50 015 läst · 295 svar
50k läst
295 svar
Allt om vertikalfräsar och vertikalfräsning
Mm, då är Hammers (som finns billigare på swedendro) kanske för liten, bara 0,25hk. Bara tre hjul... det räcker nog iof till mig att köra lägsta hastigheten 3,4 m/minut det lär ta mer kraft att köra fortare (o sannolikt farligare).
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Titta inte så mycket på motorstyrkan. Den kommer troligen inte hindra er från det ni vill göra. Tre hjul räcker också. Ett på inmatningssidan och två efter kuttern.
Viktigare är längden på armen och antalet leder. De billigaste brukar bara vara ställbart i höjd, längd från stolpen och så går det att ställa matningsvinkeln horisontellt.
Bättre matarverk har går att snurra runt i alla riktningar.
Inget viktigt för hobbybruk.
Mvh Findus
Viktigare är längden på armen och antalet leder. De billigaste brukar bara vara ställbart i höjd, längd från stolpen och så går det att ställa matningsvinkeln horisontellt.
Bättre matarverk har går att snurra runt i alla riktningar.
Inget viktigt för hobbybruk.
Mvh Findus
Då kanske man ska gå upp på denna; http://www.swedendro-tools.se/shop/product/matarverk-f-38-3-fas
0,75kW.. nästan samma pengar som Moretens men den framgår det inte vilket effekt den har..
0,75kW.. nästan samma pengar som Moretens men den framgår det inte vilket effekt den har..
Förra Univer m tre hjul var på 0,75kw, nuvarande m 4 hjul på 1,1kw. Upplever ingen skillnad, dragstyrkan beror mer på andra faktorer som skrivits tidigare.leby skrev:
Med det nya matarverket är jag glad för 4 hjul framför 3, att alla växlarna är tillgängliga utan att byta kugghjul (8 st, fast jag har aldrig använt de två högsta. Gillar också att det är en väldigt lågt växlad 1:a, bara 2m/min vilket är trevligt ibland.
På nästa matarverk tänker jag mig steglös hastighetsreglering samt en extra höjdjustering ute vid motorn, såg det på en utställning på Ejderstedts, riktigt smidigt för att fininställa trycket på hjulen utan att behöva springa runt maskinen.
Undrar om det är ett tryckfel att F38 går att snurra upp till 63m/min...det är ju en meter/sekund! När kör man så fort i ett snickeri? Kan det vara användbart vid putsning kanske? Mitt går upp till 22 eller 25 eller så och redan det är så fort att jag aldrig har haft nytta av det. Vet att findus brukar köra så det ryker - men kör ens du så fort?mattiasp skrev:
Funderade om man nu ska köpa ett kraftigare kanske Felders Variofeed 3 kunde vara nått, 0,75kW steglös hastighets reglering men möjligen bara 3 hjul... kostar iof knappt 11 på Plano men dom verkar ligga en tusenlapp över ex swedendro, dom kanske kan sälja även den om man frågar..
Tack förresten mattiasp för katalog bilden!
Tack förresten mattiasp för katalog bilden!
Redigerat:
Måste ju bemöta det elaka förtalet .Daniel_N skrev:
Effektivt... Ja.
Så det ryker ... Nej.
Vi räknar lite.
Om man bestyckar fräsen med en TB90 kutter och 6000 varv. Då blir det ca 12000 kutterslag per minut. Kör man då matarverket 12m/minut så blir kutterslagen 1mm långa. Med den verktygsdiameter som sitter i (TB90) blir ryggarna så pass låga att det räcker med 2-3 drag för att slipa bort kutterslagen med ett 100 papper. Att köra långsammare kan ge en lite slätare yta, men inte så mycket bättre att det motiverar en lägre matningshastighet. Dessutom slits stålen med varje kutterslag så en lägre matningshastighet påverkar hur mycket list det går att mata igenom innan man måste bryna stålen.
En tvåmeterslist får en körtid på 10 sekunder. Under den tiden skall operatören hinna stapla den färdigkörda listen, ta fram en ny list och syna ändarna så att den ligger rätt samt lägga den på plats och mata in den direkt efter den som är i fräsen.
Testa... det är ungefär vad man kan hinna med utan stress. Stress skall absolut undvikas i fräsen.
Teoretiskt går det att köra kanske 18m/minut med den större TB-kuttern. Ökad diameter ger renare skär och lägre ryggar på kutterslagen. Men hinner operatören inte mata maskinen så är det ingen mening med det.
450 meter genom 12 blir ca 37 minuter. Med lite plock runt omkring borde det gå att köra den mängden på mindre än en timme utan att det ryker.
Mvh Findus
Haha tänkte mig väl inte riktigt att det ryker rent bokstavligt hos oss är det sällan så många löpmeter och matningshastigheten är en mindre andel av den totala tiden.
Men jag är ändå nyfiken, har du (eller någon annan) i något sammanhang varit uppe på 25 eller för den delen 63 m/min?
Men jag är ändå nyfiken, har du (eller någon annan) i något sammanhang varit uppe på 25 eller för den delen 63 m/min?
63, aldrig. 25 ja... vid putsning av kanter. Aldrig vid fräsning. Det skulle kräva en kutter med 4 stål. Vid enstaka tillfällen under 30 år har det hänt att jag haft tillgång till räffelkutter och 4 slipade stål. Men det är ju meningslöst att köra fortare än man hinner hantera materialet.
På snickeriet där jag började fanns en kantputs som såg ut ungefär så här.
Den stod rygg mot rygg med fräsen. Då gick det att använda matarverket till kantputsning. Teoretiskt gick kantputsen att ställa in så att den skulle ta exakt lika på alla bitar. I praktisk verklighet tog den för mycket i början eller slutet. Ibland både och. Eller ingenting i mitten. Men om man så att säga lät matarverket bestämma hur länge papperet var i kontakt med biten gick det ganska bra. Full fart alltså . Sedan fick man följa med biten hela vägen igenom för att garantera att den inte stannar. Då blev det en grop på det stället.
Det påverkade arbetsgången där.
Såga fram ämnen
Kanta framkanter
Putsa kanten
Sedan justera sidan, botten, sinklisten.
Först därefter borrning och slutputs.
Har inte sett en sådan maskin någon annan stans. Tycker putsrulle i fräsen slits för fort så jag putsar hellre för hand.
Mvh Findus
På snickeriet där jag började fanns en kantputs som såg ut ungefär så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stod rygg mot rygg med fräsen. Då gick det att använda matarverket till kantputsning. Teoretiskt gick kantputsen att ställa in så att den skulle ta exakt lika på alla bitar. I praktisk verklighet tog den för mycket i början eller slutet. Ibland både och. Eller ingenting i mitten. Men om man så att säga lät matarverket bestämma hur länge papperet var i kontakt med biten gick det ganska bra. Full fart alltså . Sedan fick man följa med biten hela vägen igenom för att garantera att den inte stannar. Då blev det en grop på det stället.
Det påverkade arbetsgången där.
Såga fram ämnen
Kanta framkanter
Putsa kanten
Sedan justera sidan, botten, sinklisten.
Först därefter borrning och slutputs.
Har inte sett en sådan maskin någon annan stans. Tycker putsrulle i fräsen slits för fort så jag putsar hellre för hand.
Mvh Findus