Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Det är fiberkonveter/medieomvandlare på insidan som ska ha ström.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Den första burken brukar kallas medieomvandlare, i princip så konverterar den ljuset i fibern till elektriska signaler (som man kan använda vanlig nätverkskabel till). I de flesta fall idag så sitter medieomvandlaren inbyggd i en switch (som är konfigurerad av operatören för att hantera olika VLAN).

Men konsekvensen är att efter medieomvandlaren så har du vanlig ethernet (d.v.s. ett vanligt nätverksuttag).

Som nästa burk behöver du normalt en router. Observera att idag används begreppet router ofta väldigt felaktigt. En router är en burk som sitter mellan två olika nätverk, så i princip är det en dator med två nätverkskort. Dock så innehåller nästan alla konsumentroutrar idag även en switch och en trådlös accesspunkt för WiFi. Men följer man definitionerna strikt så är de inte delar av routern.

Schematisk bild av en trådlös router med anmärkningar för router, switch, accesspunkt, WAN och LAN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan normalt dra en upp till 100 meter lång nätverkskabel mellan din medieomvandlade och din router (om medieomvandlaren sitter på ett opraktiskt ställe). De flesta fiberleverantörer är inte så flexibla med placeringen. Vi hade tur som kunde dra in fibern till det rum där routern (som vi använde för ADSL) redan fanns.
 
  • Gilla
PappasHammare och 3 till
  • Laddar…
Exempel på en mediakonverterare / tjänstefördelare.
Du kommer ha fiber in på ena sidan där röda kabeln går in, sedan ett antal nätverksportar ut som syns på bild.

Mediakonverterare med röd fiberkabel och flera nätverksportar i ett serverrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Okej, så första burken är medieomvandlaren, men den kan man i princip sätta där som fibern kommer in genom väggen. Jag ska borra hålet 1meter under min elcentral så det kan ju vara lämpligt att den sitter där bredvid isf.
Men själva routerrn kan man väl ställa bredvid och flytta som man själv vill sedan? Alltså den kan man väl köpa kabel till själv och flytta längre ifrån medieomvandlaren om man vill? En fiberkabel är ju svårare att skarva:D
 
Svar ja.
 
Precis, men tänk på att vid elcentralen är det rätt ovanligt att det faktiskt sitter ett eluttag. Det måste man då i såna fall ta dit en elektriker som installerar.
 
Nja, är det Telia så brukar första burken vara en fiberdosa där man avslutar inkommande duct/fiberslang och fiber, storlek ungefär som ett eluttag och den behöver ingen elanslutning.

Från den kopplas sedan en villapatch, förkontakterad fiberkabel från fiberdosan till medieomvandlaren. Villapatchen kan normalt vara mellan 0,5-15m där längden som ingår i installationspriset kan variera, tror Telia tillämpar 5 m. Det är medieomvandlaren som är första burken som behöver elanslutning.

Sedan drar du ethernetkabel till den plats där du vill placera routern på.

Så det jag beskriver ovan är det normala installationslösningen för Telia Öppen fiber, gäller även Telenor, Comhem, etc, där man använder samma infrastruktur av fiber som Telia Öppen fiber. Det som skiljer är oftast är hur man placerar fiberbox/medieomvandlare, dvs avståndet mellan dem där man kan ha krav på placering bredvid varandra (finns ingen logisk förklaring mera än att göra administrationen förenklad, teknisk inget hinder att separera)

Sedan kan man göra varianter utifrån speciella behov och vissa fiberoperatörer placerar fiberdosan utvändigt eller använder en kombinerad medieomvandlare med inbyggd fiberdosa.
 
  • Gilla
Krister_L och 3 till
  • Laddar…
Så här kan en fiberdosa se ut under locket hos Telia Öppen Fiber.
Fiberduct kommer in uppifrån. Inkommande fiber är svetsad med en bit förkontakterad fiber,
Nertill kommer en fiberpatch ut.
Fiberanslutningsdosa från Telia Öppen Fiber öppnat lock med inkommande fiber och ansluten fiberpatch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fiberpatchen går vidare till mediaomvandlare/tjänsteswitch.
Öppen Telia fiberdosa med inkommande fiberduct ovanifrån och röd fiberpatchkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda kabeln går vidare till routern.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi har en fiberskarvbox på utsidan som blåsfibern är svetsad med en inomhusfiber, den avslutas i en liten patchpanel, från patchpaneler går en (fiber)patchkabel till mediaomvandlaren/bredbandsdelaren/tjänstefördelaren som delar upp VLANen till var sin port (internet, IP-TV & IP-telefoni). Från internetporten går en ethernet till routern.

Patchpanel och bredbandsdelare anslutna med fiberpatchkabel i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fiberpatchpanelen

En bredbandsdelare monterad på vägg med upplysta indikatorer för LAN, WAN och POWER samt anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bredbandsdelaren
 
kisumisu
Silver78 Silver78 skrev:
Förstår inte problemet med att dra fram fiber? Den kostar ju inget om du inte använder den.
N Nerre skrev:
Precis, den hindrar inte att man kör 4G så länge man är nöjd med 4G. Med fiber så kan man alltså välja, utan fiber har man inget val utan är låst till 4G.


Som jag skrev tidigare, när mina föräldrar drog in fiber så fortsatte de köra ADSL i säkert ett år eller två.
Inte kostar något?
Jag fick betala nästan 20k för att få fiber till huset.

Sätter ni staket runt huset eller bygger en friggebod etc bara för att höja värdet på huset?

Nä det är inget vi behöver men vi gör det i alla fall.

Varför ska man köra 4G eller ADSL om man redan investerat i fiber? Låter heltokigt :thinking:
Är ju nästan som att ha en sprillans ny Volvo avställd och man fortsätter köra med sin 740 för att den går. Men man vill ändå ha en ny i garaget som man inte använder.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Inte kostar något?
Jag fick betala nästan 20k för att få fiber till huset.
Ja, en engångskostnad. Men den kostar inget löpande om man slutar använda den.

Är ju nästan som att ha en sprillans ny Volvo avställd och man fortsätter köra med sin 740 för att den går. Men man vill ändå ha en ny i garaget som man inte använder.
Du menar att det på nåt sätt skulle vara ovanligt att folk investerar i dyra saker så som fastigheter för att sen kunna sälja dem med vinst?

Våra grannar köpte huset, renoverade det och sen sålde de det. De bodde aldrig i huset själva, de köpte det för att renovera och sälja vidare. De köpta med andra ord ett hus för flera miljoner, fast de inte hade behov av det för att bo i.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Så här kan en fiberdosa se ut under locket hos Telia Öppen Fiber.
Fiberduct kommer in uppifrån. Inkommande fiber är svetsad med en bit förkontakterad fiber,
Nertill kommer en fiberpatch ut.
[bild]
Fiberpatchen går vidare till mediaomvandlare/tjänsteswitch.
[bild]
Röda kabeln går vidare till routern.
känns som du beskriver fel. Från ditt fiberuttag går ju en fiberpatch rakt in i din router. Det är ju din router, går sen den röda kabeln till en till router?
 
J Johan456 skrev:
känns som du beskriver fel. Från ditt fiberuttag går ju en fiberpatch rakt in i din router. Det är ju din router, går sen den röda kabeln till en till router?
Ser ut som att patchen går till en tjänstefördelare.
 
hsd
Fiberomvandlare, fiber in patchkabel ut till mediaomvandlare som behöver en ansluten nätdel (mediaomvandlaren strömförsörjer fiberomvandlaren via patchkabeln) därefter, den röda kabeln, till din router och gul till tv samt grön till telefon (tv och telefon kan kopplas till router i de flesta fallen)
 
hsd hsd skrev:
Fiberomvandlare, fiber in patchkabel ut till mediaomvandlare som behöver en ansluten nätdel (mediaomvandlaren strömförsörjer fiberomvandlaren via patchkabeln) därefter, den röda kabeln, till din router och gul till tv samt grön till telefon (tv och telefon kan kopplas till router i de flesta fallen)
Nja, nu har det blivit lite fel "(mediaomvandlaren strömförsörjer fiberomvandlaren via patchkabeln)"
Det är en fiberdosa det första som inte kräver el.
Sedan går det till medieomvandlare, i den sitter ett interface där villapatchen ansluts vilket heter SFP. SFP är den modul som omvandlar från fiberljus till elektriska signaler.
Och "blackarrows" biler visar precis det och sedan ethernetkabel med rödmärkta kontakter som går till routern.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.