Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
F Finndjävel skrev:
Alla vill inte låsa upp sig till en anslutning för resten av livet. Det handlar lite om vad man har för grundvärderingar också. Sen kan jag förstå att ni vill ha fiber i Sverige när det trådlösa är så klent som det är. Tack och lov har vi byggt ut det trådlösa här så att man slipper monopolsituationen som ni försätter er i.

Vad tror du kommer att hända med priserna när alla har anslutit sig till ett monopol och fibernätet har 100% täckning?
Jo, monopol skapas onekligen på en del håll.
Men det finns många mindre aktörer på landsbygden som kanske inte gör om misstaget att sälja sina nät till storbolagen som skedde med elnäten.
 
På många håll är det ju de stora bolagen som bygger, och i de fall det är bynät säljs de ofta till storbolagen. Man har inte lärt sig misstagen från elnäten.
 
D Daniel 109 skrev:
På många håll är det ju de stora bolagen som bygger, och i de fall det är bynät säljs de ofta till storbolagen. Man har inte lärt sig misstagen från elnäten.
Jo, för idag hjälper småföreningarna varandra med admin och upphandling mm
 
Jag har öppet fiber byta när och hur jag vill .. det kosta 7500 att gå med och en avgift på några hundra per år ...


Jag pinga min lina och betalar för 100/10 .. resultatet vart 97/9.8 jag prova för skoj skull att ladda ner fick då 4gig/sek eftersom den är så stabil så behövs inte mer .. slet bort allt gammal och kör nu tv appletv och internet med spelande familjemedlemmar och aldrig en dipp ..

min router är flaskhalsen här hemma och jag har dragit cat6 i alla gamla rör i väggarna ... dvs uttag i alla rum ..super nöjd
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte problemet med att dra fram fiber? Den kostar ju inget om du inte använder den.
 
Precis, den hindrar inte att man kör 4G så länge man är nöjd med 4G. Med fiber så kan man alltså välja, utan fiber har man inget val utan är låst till 4G.

Som jag skrev tidigare, när mina föräldrar drog in fiber så fortsatte de köra ADSL i säkert ett år eller två.
 
N Nerre skrev:
Du menar som man gör med elnätet? Eller som man gjorde med telefon förr i tiden? Eller som man gör med VA-anslutning?

Fördelen med fiber är att man kan sluta använda den när man vill. Det kostar inget att ha fibern ligga oanvänd. Så den dag 9G är snabbare än fiber så är det bara att sluta använda fibern.
Precis vad jag menar. Jag förstår inte varför man skulle sträva emot en monopolsituation?
Konsumenten har inget att vinna i det långa loppet.
Man kan säga upp fibern så länge som det finns ett fungerande alternativ, men satsas det mera på fiber och mindre på trådlöst hela tiden så finns snart inget annat alternativ. Ingen vill vara utan nät, ingen kan knappt ens vara utan nät mera när alla samhällsfunktioner flyttat dit.
 
K karlmb skrev:
Jo, monopol skapas onekligen på en del håll.
Men det finns många mindre aktörer på landsbygden som kanske inte gör om misstaget att sälja sina nät till storbolagen som skedde med elnäten.
Ha, dom kommer alla att sälja när dom stora fått in foten tillräckligt på marknaden och erbjuder tillräckligt högt pris. Då stiger priserna och kvaliteten på tjänsten försämras, så fungerar en monopolmarknad.
 
Är just nu ingen fråga att fortsätta "älta" om det skapas monopol, oligopol, etc, det finns demokratisk politiskt beslut på att det ska vara marknadsstyrt och med PTS som tillsynsmyndighet. Så kan vi inte avsluta den frågan och fokusera på tråden utifrån fiber som anslutningsform för bredband.
 
F Finndjävel skrev:
Precis vad jag menar. Jag förstår inte varför man skulle sträva emot en monopolsituation?
Konsumenten har inget att vinna i det långa loppet.
Man kan säga upp fibern så länge som det finns ett fungerande alternativ, men satsas det mera på fiber och mindre på trådlöst hela tiden så finns snart inget annat alternativ. Ingen vill vara utan nät, ingen kan knappt ens vara utan nät mera när alla samhällsfunktioner flyttat dit.
@Daniel 109 också.....

Jag kan se uppenbara nackdelar med en monopolliknande situation, även om man inte ser dessa just nu.

Jag funderar på hur en alternativ marknad skulle fungera? Om ni minns SSNF från förr, vi har ju hållt på rätt länge med detta i Sverige, så hade vi många många många små nät som nu i stor omfattning konsoliderats till större och köpts av stora aktörer. Det beror ju dels på vinstintressen, dels på att man saknar personal för att underhålla näten (den vanliga föreningsproblematiken) dels på tusen andra skäl jag inte omedelbart ser.

Givet denna verklighet - hur skulle alternativet se ut? Det verkar inte finnas ett stort intresse för att driva sitt eget nät i liten skala och man kan inte gärna tvinga folk att ha ett litet fibernät. Min poäng är - det är lätt att gnälla över att vi driver mot en monopolliknande situation men om man inte har något gångbart alternativ som fungerar kanske det inte är mycket att bråka om?

För egen del ser jag bara ett alternativ och det är ett förstatligande av fiberinfrastrukturen. Det ger mig lite kräks i munnen att säga det men OM man inte gillar nuvarande lösning med stora privata aktörer som nätägare så är nog staten den närmaste neutrala parten som kan hantera detta. Problemet med detta är dock att viljan att investera i näten kan försvinna då och vi slutar med en reglering istället, dvs PTS verksamhet. Slutsats, av alla onda ting kanske vi inte sitter så illa till ändå.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Den lämplig lösning är som det är med vatten och avlopp i dag. Lokalnäten ska nog gärna ligga kommunalt eftersom de har vägar, vatten och avlopp. Det är lämpligt att samplanera dessa. Även elnäten ägas på vissa håll kommunalt eller samfällt, dessa är klart billigare än de stora aktörerna som enbart är på marknaden för att tjäna pengar. Privata monopol blir inget bra.

Tjänstebiten kan fortsätta vara privat, liksom elhandeln.
 
  • Gilla
erze
  • Laddar…
Ja man kan reflektera över hur man kan komma dit från dagens läge.

Problemet med att göra så från början är att jag hade fått vänta till 2075 på att Stokab (stockholms infrastrukturbolag) hade fått ner fiber i backen om det öht hade blivit något. Finns inga finanser för de flesta kommuner att göra sådant.

Att nu förstatliga sådant som redan finns är inte heller enkelt.

Så, frågan är hur man kommer till önskeläget.
 
Jag har en känsla av att slutkunderna har tagit en stor del av kostnaden. Man skulle även kunna tänka sig att bygga ut i privat regi mot att de som bygger får driva nätet i 10år eller så.

I dagsläget så är det ju uppköp som gäller. Telia är ju redan till stor del statligt. Iponly kan inte vara särskilt högt värderat idag. Men visst blir det en kostnad på kort sikt.
 
Tycker man ska utgå från de förutsättningar som gäller idag om man ska ta beslut om fiber.
Och EQT slår samman GlobelConnect med IP-Only där indikation är att varumärket IP-Only försvinner. Så blir intressant att se vad som händer med privatsidan av IP-Only.
 
M
En teknikfråga då många i tråden verkar har fiber. Ska få fiber från Telia i mitten av nästa år. Har grävt ned en 50-slang från tomtgräns fram till huset där jag ska gå in genom väggen. Det står nått i kontraktet att det ska sitta ett 230V uttag i anslutning till nån av dom där apparaterna, vilken blir jag inte klok på. Nån som kan förklara vilka apparater som sitter vart? Vi börjar med den första som sitter i anslutning till mitt hål i väggen där jag kommer in med min 50-slang som dom kommer dra fiberdukten i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.