36 992 läst · 81 svar
37k läst
81 svar
Ansluta Tibber Pulse till Home Assistant
Om du har en Tibber Pulse så är det väl bättre att ta "skicka till elnät" därifrån? Växelriktaren lär inte veta det.K kjork skrev:
Dvs. "last meter production" sensorn.
Måste bara kolla med dig @JaifJ Jaif skrev:
Jag använder den sensorn du tipsade om och matar in den i utility metern men får då en graf över daglig elanvändning som ser ut så här. Trodde jag skulle få ett värde per dag? Hur blir det för dig?
utility_meter:
energy_daily:
source: sensor.last_meter_consumption_vagen
cycle: daily
name: Elförbrukning - dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är rädd att jag inte förstår vad du menar. Den grafen ser ut som jag förväntar mig av den configen.L Lund skrev:Måste bara kolla med dig @Jaif
Jag använder den sensorn du tipsade om och matar in den i utility metern men får då en graf över daglig elanvändning som ser ut så här. Trodde jag skulle få ett värde per dag? Hur blir det för dig?
utility_meter:
energy_daily:
source: sensor.last_meter_consumption_vagen
cycle: daily
name: Elförbrukning - dag
[bild]
Är det energi-dashboarden du är ute efter? Där kan man se per timme/dag/månad/år.
Logga in
Skapa konto
Sorry, jag vill använda utility metern så att jag får ett värde med förbrukning per dag. Dvs en stapel per dag men den dagens el summerad. Precis som i Energy-dashboarden men i en egen graf.J Jaif skrev:
Du kan använda samma grafer som används i energy-dashboarden även i dina egna lovelace-dashboards.L Lund skrev:
https://www.home-assistant.io/lovelace/energy/
Jag har dock inte testatat det själv.
Det finns flera grafer som klarar det i Home assistant, Mini graph card, Apex charts och plotty charts. Grafan fungerar också. Man får gruppera per dag. Utility meter räknar upp från 0 till dagens slut och går sedan till 0 igen, där av hur kurvan ser ut i HA.L Lund skrev:
Logga in
Skapa konto