Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

83 Röster 3,3%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 827 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

186 Röster 7,3%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

443 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 539
blackarrow blackarrow skrev:
Optofiber utan fiber. Kan det vara framtiden? FSOC från Alphabet/Google X.
De ska sätta upp 2000 st Indien åt telekomoperatören AP State Fibernet. Länk
[bild]
Upp till 2 mil med 20 Gbit/s kan en FSOC-länk klara av.
Faktiskt byggs det denna typ av laserlänkar även där det finns fiber då ljuset i luft går fortaren än i fibern och då får ner Latency med någon picosekund. Typiskt finansmarknaden som kör sådant som primär och fiber plöjd raka vägen som secundär vid dåligt väder.

Rolig grej är hur Telecom bolagen skryter om 5G.

Om 10Gb som det talas om är det till 99% stor masterna som kommer uppgraderas, mindre master är bara slavsändare. Så i praktiken är det 5 siffriga till 6siffriga som delar nät .

Tack vare flesta skaffat fiber, så blir belastningen lika illa. Annars hade mobilnätet varit lika bra som upp ringt internet.

Sen går samhället mer digital och går åt mer bandbredd.

Par gb går åt på minuter i fall man streamar och pratas om spel ska streamad (får se om det kommer funka).

Finns tyvärr ställen där fiber tappart fart när det blir högre använning och det är för det snålas på bra grejer ut till nätet.

D
Rickard. Rickard.ag skrev:
Den stora datamängden som förbrukas i mitt hem då vi gjort valet att vara helt utan tv kanaler gör att fiberkostnaden snabbt blir billig i sammanhanget. Adsl var inget bra alternativ heller pga för låg uppladdningshastighet.
Tror du menar nedladdningshastighet om du syftar på TV ...

Jag tror han syftar på den asymetriska hastigheten.

kisumisu
Ändrade min röst nu.

Gammal tråd jag vet, men nu har tom internetoperatörer börjat rekommendera mobilt.

Globalconnect som jag har som fiberoperatör till det "öppna nätet" bara höjer och höjer avgifter.

En som har Telenor som operatör fick ett brev om en höjning 1.4 där dom rekommenderade att gå över till 5G.

Nu fick jag samma brev fast i mailform att min skall höjas 1.5.
Ownit. Var lite billigare men skulle ändå ha kostat närmare 600kr/mån fast jag redan hade en rabatt på 50kr hos dem.

Vi pratar om hastighet på 100Mbit och utan tv eller andra tjänster!

Jag pratade med Telia och även dem säger att det finns inget att göra.
Antingen gräva in nya fiberkablar eller gå över till deras mobila lösning.

Deras rekommendation var också 5G. 199kr/mån (samma pris 2år) Fast där skulle man få köpa en yttre antenn. Så totalt 299kr. Ändå blir totalkostnaden runt 50% billigare (kanske ännu billigare då Globalconnect tycks höja sina priser minst en gång per år).

Blir intressant att se hur länge Globalconnect lever med sina prishöjningar!

• Wow
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Byter till Telenor som operatör 22/3 då Telia ville ha 579:- efter lite förhandling för 250/250.
Telenor kostar 399:- i 12 månader. Sedan får jag väl byta igen. Har egen router (USG med ett flertal ap) så bytet medför inget problem (jinx)
Global Connect är nätägare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Byter till Telenor som operatör 22/3 då Telia ville ha 579:- efter lite förhandling för 250/250.
Telenor kostar 399:- i 12 månader. Sedan får jag väl byta igen. Har egen router (USG med ett flertal ap) så bytet medför inget problem (jinx)
Global Connect är nätägare.
Jobbigt att behöva byta.

Hur är Telenor.
Var den jag hade från början, hade då blivit lovad 199kr / 1 år. Men fick bara 11 månader och sedan kom det felfakturor och inget stämde vad man kommit överens. Det här var visserligen flera år sedan och priset var en introduktionspris då jag skaffat fiber. Den tiden ägde Telenor kabeln via openuniverse.

Tillslut gick inte Telenor med på att förhandla om pris. Gick inte teckna blackfriday pris osv bara för stt jag var befintlig kund hos dem.

Sen dess har jag ju provat lite andra.

Vissa funkar tom sämre än det mobila nätet. Andra varit svindyra efter 1-3 månader.

Men det kanske är så att man får hålla på byta?

kisumisu kisumisu skrev:
Jobbigt att behöva byta.

Hur är Telenor.
Var den jag hade från början, hade då blivit lovad 199kr / 1 år. Men fick bara 11 månader och sedan kom det felfakturor och inget stämde vad man kommit överens.

Sen dess har jag ju provat lite andra.

Vissa funkar tom sämre än det mobila nätet. Andra varit svindyra efter 1-3 månader.

Men det kanske är så att man får hålla på byta?
Med tanke på att jag har egen router hoppas jag på att det kommer gå smidigt. I värsta fall får jag koppla in ett mobilt bredband om det blir problem.
Vet inte hur Telenor fungerar ännu, har haft Telia i alla år i huset.
Tror att man får hålla på och byta tyvärr

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
B
kisumisu kisumisu skrev:
Ändrade min röst nu.

Gammal tråd jag vet, men nu har tom internetoperatörer börjat rekommendera mobilt.

Globalconnect som jag har som fiberoperatör till det "öppna nätet" bara höjer och höjer avgifter.

En som har Telenor som operatör fick ett brev om en höjning 1.4 där dom rekommenderade att gå över till 5G.

Nu fick jag samma brev fast i mailform att min skall höjas 1.5.
Ownit. Var lite billigare men skulle ändå ha kostat närmare 600kr/mån fast jag redan hade en rabatt på 50kr hos dem.

Vi pratar om hastighet på 100Mbit och utan tv eller andra tjänster!

Jag pratade med Telia och även dem säger att det finns inget att göra.
Antingen gräva in nya fiberkablar eller gå över till deras mobila lösning.

Deras rekommendation var också 5G. 199kr/mån (samma pris 2år) Fast där skulle man få köpa en yttre antenn. Så totalt 299kr. Ändå blir totalkostnaden runt 50% billigare (kanske ännu billigare då Globalconnect tycks höja sina priser minst en gång per år).

Blir intressant att se hur länge Globalconnect lever med sina prishöjningar!
De har ett intresse av att du inte använder någon annnans fiber, det kommer snart en reglering som stävjar detta likt telias villafiber. Telenor skulle aldrig rekommendera 5g om alternvivet är en fiber som Telenor äger.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
B Boan skrev:
De har ett intresse av att du inte använder någon annnans fiber, det kommer snart en reglering som stävjar detta likt telias villafiber. Telenor skulle aldrig rekommendera 5g om alternvivet är en fiber som Telenor äger.
Aha så jag ska ta det kallt och bara nu byta till nåt erbjudande tillfälligt som känns okej?

Sen kanske ta och göra ett längre avtal med någon t ex Bahnhof som erbjuder enorma hastigheter billigare än vad dessa 100Mbit nu kostar i dessa öppna nät?

kisumisu
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Med tanke på att jag har egen router hoppas jag på att det kommer gå smidigt. I värsta fall får jag koppla in ett mobilt bredband om det blir problem.
Vet inte hur Telenor fungerar ännu, har haft Telia i alla år i huset.
Tror att man får hålla på och byta tyvärr
Har också egen router.

Eller en lite halvsnodd router då jag behöll den gamla från Telenor (fick dock betala 549kr, fast bötesbeloppet skulle ha varit 500kr). Funkar dock riktigt bra så i funktion har jag inget att gnälla om!

Förutom Halebob där hastigheten var på runt 20Mbit för en 250Mbit tjänst. Men den provperioden var ju helt gratis så ska kanske inte gnällas egentligen.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
B
kisumisu kisumisu skrev:
Aha så jag ska ta det kallt och bara nu byta till nåt erbjudande tillfälligt som känns okej?

Sen kanske ta och göra ett längre avtal med någon t ex Bahnhof som erbjuder enorma hastigheter billigare än vad dessa 100Mbit nu kostar i dessa öppna nät?
Har du telia fiber ska du se över att byta operatör, då hyr den andra den reglerade fibern. Allt handlar om vilka som etablerat sig i din telestation

Där jag bor har nu en lokal nätverksleverantör startat upp, de har lägre pris än alla de stora. Hos oss är det inte fibernätet som är dyrt, inte heller tjänsterna heller iofs. Men trots det så finns det utrymme för att pressa priset via en ny lokalt förankrad tjänst. De är inte mycket billigare, men om de levererar en bättre tjänst än de andra i lägsta prisklassen så är de definitivt intressanta att använda.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hur många år sedan var det jag varnade för just detta. Att bygga ut privata monopol, många gånger med stöd av skattepengar är inte vettigt. Infrastruktur bör inte vara privat.

• Gilla
Granström2 och 9 till
  • Laddar…
Här byggdes det ut som ett offentligt ägt bolag, OK på det viset. Sen fick dom fel i huvudet och sålde det till ett privat bolag.

• Arg
  • Ledsen
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.