30 639 läst · 124 svar
31k läst
124 svar
Aluminiumfönster - energibov?
TS skriver att denne använt silikon att täta med. Jag fick rysningar när jag läste detta. I hela bostadsrättsföreningen där jag tidigare var i styrelsen byttes alla fönster och det användes vanlig silikon som tätning.
När sedan det efter ett antal år skulle målas fäster inte färgen och det blev ett helvete att ordna upp.
När sedan det efter ett antal år skulle målas fäster inte färgen och det blev ett helvete att ordna upp.
Hej, har läst de flesta inlägg i tråden och kommit fram till följande :E Elinaelina skrev:I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.
Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...
Vad säger ni?
1) Ta bort plåtarna på utsidan och se till att det är drevat där, förmodligen bristfälligt !
2) Om det är 2-glas kasetter idag så går det ganska enkelt att komplettera med en extra ruta på insidan, det har jag gjort. Grundels AB är specialister på detta, finns inget behov av att byta ut fönstrenj.
Och med en tegelvägg och luftspalt bakom, så kommer det att dra kallt bakom teglet och gå in mellan karm och infästning. Det blir att lossa yttre delarna för att se hur det ser ut bakom, tänkte först att en vävtape mellan karm och vägg som tätar till. Men som sagt det dra rakt in i skarven tegel och karm. det ska drevas i luftspalten hårt så det blir tätt där. Sen det med byte av fönster blir nästan samma sak som nu och som sägs, ni får alldrig tillbaka något på ekonomiska sidan med byte.E Elinaelina skrev:Nä man tycker ju det. Måste finnas ngt på utsidan. Kollar man inifrån så ser innerväggen ut att gå ut ca 1cm på fönstret jämfört med utsidan. Så finns nog en ca 1cm stor glipa utifrån som sen är täckt med aluminiumlisten. Sen är frågan om det finns ngn isolering under eller inte..
Väggen består av tegel, luftspalt, och sen betongblock med puts direkt på. Sen tapet på det
Alternativet till att byta våra fönster är alltså:
1. Ta hit ngn som monterar bort alulist utvändigt och drevar utvändigt. Sedan knacka bort en del av putsen runt varje fönster och dreva invändigt om möjligt.
2. Räcker inte det så byta varje glaskasett
?
1. Ta hit ngn som monterar bort alulist utvändigt och drevar utvändigt. Sedan knacka bort en del av putsen runt varje fönster och dreva invändigt om möjligt.
2. Räcker inte det så byta varje glaskasett
?
Jag räknade med ratio på 0,1%. Det var inte ordet "ratio" som gjorde att jag trodde du menade procent utan det faktum att det står 0,1% i ditt kalkylblad.J JSten skrev:Förlåt, med ratio menade jag inte procent. D.v.s jag menade förhållandet mellan aluminium och luft. Jag tog 0.1 vilket är samma som 10%. Tänkte 3mm aluminiumgods, så 6mm eftersom där är två djupgående väggar à 3mm.
Så då får jag det till lambda * ratio / djup för att få u-värde. 237 * 0.1 / 0.05 vilket blir 474.
Får inte ihop hur du får det till 4.74 med varken 10 eller 5 procent aluminium vs luft.
Styrelsen i vår brf bytte ut alla fönster med träram 2022. De nya fönster har aluminiumramar på utsidan. Och ja, det har blivit kallare inomhus.E Elinaelina skrev:I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.
Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...
Vad säger ni?
Det är obehagligt att ta på karmarna ute på balkongen, om det är kallt ute så blir karmarna iskalla och omvänt - heta när solen ligger på.
Aluminiumkarmar ger ett dött intryck jämfört med de levande träkarmarna. Så tycker jag. ☺️
Om du upplever drag runt fönstret så är det viktigast att dreva & foga insidan så att det blir luft/diffusionstätt.E Elinaelina skrev:
Plocka bort alulisten och kolla själv borde vara steg 1.E Elinaelina skrev:
Kanske är helt uppenbart efter du tagit bort en list att det saknas drevning.
Då är du nog nästan uppe i samma kostnad som ett fönsterbyte. Foga och täta i första hand.E Elinaelina skrev:
1. Precis så !E Elinaelina skrev:
2. Eller sätta dit en extra ruta om 2-glas idag.
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Jag är också mer ett fan av träfönster. Lite less att någon nisse fick för sig att byta ut vita träfönster mot bruna i alu. Sånt man höll på med på 70-talet 🙃 det väger ju också in i det här. Att vi egeeentligen vill ha tillbaka fönster liknande original.B B.Nor skrev:Styrelsen i vår brf bytte ut alla fönster med träram 2022. De nya fönster har aluminiumramar på utsidan. Och ja, det har blivit kallare inomhus.
Det är obehagligt att ta på karmarna ute på balkongen, om det är kallt ute så blir karmarna iskalla och omvänt - heta när solen ligger på.
Aluminiumkarmar ger ett dött intryck jämfört med de levande träkarmarna. Så tycker jag. ☺️
Drar det så står det för 90% av upplevd kyla när man står intill.mickesundström skrev:Ja det vette fan 70-talsfönster hade jag bytt oavsett aluminiumkarmen på nya partier är annorlunda uppbyggd så kallraset blir du inte av med drag ja men inte kallras.
😀lyxade till ena hönshuset med 70-tals aluminiumfönster när vi renoverade en skola och dom är skummade men kallraset är uppenbart ändå så jag hade inte lagt energi på det