Aluminium leder värme (kyla) 238 gånger bättre än glas, bara att jämföra arean på glaset vs karmen.
 
G
E Elinaelina skrev:
Vi har haft värmekamera här och där kan vi se (men vi känner ju också) att det är fullt med kyla runt fönsterkarmen och där fönstret möter väggen.

Vad vi kan se finns ingen drevning alls i dagsläget, och då fönsterna sitter dikt an så tror jag inte heller att ngn drevning får plats?
Är fönstren av så bristfällig konstruktion är det nog värt att byta för husfriden och inomhusklimatet. Men oavsett är det inte ekonomiskt försvarbart att byta ut ur besparingssynpunkt men allt kanske inte måste det.

Att byta riktigt dåliga fönster ur energisynpunkt sparar kanske 3-4000kWh. Det ska du ställa mot investeringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JSten skrev:
Fast här är ju problemet karmarna och inte kadetterna. Att sätta in nya kadetter i dessa karmarna känns som direkt slöseri.
Vad är problemet med karmarna tänker du? Att en försäljare som tjänar pengar på att sälja nya fönster med montage dömmer ut dom är inte mycket värt. Självklart kommer ett helt nytt fönster prestera bättre, men karmen är en väldigt liten del av konstruktionen och sett till total energiförbrukning så är det glaset som är det väsentliga, gamla kassetter har kanske ett u-värde på 1,5-1,8 medans moderna finns ner mot 0,5-0,6.

Det enda ekonomiskt försvarbara så länge karmar är ok är att täta och byta kassetten.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det går ju att isolera utanpå karmen också. Att lägga på foder som täcker den största delen av metallen kommer att göra skillnad. Du kan ju dessutom välja att måla fönstren vita, då tjänar du ytterligare litegrann. Kommer det att vara värt det rent ekonomiskt? Knappast.
 
  • Gilla
Rooten48 och 8 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vad är problemet med karmarna tänker du? Att en försäljare som tjänar pengar på att sälja nya fönster med montage dömmer ut dom är inte mycket värt. Självklart kommer ett helt nytt fönster prestera bättre, men karmen är en väldigt liten del av konstruktionen och sett till total energiförbrukning så är det glaset som är det väsentliga, gamla kassetter har kanske ett u-värde på 1,5-1,8 medans moderna finns ner mot 0,5-0,6.

Det enda ekonomiskt försvarbara så länge karmar är ok är att täta och byta kassetten.
Som tidigare skrivits, en båge i ren aluminiumprofil leder ju energi mycket väl, även om den såklart inte är solid aluminum, utan innehåller luft, så är där genomgående aluminiumsektioner som leder energi mycket väl. Nu vet vi ju inte direkt hur TS profiler ser ut, men gissar att om de är från 70-talet så lär det vara ganska tjockt gods. Du kommer dessutom förmodligen få konvektion i luften som är inne i profilerna (såvida det inte är många små långtgående blåsor). Jämför det med en massiv träkarm där trä har betydligt sämre ledningsförmåga.
Men visst, får erkänna att det är en del killgissande från min sida, så jag tog och räknade lite på det.
Ponera att TS har ett fönster på 1*1.2 meter. Karmen är 6cm bred och 5cm djup. Vi approximerar karmen till en alu-fyrkantsprofil med 3mm gods, d.v.s. sett utifrån utgör aluminium 10% material och resten luft.

Min beräkning får det till att karmens transmissionsförmåga är 125W/K och glaset 0.5W/K. Lite smått osannolikt, så jag måste ha räknat fel, men kan inte finna något, så granska gärna! Alternativt är där något ytterligare i TS karmar som förhindra denna extrema köldbrygga. Nu är detta ju inte hela sanningen heller, då man måste ta hänsyn till konvektionen i övergång mellan karm och luft. Lägg på detta att där inte är ordentligt drev runt fönstret så hade jag börjat där om jag var TS. När det är gjort hade det varit intressant att mäta med en värmekamera, eller känna för den delen, hur mycket kallar karmen är jämfört med omgivande ytterväggar.


Skärmdump av ett kalkylark med beräkningar av värmeförlust för fönsterkarmar i aluminium och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Som tidigare skrivits, en båge i ren aluminiumprofil leder ju energi mycket väl, även om den såklart inte är solid aluminum, utan innehåller luft, så är där genomgående aluminiumsektioner som leder energi mycket väl. Nu vet vi ju inte direkt hur TS profiler ser ut, men gissar att om de är från 70-talet så lär det vara ganska tjockt gods. Du kommer dessutom förmodligen få konvektion i luften som är inne i profilerna (såvida det inte är många små långtgående blåsor). Jämför det med en massiv träkarm där trä har betydligt sämre ledningsförmåga.
Men visst, får erkänna att det är en del killgissande från min sida, så jag tog och räknade lite på det.
Ponera att TS har ett fönster på 1*1.2 meter. Karmen är 6cm bred och 5cm djup. Vi approximerar karmen till en alu-fyrkantsprofil med 3mm gods, d.v.s. sett utifrån utgör aluminium 10% material och resten luft.

Min beräkning får det till att karmens transmissionsförmåga är 125W/K och glaset 0.5W/K. Lite smått osannolikt, så jag måste ha räknat fel, men kan inte finna något, så granska gärna! Alternativt är där något ytterligare i TS karmar som förhindra denna extrema köldbrygga. Nu är detta ju inte hela sanningen heller, då man måste ta hänsyn till konvektionen i övergång mellan karm och luft. Lägg på detta att där inte är ordentligt drev runt fönstret så hade jag börjat där om jag var TS. När det är gjort hade det varit intressant att mäta med en värmekamera, eller känna för den delen, hur mycket kallar karmen är jämfört med omgivande ytterväggar.


[bild]
Tvärsnitt av en modern aluminiumfönsterprofil med material som bryter köldbryggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Normalt finns det material som bryter köldbryggan i aluminiumprofilen. Det gör inte aluminiumprofilen perfekt men moderna aluminiumfönster är bara marginellt sämre än träfönster
 
  • Gilla
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
[bild]
Normalt finns det material som bryter köldbryggan i aluminiumprofilen. Det gör inte aluminiumprofilen perfekt men moderna aluminiumfönster är bara marginellt sämre än träfönster
Med på att det gäller moderna fönster tillverkade idag. Men gäller det även fönster tillverkade på 70-talet som i TS fall? Enligt TS egen utsago var det karmen och omgivande vägg kall "det är fullt med kyla runt fönsterkarmen och där fönstret möter väggen.", vilket antyder att karmen och drevningen är det större problemet här...
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Med på att det gäller moderna fönster tillverkade idag. Men gäller det även fönster tillverkade på 70-talet som i TS fall? Enligt TS egen utsago var det karmen och omgivande vägg kall "det är fullt med kyla runt fönsterkarmen och där fönstret möter väggen.", vilket antyder att karmen och drevningen är det större problemet här...
Det var inte lika sofistikerat men något form av brytning fanns även då i många fönster.

Är fönstret inte ordentligt monterat och utan ordentlig drev samt tätning kommer kall luft komma in mellan vägg och karm så det är klart det blir kallt där. Metall som material upplevs ju också kallare än vad det faktiskt är, desamma gäller ju även tex klinker.

Jag säger inte på något sätt att det är en kanonprodukt, men värmeläckaget genom karmen i aluminium utgör en väldigt liten del av husets totala energiförbrukning. Den lägst hängande frukten är att täta fönstrena ordentligt mot vägg, därefter byte av kasset som totalt sett utgör en ganska stor yta av fasaden. Moderna kassetter har inte alls samma köldinstrålning som gamla då dom har isolerglas.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Att plocka bort foder och/eller smygar är ju helt nödvändigt för att kunna dreva ordentligt, fattar man inte det är det nog bättre att leja bort arbetet..
Fast det är öppningsmåttet som är för litet enligt ts -nu visar ju fotot bara ett ställe där det möter en innervägg utan foder/smyg men är öppningsmåttet 0,5-1mm som skrevs så klarar du inte att varken dreva eller skumma i springan .
Fler foton både in och utifrån behövs ju för att se problemet för det lär inte vara innerväggar som möter runt om fönstret
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
I aluminiumfönster beror det på aluminiumprofilens uppbyggnad hur väl den isolerar.
Tycker det ser ut som 3-glas och då bör nog profilen vara anpassad för nordiskt klimat.
Nu när du haft en värmekamera så kan du kontrollera drevningen vilket eventuellt kan vara lättare att göra från utsidan.
Vad är det för fasad på utsidan?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
Vi har haft värmekamera här och där kan vi se (men vi känner ju också) att det är fullt med kyla runt fönsterkarmen och där fönstret möter väggen.

Vad vi kan se finns ingen drevning alls i dagsläget, och då fönsterna sitter dikt an så tror jag inte heller att ngn drevning får plats?
Jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg och alla svar.
Som jag uppfattar det så upplever ni detta som ett problem när ni till och med har valt att silikona och spackla. Ni konstaterar genom både beröring och värmekamera att fönstren släpper igenom mycket kyla. Ni konstaterar att det är fönster av äldre konstruktion.
Vad göra då?
Är detta ett problem för er -> byt fönster!
Sedan till alla som håller på och snackar om att "räkna hem" hit och dit. Är kylan ett problem, lös problemet. Det är helt fantastiskt att läsa alla dessa med en magisk gladkula som är helt säkra på hur våra energipriser kommer att vara i den framtid som blir allt mer hysterisk i sin "miljöhets".
Vi ska ju till och med nu tvingas energirenovera våra hus för att uppnå energiklass D till 2033 och A till 2050.

Fokusera på vad ni upplever som problem och åtgärda problemet med den mest kvalitativa åtgärden. Ta kostnaden ur er bekvämlighetsplånbok och känn er sedan nöjda med hur varmt och behagligt hem ni har.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
Tack, men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till hos oss då fönsterna sitter dikt an, hela vägen in mot väggen. Det finns på sina håll kanske 0,5-1mm utrymme bara
Kör med fogskum istället då. Sedan kan man ju montera om/nytt foder etc runt fönstret och kanske täcka för en del av karmen på ett snyggt sätt. Då kanske du kan få in mer isolering där bakom.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Som tidigare skrivits, en båge i ren aluminiumprofil leder ju energi mycket väl, även om den såklart inte är solid aluminum, utan innehåller luft, så är där genomgående aluminiumsektioner som leder energi mycket väl. Nu vet vi ju inte direkt hur TS profiler ser ut, men gissar att om de är från 70-talet så lär det vara ganska tjockt gods. Du kommer dessutom förmodligen få konvektion i luften som är inne i profilerna (såvida det inte är många små långtgående blåsor). Jämför det med en massiv träkarm där trä har betydligt sämre ledningsförmåga.
Men visst, får erkänna att det är en del killgissande från min sida, så jag tog och räknade lite på det.
Ponera att TS har ett fönster på 1*1.2 meter. Karmen är 6cm bred och 5cm djup. Vi approximerar karmen till en alu-fyrkantsprofil med 3mm gods, d.v.s. sett utifrån utgör aluminium 10% material och resten luft.

Min beräkning får det till att karmens transmissionsförmåga är 125W/K och glaset 0.5W/K. Lite smått osannolikt, så jag måste ha räknat fel, men kan inte finna något, så granska gärna! Alternativt är där något ytterligare i TS karmar som förhindra denna extrema köldbrygga. Nu är detta ju inte hela sanningen heller, då man måste ta hänsyn till konvektionen i övergång mellan karm och luft. Lägg på detta att där inte är ordentligt drev runt fönstret så hade jag börjat där om jag var TS. När det är gjort hade det varit intressant att mäta med en värmekamera, eller känna för den delen, hur mycket kallar karmen är jämfört med omgivande ytterväggar.


[bild]
Karm (Alu) = lambda 237 * alu/luft-ratio 0,1% [vad fick du det ifrån? 3 mm/60 mm = 5%] / karmdjup 0,05 = 4,74.

Glöm inte att % betyder hundradelar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att plocka bort foder och/eller smygar är ju helt nödvändigt för att kunna dreva ordentligt, fattar man inte det är det nog bättre att leja bort arbetet..
Alla är vi barn i början. Läs på, fråga runt och kör 🙂
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...
Låter som rent säljsnack. Jag har englasfönster med lösa innanfönster från 1912. Sätter jag upp innanfönstren så är det väldigt liten skillnad på moderna 3-glas och mina 1912 fönster. Så inte ens dessa är värda att byta ut för att spara energi.

Isolera och täta är det mest lönsamma du kan göra. för att spara energi. 70-tals hus kan vara otäta och sakna isolering i en del väggar. En släkting hade ett hus med flera väggar som saknade isolering på en del "fläckar" i väggarna, byggarna hade helt enkelt inte fyllt upp alla utrymmen. En vägg som gränsade till garaget var helt tom på isolering och var mer som en resonanslåda än en vägg. Då vi fått den isolerad och plastad så blev rummet helt annat och betydligt varmare.

Så försök hitta andra anledningar till att det blir kallt. Jag tvivlar på att det är fönstren. Kanske drevningen runt fönstren är bristfällig.

En möjlighet är att hyra en värmekamera och ta reda på vart kylan tar sig in och värmen ut.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.