Nu är det ju inte svar på TS ursprungliga fråga, men istället för att experimentera med egna lösningar för att få stabila väggar (som föreslås här) skulle jag helt klart rekommendera att bygga enligt våtrumsvägg 2012.
http://www.sakervatten.se/branschregler/vatrumsvagg
 
Redigerat:
Jag konstruerar väggen enligt vårrumsvägg 2012, tycker det verkar vara en stabil konstruktion.
 
Lycka till ..:)
Eti..
 
etiol skrev:
Jag har byggt i 40 år och så här har vi gjort och aldrig fått något klagomål..
reglar med 30 cc och isolering i vanlig ordning,, sedan plasten ,,,
en omgång Gips och sedan rikligt med lim på väggen och Gips igen och med förskjuten skarvning ..
Limningen är viktig för att skivorna skall sitta ihop ordentligt..
Sedan kakel eller vad du nu vill ha på detta ..
Tätskiktet och plasten sitter så nära varandra och får samma temperatur så det skall inte bli någon fukt..
Du kan även ha plyfa och sedan gips..
Men känner du att det är fel metod, så ta bort plasten.
Jag skulle gjort så i alla fall
Eti..
Jag har full respekt för ditt yrkeskunnande, men rent fysikaliskt så kan det, åtminstonde i teorin bli problem med dubbla tätskikt. Det har inte så stor betydelse ur fuktsynpunkt att dom sitter nära varandra eller inte (även om enbart det material som sitter emellan dom blir påverkat).

Det finns inget material som är helt ångtätt. Fukt kommer diffundera igenom både tätskikt och diffplast. Hur snabbt detta går kallas ånggenomgångsmotstånd. Om ånggenomgångsmotståndet är högre i diffplasten än i tätskiktet så kommer det (förutsatt att badrummet används regelbundet) att diffundera in mer ånga genom tätskiktet än som släpps ut av diffplasten. Fukthalten kommer således att succesivt öka i det instängda materialet.

Är förhållandet däremot det omvända att ånggenomgångsmotståndet är högre i tätskiktet än i diffplasten så har man inte samma problem då fukten diffunderar genom plasten och vidare ut i väggen snabbare än genom tätskiktet.

Moderna dukbaserade tätskikt har om de monterats rätt högre ånggenomgångsmotstånd än diffplast, rekommendation är att tätskiktet skall ha ett ånggenomgångsmotstånd som är större än 1000000 s/m om man ska kunna behålla diffplasten i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.