Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Det är ju inget som kan veta hur det kommer att bli innan det finns. Det hänger ju på vad telebolagen satsar på.

Och det är ju inte ens säkert att de kommer att satsa på det de säger idag att de ska satsa på. Många gånger kommer de med högtflygande planer för att få in riskkapital eller få en bättre "image".

Är det bara jag som minns hur det var när 3G kom?
 
N Nerre skrev:
Det är ju inget som kan veta hur det kommer att bli innan det finns. Det hänger ju på vad telebolagen satsar på.

Och det är ju inte ens säkert att de kommer att satsa på det de säger idag att de ska satsa på. Många gånger kommer de med högtflygande planer för att få in riskkapital eller få en bättre "image".

Är det bara jag som minns hur det var när 3G kom?

Något speciellt du tänkte på?
 
N Nerre skrev:
Det är ju inget som kan veta hur det kommer att bli innan det finns. Det hänger ju på vad telebolagen satsar på.

Och det är ju inte ens säkert att de kommer att satsa på det de säger idag att de ska satsa på. Många gånger kommer de med högtflygande planer för att få in riskkapital eller få en bättre "image".

Är det bara jag som minns hur det var när 3G kom?
Jag skulle säga att det hänger på vad "marknaden" satsar på. Verkligheten är ju att ingen riktigt vet vilka de nya kassakossorna kommer bli för 5g. Man kan ju ana vart hän det är på väg men det är ju en bit kvar till kommersiella tillämpningar i storskala utöver FWA och standardtjänsterna.
 
A Andy78 skrev:
Något speciellt du tänkte på?
Du menar med 3G? T.ex. att det krävdes särskilt abonnemang, som var dyrare, och 3G bara fungerade centralt i storstäderna? Detta var ju långt innan smartphones kom.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle säga att det hänger på vad "marknaden" satsar på. Verkligheten är ju att ingen riktigt vet vilka de nya kassakossorna kommer bli för 5g. Man kan ju ana vart hän det är på väg men det är ju en bit kvar till kommersiella tillämpningar i storskala utöver FWA och standardtjänsterna.
Det som det inte talas om högt om är ju att alla de olika fördelarna med 5G inte går att kombinera i samma frekvensband.

Det pratas t.ex. om hastigheter på 1 Gbit/s, men det lär ju inte vara på 700 MHz-bandet (där man har lång räckvidd) utan mer troligt på 26 GHz-bandet (som i princip inte tar sig igenom en vanlig vägg). På 3,5 GHz-bandet är det väl inte så troligt att det bli varken bättre räckvidd eller högre hastighet än vad 4G ger idag?

Det lär ju knappast byggas några 26 GHz-nät i villaområden de första åren.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I utbyggnaden finns det konkurrens. Men sedan sitter du i en situation som är väldigt lik elnätets monopol.
Låt oss hoppas att landets alla nya fiberföreningar tar lärdom av detta...
 
D Daniel 109 skrev:
Hur stor del är det?
Min invändning är att det är upplagt för samma situation som med elnäten. Privata monopol som tar onödigt mycket betalt bara för att det går.
Om de inte är ägda av sina egna kunder ja.
 
A AndersS skrev:
Nej, behöver inte vara så med 5G. Läs tidigare inlägg från mig med olika realiseringar beroende av syfte med 5G.
Men kapacitet och avstånd påverkas utifrån frekvensband och antenner.
Men om syftet är att få bättre hastighet än med dagens 4G så blir det så.
 
N Nerre skrev:
Det som det inte talas om högt om är ju att alla de olika fördelarna med 5G inte går att kombinera i samma frekvensband.

Det pratas t.ex. om hastigheter på 1 Gbit/s, men det lär ju inte vara på 700 MHz-bandet (där man har lång räckvidd) utan mer troligt på 26 GHz-bandet (som i princip inte tar sig igenom en vanlig vägg). På 3,5 GHz-bandet är det väl inte så troligt att det bli varken bättre räckvidd eller högre hastighet än vad 4G ger idag?

Det lär ju knappast byggas några 26 GHz-nät i villaområden de första åren.
Well, jag tror att dom som behöver förstå det nu, förstår det.....:) Att banden har olika fördelar/nackdelar är ju knappast någon hemlighet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Well, jag tror att dom som behöver förstå det nu, förstår det.....:) Att banden har olika fördelar/nackdelar är ju knappast någon hemlighet.
Nåja, en del härinne ser ju 5G som den där fiberdödaren de väntat på..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Fiberdödare är nog att överdriva en smula. Det kommer ju bli ett grymt bra komplement. Och man börjar kunna ana att flera operatörer kommer använda FWA på 5g där det blir för jobbigt med fiber. Så, som sagt för 1000 inlägg sedan är det inte antingen eller utan en blandning av båda som är bäst.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att jag fick betala 35000 för att få in en telefon och 8Mb/s (i bästa fall) när huset byggdes 2008 så kändes det som ett självklart val att få in fiber för 15000 för två år sedan. Mobilt nätverk är inte speciellt säkert här och dessutom skulle surfmängderna bli för stora. Adsl var ju väldigt väderberoende eftersom det är så otroligt många skarvar på ledningen efter stormarna Gudrun och Per. Regnade det och blåste så kopplades det ifrån. Var det fint väder fungerade det hyfsat.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fiberdödare är nog att överdriva en smula. Det kommer ju bli ett grymt bra komplement. Och man börjar kunna ana att flera operatörer kommer använda FWA på 5g där det blir för jobbigt med fiber. Så, som sagt för 1000 inlägg sedan är det inte antingen eller utan en blandning av båda som är bäst.
Här på Åland talar många kunder om kommande 5G när jag ringer och säljer fiber men i princip alla beställer ändå.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Att 5G ska byggas ut till bondgården som vägrar att någon gräver fram fiber till grannarna för "att snart kommer 5G" är bara att glömma. Som skrivits flera gånger. 5G kräver tätt mellan masterna om full hastighet ska kunna uppnås av många användare. Stora celler (långt mellan antenner) gör att fler får dela på kapaciteten som finns. Vill man då upp i hastighet blir det små celler och mycket fiber ska grävas ner till dessa ställen. I det läget tjänar alla på att sammbygga detta med att få in fiber till även husen man går förbi.
 
  • Gilla
Raskus och 2 till
  • Laddar…
Det jag ångrar mest är att jag skaffade asus lyra till fibret. Till och med min gamla router funkar ju bättre även om täckningen inte räckte över hela huset..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.