Viktor.J Viktor.J skrev:
Hmm... Jag läste någonstans på Tibbers hemsida att de kan "anta" vad som förbrukar vad beroende på förbrukningsmönstret. Borde ju inte vara så svårt med tillräckligt data att urskilja "stand-by el", el för värme och "övrigt" iallafall. Vad som är brödrosten och hårfönen blir så klart svårt :)

fick svar från Elbolaget nu, jag behöver köpa en RJ45 modul som de tar 500 kr för. Sedan tibber (om man inte är kund) som tibber tar 995 kr för. Så det blir ändå 1500 kr för att "veta lite":) ..
Skärmavbild av elanvändning i en app som visar kostnader för uppvärmning, beteende, konstant användning och elbilsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var väl härifrån jag fick det.

• Gilla
fender888
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Jag är i samma sits. Har en mätare från Kaifa hos Ellevio med RJ45. Min Tibber Pulse kom igår och jag installerade den direkt. Det gick mycket smidigt. Kom igång på en halvtimme och nu har den loggat lite värden. Jag köper inte elen från Tibber.

För att få igång Tibber Pulse-pluggen, behöver man ladda ner Tibbers app i telefonen, skapa ett konto (kostar inget) hos dem, där man talar om vem man är och var man bor, skanna pluggens QR-kod med appen, tala om vilket nätverk (SSID) den ska ansluta till. Vid registreringen står det att man måste ha svenskt personnummer, men det verkar gå att hoppa över den biten. Däremot verkar det som att adressen måste ligga i Sverige. Man behöver också ha en PC inkopplad via USB vid själva installationen (finns en mikro-usb-kontakt på sidan av pluggen). Man gör inget på den, så det har nog bara med strömförsörjning att göra.

I HA var det bara att klicka på "add integration", så tuffade det igång. Helt otroligt smidigt!

Jag vet inte riktigt hur detta funkar, dvs om informationen går:
1 direkt från pluggen till HA OCH till Tibbers servrar eller
2 från pluggen till Tibbers servrar och HA hämtar därifrån.

Om det är det första fallet, - undrar om man kan ta bort kontot hos Tibber?

Kostade en tusenlapp, men det var det värt för att slippa strul!

Jo, elmätaren sitter väl skärmad i ett plåtskåp, liksom Tibber-pluggen, men det verkar funka ändå. Ska installera en wifi range extender för säkerhets skull.
Jag är lite inne på att skaffa en Home Assistant bl.a. för att läsa värdena från min Tibber-plugg. Har du listat ut hur datan från Tibber pluggen hamnar hos din HA? Visst är det så att du HA sparar datan så att du kan gå tillbaka i tiden och se förbrukningen?

• Gilla
fender888
  • Laddar…
Informationen går via Tibbers server och tillbaka till HA, som sparar historiken. Jag har emellertid stora luckor, så jag undrar var felet sitter.

Så här ser det ut:
Stapeldiagram som visar elförbrukning med en stor ökning den 15 januari.
Skapa konto

Samtidigt kan jag se i historiken att det visst finns data:
Linjediagram som visar elförbrukning över tid med fluktuationer och dataavbrott.

Signal/brusförhållandet är förvisso litet därute i elskåpet, men det verkar ju funka i stort. Det här verkar vara något annat knas. Eller så räcker det att kontakten tappas någon gång under dagen för att energiberäkningen ska bli utstörd? Men elmätaren levererar ju inte bara ström och effekt, utan också energimängd "sedan föregående avläsning". Jag har inte pythonkunskaper, så att jag kan granska integrationskoden. Det är Tibber själva som skrivit den, vad jag förstår.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Anslut den direkt till HA via MQTT istället. Då slipper man Molnet!

• Gilla
Ankfoot
  • Laddar…
Aha! Tack för tipset!:D
Får läsa på om MQTT.:geek:

Fn87 Fn87 skrev:
Anslut den direkt till HA via MQTT istället. Då slipper man Molnet!
Du får gärna utveckla lite! Hur?

https://github.com/iotux/ElWiz hjälper dig lösa det hela. Det går förmodligen att köra direkt mot HA men det blir en hel del template jobb då.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jeg er maintainer av https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant, som er en AMS-HAN port integrasjon til Home Assistant. Til nå har den vært tilpasset det norske markedet, men jeg holder på med å tilpasse den for svenske målere.

Integrasjonen har frem til nå kun støtte data fra serieport og TCP/IP fra M-Bus adaptere, men er nå utvidet til å støtte MQTT. Tibber Pulse kan man sette opp til å publisere til egen MQTT-server (f.eks Home Assistant Mosquitto broker Add-On), og du får da alle målingene direkte i Home Assistant. Instruksjoner finner dere i linken over.

Jeg holder nå på med å tilpasse for Aidon og Kamstrup elmätare og regner med å snart være klar men en versjon av AMSHAN som også fungerer med svenske modeller av dem. Hvis du eller noen andre her har en annen type elmätar er jeg veldig interessert i å få tak i testdata.

Testdata fra MQTT kan f.eks hentes i hex format hvis du har satt opp egen MQTT server for Tibber:
mosquitto_sub -h YOURIPADDRESS -t 'YOUR_TIBBER_TOPIC' -F %X

Testdata kan postes her https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant/issues/24 eller sendes til tore@amundsen.org

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mojento och 11 till
  • Laddar…
toreamun toreamun skrev:
Jeg er maintainer av [länk], som er en AMS-HAN port integrasjon til Home Assistant. Til nå har den vært tilpasset det norske markedet, men jeg holder på med å tilpasse den for svenske målere.
Home Assistant integrasjonen er nå tilpasset svenske målere. Både HAN/RJ45 og P1/RJ12 formatene støttes, og integrasjonen har også vært testet med Tibber Pulse MQTT oppsett.

Redigerat:
  • Gilla
Fiskpralin och 1 till
  • Laddar…
Jag får inte in Tibber Pulse i Energy-delen i Home Assistant, går inte att välja i listan. Hur har ni konfigurerat det?

L Lund skrev:
Jag får inte in Tibber Pulse i Energy-delen i Home Assistant, går inte att välja i listan. Hur har ni konfigurerat det?
skulle precis skriva samma sak. Det jag har läst mig till är att problemet ligger i att den redovisar i w och inte kWh. Stod något om någon omräkning men jag är helt grön på HA så jag la det på is för nu.

jag ville också få till energi för att få det tjusiga flödet visat för mig.

L Lund skrev:
K kjork skrev:
skulle precis skriva samma sak. Det jag har läst mig till är att problemet ligger i att den redovisar i w och inte kWh. Stod något om någon omräkning men jag är helt grön på HA så jag la det på is för nu.

jag ville också få till energi för att få det tjusiga flödet visat för mig.
Kör ni den officiella Tibber integrationen?
Vilken version av HA kör ni?
Vilka sensors har ni på Tibber-devicen? Bifoga ett screenshot?

J Jaif skrev:
Kör ni den officiella Tibber integrationen?
Vilken version av HA kör ni?
Vilka sensors har ni på Tibber-devicen? Bifoga ett screenshot?
Jag kör 2022.2.7 och den officiella Tibber-integrationen där jag har 22 entiteter. Nedan ser du de sensorer som finns tillgängliga.

Jag antar att den jag borde lägga in är sensor.power_<min_adress> men den är inte valbar. Eller är det ackumulated power consumption?

Skärmklipp av en lista över energiförbruknings- och produktionssensorer i ett smart hem-system.
Skapa konto

L Lund skrev:
Jag kör 2022.2.7 och den officiella Tibber-integrationen där jag har 22 entiteter. Nedan ser du de sensorer som finns tillgängliga.

Jag antar att den jag borde lägga in är sensor.power_<min_adress> men den är inte valbar. Eller är det ackumulated power consumption?

[bild]
Det är energi-förbrukningen du ska använda, inte effekten.
Jag använder sensorn "last meter consumption" och det fungerar bra.

J Jaif skrev:
Det är energi-förbrukningen du ska använda, inte effekten.
Jag använder sensorn "last meter consumption" och det fungerar bra.
Super, tack! Nu hände det grejer

Nästa steg blir att jag i Apex Charts vill få en graf över senaste månadens energiförbrukning. Vet du om jag ska jag använda Utility Meter för det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.