Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
J Johan456 skrev:
känns som du beskriver fel. Från ditt fiberuttag går ju en fiberpatch rakt in i din router. Det är ju din router, går sen den röda kabeln till en till router?
Nej det är ingen router utan en medieomvandlare med switch, Inteno, finns ingen router i bilderna.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
känns som du beskriver fel. Från ditt fiberuttag går ju en fiberpatch rakt in i din router. Det är ju din router, går sen den röda kabeln till en till router?
NIX fiberpatchen går INTE in i en router utan i en bredbandsdelare, närmare bestämt in i en Inteno XG6846 (eller liknande VLAN-switch)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
känns som du beskriver fel. Från ditt fiberuttag går ju en fiberpatch rakt in i din router. Det är ju din router, går sen den röda kabeln till en till router?
Den nedre burken är en inteno tjänstefördelare, vilket är en VLAN-switch med en SFP-port.
Övre bild på en öppen fiberdosa med ansluten fiberpatch. Nedre bild på en VLAN-switch med SFP-modul, lampor och ansluten grå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Det blå plastlocket i övre burken, fiberdosan, är bara ett skarvblock för två fiberkontakter. Fiberpatchkontakten är spärrad mot att jackas ur av lådan).

En bild av vad som finns innanför den öppna dörren på min tjänstefördelare i bilden ovan.
Inteno tjänstefördelare öppen med synlig fiber SFP-modul och fiberpatch ansluten, samt markerad grå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SFP-modulen omvandlar från fiber till elektriskt (sfp) gränssnitt och sitter direkt i VLAN switchens SFP-port.
En förkonfigurerad fjärmanagerad VLAN-switch med en SFP-modul bildar alltså medieomvandlare och tjänstefördelare.

Edit: Den grå kabeln med röd kontakt går till min router som också kan konfigureras för att tagga av VLAN-trafik för tex TV och skicka ut på en egen LAN-port.
 
Redigerat:
J Johan456 skrev:
känns som du beskriver fel. Från ditt fiberuttag går ju en fiberpatch rakt in i din router. Det är ju din router, går sen den röda kabeln till en till router?
Det som syns på bilderna är en VLAN-switch (kallas i dessa sammanhang även tjänstefördelare), och den röda kabeln går vidare till husägarens egna NAT-router, vilket behövs eftersom man normalt bara får typ en enda pubilka IP-adress.

Telia lägger ut alla VLAN (tjänster) i det röda uttaget, så det är möjligt att separera ut de olika tjänsterna i den egna utrustningen. Det är bara "internet" som är otaggat i det röda uttaget, så det är det enda man kommer åt om man kopplar in en "normal" hemma-dator direkt i uttaget.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
Ja, en engångskostnad. Men den kostar inget löpande om man slutar använda den.



Du menar att det på nåt sätt skulle vara ovanligt att folk investerar i dyra saker så som fastigheter för att sen kunna sälja dem med vinst?

Våra grannar köpte huset, renoverade det och sen sålde de det. De bodde aldrig i huset själva, de köpte det för att renovera och sälja vidare. De köpta med andra ord ett hus för flera miljoner, fast de inte hade behov av det för att bo i.
Nej det kanske inte är ovanligt.
Tänkte bara att alla gör inte så.

Jag investerar enbart på det jag tycker värt, dvs behöver.
Sedan tror jag det beror var man bor här i Norrland är hus lite som bilar. Kostar flera mille bygga men sen om 10-20år får du knappt nåt.

Jo jag har fiber installerat för jag tycker det värt ha bra internet. Även om 4g fungerade till standarduppgifter. Det som jag tyckte var mest surt med 4g var begränsad upload och ip adress bakom en NAT vägg.
 
hsd
A AndersS skrev:
Nja, nu har det blivit lite fel "(mediaomvandlaren strömförsörjer fiberomvandlaren via patchkabeln)"
Det är en fiberdosa det första som inte kräver el.
Sedan går det till medieomvandlare, i den sitter ett interface där villapatchen ansluts vilket heter SFP. SFP är den modul som omvandlar från fiberljus till elektriska signaler.
Och "blackarrows" biler visar precis det och sedan ethernetkabel med rödmärkta kontakter som går till routern.
Fiberdosan som Du skriver är en omvandlare, från ljus till elektriska pulser, sändar/mottagar dioder som kräver lite ström för att det hela ska spela, vilken kommer från mediaomvandlaren.
 
hsd hsd skrev:
Fiberdosan som Du skriver är en omvandlare, från ljus till elektriska pulser, sändar/mottagar dioder som kräver lite ström för att det hela ska spela, vilken kommer från mediaomvandlaren.
Nej, fortfarande fel.
 
hsd hsd skrev:
Fiberdosan som Du skriver är en omvandlare, från ljus till elektriska pulser, sändar/mottagar dioder som kräver lite ström för att det hela ska spela, vilken kommer från mediaomvandlaren.
Nej nej nej, fiberdosan är antingen en separat dosa med en rakskarv
Likt denna https://www.byggahus.se/forum/attachments/image-jpg.367240/

eller så är den en tillsats till mediakonvertern
Likt denna https://www.intenogroup.com/products/accessories/fiber-trays/

Däremot kan mediakonvertern vara inbyggd i routern men det är väldigt sällsynt att fibernätsägaren levererar det.
 
hsd
Då är det fel hos mig och andra här i området, men det funkar och det räcker för mig och andra med öppen fiber
 
Såhär ser det ofta ut när fibern går direkt in i tillägget till bredbandsdelaren,
Fiberkabel ansluten till en öppen bredbandsdistributionsenhet bredvid en grå Inteno-router på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det kan vara så som ni har det.

sedan finns det där fibern går direkt in i tillägget som i sin tur är ihopbyggd med bredbandsdelaren som i sin tur är ihopbyggd med routern, som i denna film,
 
A andymannen skrev:
Nej jag ångrar inte att vi skaffat fiber. Det går mycket trafik i vår fiber och vi vill ha en stabil uppkoppling. Har kollat runt i tråden och jag får en fundering. Hur mycket trafik har ni i er fiber på en månad? Jag tycker att vi har sjukt mycket. Vi ligger på ca 3,5-4 TB i månaden, det är trafik både upp och ned.
Vi ligger mellan 4-7 TB Per mån totalt.
 
hsd hsd skrev:
Då är det fel hos mig och andra här i området, men det funkar och det räcker för mig och andra med öppen fiber
Bild...?
Det finns dosor som har plats för fiberskarv och att rulla upp fiber samt med fiber/ethernet-omvandling utan SFP.
Tex olycklig forummedlem som råkat slita av sin fiber.
 
Redigerat:
Det som förvirrar diskussionen lite här är vid vissa installationer är första dosan en ren skarvdosa där fiber skarvas mot fiber. Min bild är att det är rätt ovanligt, eftersom det inte har nån direkt fördel för fibernätsleverantören (de måste ju nämligen dessutom leverera en medieomvandlare, så varför lägga pengar på två burkar när det räcker med en?).

Hos oss ser det ut ungefär som Demmpa visar (men slangen är dragen nån halvmeter mellan hålet och tjänstefördelaren). Hos mina föräldrar är det skarvat till inomhusduct direkt innanför väggen, men fibern är blåst hela vägen (ingen fiberskarv nånstans alltså).

Så här ser det ut innanför väggen i källaren hos mina föräldrar, orange slang är duct utifrån, vit är inomhusduct. Den vita ducten är sen dragen i kabelkanaler (och genom golv/tak och väggar) till den plats där farsan valde att ha tjänstefördelaren/medieomvandlaren. Och när slangen var dragen så blåste de i fibern. (I det här fallet är det kommunens elnätsbolag som levererar fibern, så de är lite mer kundvänliga än när det är rena vinstdrivande bolag som vill ha minsta möjliga krångel.)
Fiberoptikskarv genom blå vägg med orange och vit duct, skum runt genomföringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hittade en bild på där farsan har satt tjänstefördelare och trådlös router (och ett grenuttag för elen). Detta är alltså uppe i takhöjd på bottenvåningen, fibern kommer in nere i källaren och inomhusducten går från källaren till hit.
Fiberoptisk tjänstefördelare och trådlös router monterade i taket med kablar och grenuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ur kabelkanalen är det två vita saker, det ena är inomhusducten och det andra är skarvsladden.

Men många leverantörer tillåter som sagt var inte så flexibel placering, för vår del tror jag det var max 2 meter från hålet genom väggen, och jag tror det var krav på att det ska sitta på vettig höjd också.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
En sådan fiber-till-ethernet-konverter från fiber-2-Home hade vi tidigare, då hade vi även en separat bredbandsdelare från inteno som inte hade någon SFP-port.

Här finns bilder på vår tidigare utrustning
https://www.byggahus.se/forum/threads/bild-pa-fiberbox-och-router.264319/#post-2328399
D
etta har vi haft sedan feb -08, förutom bredbandsdelaren som har bytts ut en gång pga att den gamla gick sönder.

Den externa fiberkonvertern byttes ut mot en SFP-modul när vi uppgraderade hastigheten från 100/100 till 250/250 eftersom den gamla externa bara klarade 100/100.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.