resterande fönster var bara fog på insidan då de satt i betongvägg. Fönster var från Elit med aluminiumutsida. Öppningsbara överallt och vissa med luftventil.
Pris med fönster och jobb 255 000kr.
Tog två killar 7 dagar att byta allt så ca 112 timmar men de var väl inte här hela tiden då de hämtade material, äter osv som snickare alltid gör.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K KRUBB skrev:
Min uppskattning är 4-5 tim per fönster om jag hade utfört jobbet. Finns ju alltid något som kan strula och ta lite xtra tid även om det inte skall det men alla tar höjd och sedan hantering av restavfall tar ju även det lite tid. Bäst för kund är alltid löpande om du vet vilka som gör jobbet. Sedan är ju det så att ställning eller liknande kanske behövs men du efterfrågade ju bara själva mantim inte övrigt. mitt tips är att Gå på löpande med en uppskattat tid och hitta en bra firma
Varför inte byta fönstren inifrån?

Tar du höjd för att varje enskilt fönster ska strula?

Avfall kan vara lämpligt att fråga om kunden vill hantera. Kostar i princip bara lite tid och tillgång till släp om det är stora fönster. Onödigt att betala snickarpris för okvalificerat arbete.
 
Violina Violina skrev:
Låter helt vansinnigt!

Jag som glad amatör bytte en ytterdörr på ca 10 timmar, och då är jag "ett litet fruntimmer", så om en utbildad snickare behöver (nästan) lika lång tid på sig att byta ett fönster hade jag dragit öronen åt
H HEM2121 skrev:
1,5 timma per fönster, max 2 timmar för drevat och fodrat.
instämmer
 
P Pin skrev:
Varför är det inte konstigt? Byggnads anser att tidsåtgången är ca 2 timmar. Vad är det för material som kostar 1500?
Säger det av erfarenhet.
1000-1500:- bränner du snabbt om du ska köpa karmskruv, drev, foder och ev smygar invändigt, foder och ev smygar utvändigt, fönsterbleck.
Lim, spik, säckar mm.
Sen beror det ju självklart på förutsättningar med tidsåtgång och materialkostnader.
Har bytt 2 fönster på en dag på ett krångligt ställe samtidigt som vi hann med 18 en bättre dag på ett annat hus.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
1,5 timma per fönster, max 2 timmar för drevat och fodrat.
Haha, tycker verkligen du ska starta en monteringsfirma. Sen ska du marknadsföra det. Du lär nog få varenda jobb, så får vi se hur länge du hänger i 👍
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Det är alltså mellan 5-6 fönster per dag, visst så gör du en del invändigt själv men 4 fönster per dag lär ju två man kunna lösa. Det är vad min lokala snickare + 1 kollega räknar med att hinna minst

Och firmorna nu säger i flera av fallen att två man inte ens hinner med 2 fönster per dag, trots att det är samma dimensioner.

Dessutom har vi redan rivit ut alla foder invändigt så det slipper de…
Byter fönster nu lite pö om pö.
Nu senast var det fyra vridfönstet som byttes till tre fasta och ett vrid. Bort med plåten. Ut med fönsterna jag hjälpte snickaren att lyfta upp fönsterna på plats och guida in dem lite. Dvs 10 minuters jobb för mig. Dessa fyra fönster på en dag. Invändiga snickerier behöll vi.

De gamla fönsterna slänger jag när jag har lust.
4700 efter rot.

Plåten går kanske på 3500. Har inte fått den fakturan än.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
Haha, tycker verkligen du ska starta en monteringsfirma. Sen ska du marknadsföra det. Du lär nog få varenda jobb, så får vi se hur länge du hänger i 👍
Jag skrev vilken tid det tog för den snickaren vi anlitade. De stressade inte utan jobbade på. Det var också den tiden som även andra snickare beräknade. Sen fick vi även offerter från oseriösa hantverkare som trodde att de skulle kunna monter ett fönster på 12 timmar/st. Om du monterar och det tar längre tid för dig än vad vår snickare gjorde det på så kanske du skall fundera på att ändra ditt arbetsätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
14 fönster - 2 dagar inklusive allt hos mig (3-4 gubbar). ca 10 större och 4 källarfönster (de tog längst tid).
 
H HEM2121 skrev:
Jag skrev vilken tid det tog för den snickaren vi anlitade. De stressade inte utan jobbade på. Det var också den tiden som även andra snickare beräknade. Sen fick vi även offerter från oseriösa hantverkare som trodde att de skulle kunna monter ett fönster på 12 timmar/st. Om du monterar och det tar längre tid för dig än vad vår snickare gjorde det på så kanske du skall fundera på att ändra ditt arbetsätt.
När jag monterar fönster ingår allt. Från leverans av dom till städat slutresultat. Inkluderar körning till tippen och så vidare. Jag har monterat fönster i alla sorters hus. Eternit, puts betong trä tegel mm mm. Har naturligtvis inte räknat men över över 1000 monteringar har jag gjort. Men att säga 1,5 timme per fönster rakt av funkar inte, det kan jag gå i god för.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
H
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
När jag monterar fönster ingår allt. Från leverans av dom till städat slutresultat. Inkluderar körning till tippen och så vidare. Jag har monterat fönster i alla sorters hus. Eternit, puts betong trä tegel mm mm. Har naturligtvis inte räknat men över över 1000 monteringar har jag gjort. Men att säga 1,5 timme per fönster rakt av funkar inte, det kan jag gå i god för.
Det är du det. Om igen, jag skrev vilken tid vår snickare tog, dessutom reglande han om fönstren. De har säkert satt in fler fönster än vad du har gjort, de har arbetat med snickeri i hela sitt liv. De är inte purunga. De stressade inte utan arbetade bara effektivt.
 
P Pin skrev:
Varför är det inte konstigt? Byggnads anser att tidsåtgången är ca 2 timmar. Vad är det för material som kostar 1500?
Clarken37 skrev:
Finns det sådana? Något tips?
Jag byggahus, är ju uppenbarligen fulla med proffs och besserwissrar så ska du ha pålitlig, proffsig och utomordentligt underbetald hantverkare som kan precis allt mellan himmel och jord så är du nog på rätt ställe för här finns hur många som helst!
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
Ta in en snickare du litar på på löpande. Då är chansen stor att jobbet blir bra gjort och att eventuella skador på stommen kommuniceras och blir fixade. Många firmor som monterar fönster som enda tjänst är riktigt slarviga och hystar in fönstren på löpande band. 100timmar på 23fönster blir ju 4timmar per fönster då finns ingen tid till att någon överraskning så risken är stor att listning, tätning eller drevningen blir dåligt gjord.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är du det. Om igen, jag skrev vilken tid vår snickare tog, dessutom reglande han om fönstren. De har säkert satt in fler fönster än vad du har gjort, de har arbetat med snickeri i hela sitt liv. De är inte purunga. De stressade inte utan arbetade bara effektivt.
Menade bara att oavsett om dina snickare reglar om, river, fodrar in och utsidan och allt runtomkring. Kan man inte bara säga 1,5 -2 timmar per fönster som en ”mall”. Förutsättningarna är otroligt olika. Men nog om det, tycker dina snickare gjort ett fantastiskt jobb att greja komplett montering på angiven tid 😊
 
Erik.Karlsson Erik.Karlsson skrev:
Jag byggahus, är ju uppenbarligen fulla med proffs och besserwissrar så ska du ha pålitlig, proffsig och utomordentligt underbetald hantverkare som kan precis allt mellan himmel och jord så är du nog på rätt ställe för här finns hur många som helst!
Varför citerar du mig när du inte svarar på mitt inlägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.