Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
N
SSSS SSSS skrev:
Även om jag är nöjd med vårt fiber så blir jag ändå imponerad över hastigheten på 4G idag när man tänker tillbaka hur det var för några år sedan.

[bild]
Gäller i synnerhet Telias 4G.
 
N Nerre skrev:
Det är väldigt få som erbjuds efteranslutning.
Nja, det var en grov generalisering och stämmer inte riktigt.
Där t. ex. Telia har fibernät i tätorter går det i de flesta att beställa styckvis, dyrare, eller vid återkommande kampanjer av Telia men också av Telenor, Comhem, Bahnhof, etc, om de har utrustning på den platsen. Finns mycket förberedda fastighet med fiberslang vid tomtgränsen eller i dess närhet.
 
Här har vi bra mottagning på 4G men nätet är väldigt underdimensionerat. Dagtid på vardagar är det bra hastighet men på kvällar och helger är det knappt styrfart.
När vi nu får fiber kommer detta att avlasta 4G-nätet så mycket att hastigheten där inte längre är något problem och man hade klarat sig med 4G.
De som gnällt över att fiber inte behövs får därmed rätt och kan fortsätta med mobilt bredband.
Lite ödets ironi. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, det var en grov generalisering och stämmer inte riktigt.
Där t. ex. Telia har fibernät i tätorter går det i de flesta att beställa styckvis, dyrare, eller vid återkommande kampanjer av Telia men också av Telenor, Comhem, Bahnhof, etc, om de har utrustning på den platsen. Finns mycket förberedda fastighet med fiberslang vid tomtgränsen eller i dess närhet.
Finns en annan tråd om att det ändå kan vara problem i tätort. I glesbygd är det definitivt ett problem.
 
L lindquist_o skrev:
Här har vi bra mottagning på 4G men nätet är väldigt underdimensionerat. Dagtid på vardagar är det bra hastighet men på kvällar och helger är det knappt styrfart.
När vi nu får fiber kommer detta att avlasta 4G-nätet så mycket att hastigheten där inte längre är något problem och man hade klarat sig med 4G.
De som gnällt över att fiber inte behövs får därmed rätt och kan fortsätta med mobilt bredband.
Lite ödets ironi. :D
Jo så blir det nog i några år.
Sedan skaffar de 2 st 4k tv och börjar streama all underhållning. Och så är det samma visa igen om de ens tycker 4G-abbet/abben är prisvärda längre.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Finns en annan tråd om att det ändå kan vara problem i tätort. I glesbygd är det definitivt ett problem.
Beror ju på.

Har själv testat flera olika mobiler.

Själv kommit fram att Finland har man satsat mer på 4G. Fler använder det och det fungerar bättre ändå.

Här uppe i Norrland använder majoriteten Telia (eller Halebop samma nät).
Detta pga täckning, men även den är lite falsk.

T ex Telia funkar skit var jag bor. Telenor har både bättre täckning och hastighet, som sagt hastigheten beror nog på få användare.

Däremot är jag tvungen använda Telia, då min arbetsgivare valt det och Telia är det enda som fungerar på stugan.
Stugan fungerar Telia riktigt bra inga som helst problem och ja det är riktigt glesbygd 20km utanför Kalix!

Men allt beror ju som sagt var masten är och hur många som använder. Men jag tror mycket av våra problem beror just på att man snålat med master!
 
Med
kisumisu kisumisu skrev:
Beror ju på.

Har själv testat flera olika mobiler.

Själv kommit fram att Finland har man satsat mer på 4G. Fler använder det och det fungerar bättre ändå.

Här uppe i Norrland använder majoriteten Telia (eller Halebop samma nät).
Detta pga täckning, men även den är lite falsk.

T ex Telia funkar skit var jag bor. Telenor har både bättre täckning och hastighet, som sagt hastigheten beror nog på få användare.

Däremot är jag tvungen använda Telia, då min arbetsgivare valt det och Telia är det enda som fungerar på stugan.
Stugan fungerar Telia riktigt bra inga som helst problem och ja det är riktigt glesbygd 20km utanför Kalix!

Men allt beror ju som sagt var masten är och hur många som använder. Men jag tror mycket av våra problem beror just på att man snålat med master!
Med problem avser jag att efteransluta sig till fiber.
 
kisumisu
K karlmb skrev:
Jo så blir det nog i några år.
Sedan skaffar de 2 st 4k tv och börjar streama all underhållning. Och så är det samma visa igen om de ens tycker 4G-abbet/abben är prisvärda längre.
Precis och många använder tom analog tv i sin fina tv vet flera fall och "i dont blame them" då digital tv har blivit ett sätt och få ännu mer betalt. Tycker comhem o co borde släcka analog tv och gå över till digitalt basutbud!! Dvs 1.2.3.4.5.6.7.8.....digitalt men UTAN kort.

Bara ocker att ta extra för HD.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Med

Med problem avser jag att efteransluta sig till fiber.
Ah sorry läste fel.
 
K karlmb skrev:
Jo så blir det nog i några år.
Sedan skaffar de 2 st 4k tv och börjar streama all underhållning. Och så är det samma visa igen om de ens tycker 4G-abbet/abben är prisvärda längre.
Japp, och 4K är redan ute, till Tokyo OS kommer 8K :D
 
K karlmb skrev:
Finns en annan tråd om att det ändå kan vara problem i tätort. I glesbygd är det definitivt ett problem.
Stämmer bra och så är det, men definitvit inte generellt, som du kanske läser mellan raderna har jag jobbat i branschen och rullat ut många efteranslutning och där det fortfarande finns mycket kvar att fylla innan framdragna villaducter är installerade.
Problemet är i våra allra största stöder där det är svårt att få gräv/schakttillstånd och i nyasfalterade områden om det inte finns förberett. I nya områden så förbereder man idag även om någon inte skulle beställa så där det inga problem.
Landsbygd är en annan pilsner men där pågår nyutrullning för fullt just nu och kommer att pågå ännu i flera år framöver.
 
A AndersS skrev:
Stämmer bra och så är det, men definitvit inte generellt, som du kanske läser mellan raderna har jag jobbat i branschen och rullat ut många efteranslutning och där det fortfarande finns mycket kvar att fylla innan framdragna villaducter är installerade.
Problemet är i våra allra största stöder där det är svårt att få gräv/schakttillstånd och i nyasfalterade områden om det inte finns förberett. I nya områden så förbereder man idag även om någon inte skulle beställa så där det inga problem.
Landsbygd är en annan pilsner men där pågår nyutrullning för fullt just nu och kommer att pågå ännu i flera år framöver.
Poängen är att man inte bör tveka när någon aktör bygger fiber i ens område. Enda anledningen skulle vara om man tror någon bättre /billigare aktör kommer med nya erbjudanden inom överskådlig tid.
 
K karlmb skrev:
Poängen är att man inte bör tveka när någon aktör bygger fiber i ens område. Enda anledningen skulle vara om man tror någon bättre /billigare aktör kommer med nya erbjudanden inom överskådlig tid.
Jo, men alla resonerar inte så, ser inte behovet eller vill inte ta kostnaden. Så enkelt är det och det är väl vad den tråden visar på att vi tänker olika och får acceptera att vi är oliktänkande.
Så det som du eller kanske jag ser som "poängen" uppfattar andra som ingen poäng alls.;)
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Jo, men alla resonerar inte så, ser inte behovet eller vill inte ta kostnaden. Så enkelt är det och det är väl vad den tråden visar på att vi tänker olika och får acceptera att vi är oliktänkande.
Så det som du eller kanske jag ser som "poängen" uppfattar andra som ingen poäng alls.;)
Precis vi har alla olika åsikter och olika användningsområden.

Jag t ex tog fiber av den anledningen att jag får bra upload och kan köra hemmaserver etc.

Streamar aldrig nåt mer än Youtube och nån enstaka gång Svt play. Men de kan jag ju göra med 4g också.

Övrigt föredrar jag spela in tv på hårddisk där jag har full kontroll och kan spara film och serier. Någon enstaka gång drar jag hem en video med hög hastighet som fiber erbjuder;)

Men skulle aldrig t ex börja köra tv abbonemang via fiber...värre skit får man leta efter. Dåligt utbud, dåliga boxar, dyrt och krångligt :thinking:
Märker att det är en återkommande sak i fiberfrågan. Dvs streama. Varför ska man köra allt via fiber? Jag kan förstå play och netflix till en viss del...men varför köra linjär live tv via internet?

Visst jag kör parabol vilket också är krångligt men i gengäld får man in hela Europa och mycket är gratis.
Men vill man ha enkel tv kan man köra marknätet behövs ingen fiber för 8k tv.

Sedan finns det ju pirat ip tv. Vet flera som kör och undrar varför jag envisas med parabol och nöjer mig med gratisutbudet.
Men det kommer nog stoppas så småningom, ganska lätt för en isp blocka vissa adresser tjänster osv.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Nja, det var en grov generalisering och stämmer inte riktigt.
Där t. ex. Telia har fibernät i tätorter går det i de flesta att beställa styckvis, dyrare, eller vid återkommande kampanjer av Telia men också av Telenor, Comhem, Bahnhof, etc, om de har utrustning på den platsen. Finns mycket förberedda fastighet med fiberslang vid tomtgränsen eller i dess närhet.
Det är bara att läsa här i forumet så ser man alla som nekas efteranslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.