Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Är du säljare? :)
 
J
R RalleB skrev:
Nu börjar spekulationerna igen...
Ni som inte jobbar inom detta området kan väl snälla låta bli att spekulera hur lätt/svårt det är att efteransluta sig.

Som vi skrivit ett antal gånger både i denna tråden och i andra så är en duct i tomtgräns INTE en garanti att man kan hoppa på närsomhelst eller efteransluta sig.

Vill man vara säker på att få sin bostad ansluten till fiber så hoppar man på första gången.
Har man tackar nej en gång så kan man ha förbrukat sin chans om det vill sig riktigt illa.
Vet inte vilka du syftar på men duct vid tomtgräns är åtminstone en garanti för att slippa att schakta på kommunal mark (ja om inte kommunen beställer då). Det ena utesluter som vanligt inte det andra.
Naturligtvis händer det att det saknas fiberkapacitet i FOS trots detta.
 
R
J Jocke Best skrev:
duct vid tomtgräns är åtminstone en garanti för att slippa att schakta på kommunal mark
Är det säkert? Ducten ägs väl av någon och om denna inte är intresserad av att dra något i sitt rör till dig så hjälper det väl inte att det går till din tomtgräns?
 
Om de inte vill dra något i den skulle de inte lagt ner den.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
J
R RoAd skrev:
Är det säkert? Ducten ägs väl av någon och om denna inte är intresserad av att dra något i sitt rör till dig så hjälper det väl inte att det går till din tomtgräns?
Jag förutsätter att den som beställer fiber vänder sig till den leverantör som har avtal med rätt KO/nätägare till respektive duct där man förberett. Men visst, man kan ju försöka med andra som saknar avtal eller duct, men då blir det svårt att diskutera seriöst. Som sagt, saknas fiber uppåt i nätet från fos eller fiberport etc så sjunker intresset naturligtvis.
 
Fick fiber indraget för ett år sedan ungefär och är helnöjd. Ångrar däremot att jag tackade nej första gången jag blev erbjuden eftersom att kostnaden då var hälften av 18 000 som jag fick betala nu.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Om de inte vill dra något i den skulle de inte lagt ner den.
Ja, det var ju antagligen sant när den grävdes ner, men saker kan ändras med tiden.

Jag vill minnas att jag sett minst ett fall på detta forum där det stod ett skåp med fiber vid tomtgränsen. Trots det blev det nej på frågan om det gick att ansluta. Vilka anledningar det kan finnas för att neka är ju svårt att säga, jag ville bara ifrågasätta att ett rör i tomtgränsen skulle innebära några garantier.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
Det fokuseras väldigt mycket på de tillfällen när det uppstått problem med efteranslutning i tätort, i de flesta fall med 0 meter (fiber finns i tomtgräns) eller 10 meter (fiber finns inom 10 m från tomtgräs) så går det bra ca 99,99 % av fallen.
I många tätorter har man nu eftermarknadsanslutit i 5-10 års tid, men att man kan få vänta i 6-24 månader beroende när det görs en "anslutningsrunda".
Och det har uppstått fiberbrist och även duct saknats, så risken finns och det finns inga 100 % garantier.
Att beakta är den otroligt snabba utbyggnadstakten där merparten gjorts under en 10-15 års period, så ur det perspektivet är det fantastiskt att det idag redan finns 80% fibertäckning för hushållen.
Så att allt skulle stanna upp tror jag inte på, däremot blir det spännande att se om t.ex. FWA kan snabba upp det när fiber blir för kostsamt, tester pågår.
 
Som sagt var, att ducten ligger där betyder inte att nån ser det som en bra affär att lägga resurser på att efteransluta nån. Det finns nåt som väl kallas etableringskostnad, den kostnad som finns för att dra igång ett anslutningsprojekt.

Det är många olika roller som ska involveras, de personerna är oftast uppbokade på andra jobb.

När en leverantör säger att de inte har några planer på att efteransluta folk inom de närmast 5 åren så tror jag inte de ljuger.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jo, men alla resonerar inte så, ser inte behovet eller vill inte ta kostnaden. Så enkelt är det och det är väl vad den tråden visar på att vi tänker olika och får acceptera att vi är oliktänkande.
Så det som du eller kanske jag ser som "poängen" uppfattar andra som ingen poäng alls.;)
Som väl är så resonerar färre än 3% på det viset. ....
 
N Nerre skrev:
Som sagt var, att ducten ligger där betyder inte att nån ser det som en bra affär att lägga resurser på att efteransluta nån. Det finns nåt som väl kallas etableringskostnad, den kostnad som finns för att dra igång ett anslutningsprojekt.

Det är många olika roller som ska involveras, de personerna är oftast uppbokade på andra jobb.

När en leverantör säger att de inte har några planer på att efteransluta folk inom de närmast 5 åren så tror jag inte de ljuger.

Har aldrig hört eller arbetat för en leverantör som säger att dom inte skulle efteransluta kunder, det är som att säga att man inte vill ha fler kunder.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och mina antaganden om 90% finns hyfsad statistik på:
2016 hade 66% fiber eller kunde ansluta, samt det fanns potential av 13% ytterligare i dess närhet, dvs 79%.
Och statistik för 2018 blev Totalt i landet Befolkning/hushåll 77,07% dvs, inte långt från potentialen 2016.
Så blir det inte 2020 man når 90% för fiber så kommer det att bli verklighet 2021/22.;)
2030 om man ser till hur många som gör bort sig och tackar nej när de får chansen här. ..
 
K karlmb skrev:
2030 om man ser till hur många som gör bort sig och tackar nej när de får chansen här. ..
På vilket sätt gör man bort sig?
 
A Andy78 skrev:
På vilket sätt gör man bort sig?
Läs hela tråden....Och alla andra om hur kortsiktigt ett sådant beslut är. Jag orkar inte. ..
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Läs hela tråden....Och alla andra om hur kortsiktigt ett sådant beslut är. Jag orkar inte. ..
Jag har följt den sedan första början och alla andra. trådar om samma ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.