Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Tydligen var det inte så bra idag på ner hastigheten. Men upp har tydligen ökat.
Skärmdump av bredbandsmätning visar 11,56 Mbit/s nedladdning och 14,39 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Blir helt sönderstressad av att bara se sådana där siffror. Gör något så det går fortare!

Får terapisurfa här hemma nu i en timme för att få sinnesfrid igen.

Internet hastighetstestresultat med nedladdning på 849,29 Mbit/s, uppladdning på 780,67 Mbit/s och svarstid på 1,15 ms.
 
  • Gilla
Martin_ och 7 till
  • Laddar…
Inte alls missnöjd med fibern
 
  • Skärmdump av internethastighetstest med höga hastigheter för nedladdning och uppladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
MathiasS MathiasS skrev:
Blir helt sönderstressad av att bara se sådana där siffror. Gör något så det går fortare!

Får terapisurfa här hemma nu i en timme för att få sinnesfrid igen.

[bild]
Har absolut inget behov av sådana siffror. För de som behöver det är det kanon att det går att få men för oss som är väldigt nöjda med betydligt lägre siffror/inte kan få fiber är 4G ett fullgott alternativ. 5G däremot tror jag inte blir ett alternativ för oss på landsbygden under min livstid.
Tittar just nu på curling i HD utan några som helst problem. Tror inte bilden hade blivit bättre om jag haft en fiberuppkoppling med fyra gånger så hög hastighet.
 
Som sagt, för mig är det inte det ena eller det andra utan båda som gäller.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Varför inte båda möjligheterna på rygg i soffan.
Skärmdump av bredbandsmätning med 289,48 Mbit/s nedladdning och 98,12 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av bredbandsmätning med låg uppladdning och hyfsad nedladdningshastighet samt fundering om kontakt med operatör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur går det föresten för 10Gigs-gänget, har ni fått fart på anslutningarna nu?
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Är ju helt beroende av hur stam och ledningar är dragna, så för fiberprojektering av stamnät rätt utfört.
Sedan kan det för enskilda fastighetsägare kännas felaktigt och bli längre grävsträcka, t.ex. när grönområden bakom fastigheter kan användas istället. Kan t.o.m. kravställas av kommunerna om de är ägare av den allmänna marken istället för att man skär sönder asfalt i vägarna om det kan undvikas.
Det är inte lätt att göra alla nöjda när infrastruktur byggs som el, vägar och även fiber. ;)
För mig var det fråga om kommunikation.

Det var så många inblandade och den ena visste inte vad den andra gjorde :rolleyes:
Jag fick tom besök av en tekniker som skulle koppla in men dom hade inte ens blåst in kabeln färdigt till plaströret.

Dom tom drog fiber till ett hus som inte ens hade beställt det :thinking:

Enligt mitt tycke gjorde alla fel förutom teknikern. En skulle satt från gatan till fel ställe (om inte jag varit hemma).
Plötsligt börja andra gänget gräva på min tomt fast vi skulle komma överrens om dag så jag är hemma. Gjordes ej.

Den enda som sagt som ringde mig, skicka sms osv var teknikern.
 
Redigerat:
kisumisu
N Nerre skrev:
När det grävdes in hos oss (Svensk Infrastruktur) så fick man en dag där man skulle vara hemma för att projektledaren (eller nåt sånt) skulle kunna komma och spraya streck på tomten där man ville ha fibern. Sen var det ett par gubbar som handgrävde diket på anvisad plats. (Det var Svensk Infrastrukturs "knep", istället för dyra maskinkostnader som man inte kan dra av så hade de inhyrda balter (tror jag) som handgrävde (d.v.s. arbetskostnad = ROT-avdrag)).
Låter mycket vettigt!

Tyvärr gjorde inte Telenor så. Vi fick inte ens alternativet gräva själv "jo men vi sköter det ifall det blir nåt fel".

Hade jag inte råkat vara hemma hade det blivit fel.

En del av felen kanske berodde på språkbrist var finnar, polacker, svenskar, norrmän...fick tom vara tolk (tur man kan språk). Men som sagt polacken som utförde slut installationen var nog den som kunde mest.
 
Som jag noterade i ett tidigare inlägg, det finns också lycksökare och det är inte de som gjort att 65% av villafastigheterns har fiber installerat idag;)
 
J Johan456 skrev:
Inte alls missnöjd med fibern
12 ms ping är rätt dåligt. Med fiber bör man normalt ligga under 3 ms.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Som jag noterade i ett tidigare inlägg, det finns också lycksökare och det är inte de som gjort att 65% av villafastigheterns har fiber installerat idag;)
Så är det nog och det som svårt med fiber att vi alla får blandad resultat.

Jag kan dock inte gnälla på funktionen på själva internet. Har alltid fungerat för mig. Men det som svårt är att alla har så olika priser. Blir lite snedriven konkurrens.

Sedan har alla olika tjänster.
Vissa kör tom hela 10 Gbps och andra kör kabel tv lösningar...medans andra bla Telenor har bara standardhastigheter och en dålig tv lösning...

Hade varit bäst och ha nån mindre lokal nät så hade man nog fått bättre.
 
N Nerre skrev:
12 ms ping är rätt dåligt. Med fiber bör man normalt ligga under 3 ms.
Åfan, det har jag aldrig sett men får lägre via datorn. Jag tror du har sämre uppkoppling. Frågan var om jag var nöjd och det är jag.
 
Kan ju tillägga (även om jag säkert nämnt det tidigare i tråden) att för vår del är det inte hastigheten som är fördelen med fibern idag, vi har bara 100/100. Det har främst varit en fråga om tillförlitlighet (vår ADSL gick ner stup i kvarten när det regnade), men även trafikmängden (enligt vår router ligger vi på runt 300-500 GB per månad).

När vi skaffade fibern för 6-7 år sen så var 4G inget som man kunde förlita sig på, det var liksom inget alternativ då. Idag så visst, för många funkar kanske 4G. Just nu. Men om man inte hoppas på erbjudande om fiber när det erbjuds så är man i många fall körd. Det är väldigt få som erbjuds efteranslutning.

Sen är det framtidssäkerheten.Fibern kommer antagligen inte behöva bytas ut de närmsta 30 åren, och efter hand kommer det erbjudas högre hastigheter. Det är bara utrustningen i ändarna på fibern som begränsar idag, det går utan problem att köra 40Gbit/s på den fiber vi har (med off-the-shelf-utrustning).

Som jag ser det finns det ingen vettig anledning att tacka nej till fiber, även om man inte tänker använda den. Det är en investering, inte en kostnad. Mina föräldrar drog in fiber, men fortsatte med ADSL i flera år. Nu kör de dock via fibern.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Även om jag är nöjd med vårt fiber så blir jag ändå imponerad över hastigheten på 4G idag när man tänker tillbaka hur det var för några år sedan.

Skärmdump av bredbandsprestanda med 91,55 Mbit/s nedladdning och 26,11 Mbit/s uppladdning på 4G-nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.