Såklart:) bara köp jag vet att du vill:)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
S
Nu tänker jag bara högt, har suttit och kollat i instruktionsboken och ser att det finns en släde och förlängningsbord som tillbehör(kanske endast gick att beställa direkt från fabrik när maskinen var ny?) går det att montera något liknade i efterhand? Jag är mest nyfiken, har igentligen ingenaning om jag kommer att behöva en sådan ;)
 
Tappsläde finns som tillbehör från div tillverkare. Går att eftermontera. Förlängnings bord eller bordsbreddare finns också från flera tillverkare som går att eftermontera. Allt kanske inte går att montera rakt av, utan lite pill och mek.

Tappsläde är väldigt bra att ha. Användes så fort man skall fräsa ändträ tex fönsterkarmar. Eller små korta bitar som man inte kan hålla i.
Men att köpa en bara för att det är bra att ha är upp till var och ens plånbok.
Man kan lätt tillverka typ tappsläde som är lös. Dvs en vinkel som man kan spänna fast ämnet i som man för längs med anhållen.
 
Det talas mycket om hemgjorda tappslädar som löper mot anhållet....... men ärligt talat skulle jag inte våga köra med en sådan.
 
Varför då !
Jag förstår att man inte står och producerar med en sådan. Men vid enstaka tillverkning. Och skulle det vara något stort man vill fräsa får man väll bygga en stor jigg.
Men vist den känns inte lika säker som en som går i spår. Går förövrigt att bygga med spår också.
 
Redigerat:
Håller med Pär, har aldrig haft problem att köra med hemgjord släde mot anhållet. Men den får vara rejäl och genomtänkt. Viktigt i sammanhanget (i alla sammanhang kring maskiner iofs) är att ha en förståelse för hur maskinen fungerar, vilka riskerna är och genom detta kunna fundera ut - vad händer om det går fel? Var tar biten vägen, var tar min händer vägen osv.

Sen föredrar jag såklart en tappsläde (eller ja, egentligen en tappmaskin).
 
Jag vill spänna fast arbetsstycket ordentligt i tappsläden och ha styrning i alla riktningar så att ingenting kan röra sig i någon annan riktning än matningsriktningen. Jag hade ett par nära ögat upplevelser på stenbergaren innan jag lärde mig hur viktigt det här är.
 
Man kan spånna ihop alla liggande bitar som skall ha tapp i ett block med en knekt och köra med matarverk. En offerbit längst bak bara så inte ett halvt ramstycke försvinner.
Mvh Findus
 
Det viktiga är att arbetsstycket inte kan flytta sig ur läge. Tappsläden skall löpa mot anhållsplattorna eller styras i ett T- spår. Arbetsstycket skall vara fastspänt mot tappsläden och ligga stumt mot mothållet. Lite sandpapper limmat på tappsläden hjälper till att hålla sker på rätt plats. Tappsläden byggs utifrån den tänkta fräsningen och dimensioneras efter arbetsstyckets storlek. Man tar det vackert i början och avverkar lite i taget.
 
Hej på er! Nu när ämnet tappsläde är uppe så är jag lite nyfiken. Jag håller på att bygga en till min Ejca L28. Vad är viktigt att tänka på? Ni har nämnt rätt mycket ovan.
Jag har som bas en 6mm järn platta som idag håller måttet 350×500 mm med en T-profil fäst under. Den käns lite väl tung i den storleken. Jag har bara lagt smalt kluvna bitar av trä mellan släden och bordet för att få bättre glid. Annat förslag på det? Men sen, hur och vad bör jag ha till motannhåll? Bör jag kunna ställa det i andra vinklar än 90° mot spindeln? Annordningen för att spänna fast arbetstycken, bör det sitta i annhållet eller på annat sätt?

//Lars-Olov
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Jag började fundera om den i mina ögon livsfarliga ovanan att fräsa i ändrä på osäkert fastspända arbetsstycken har någonting att göra med fräsbetten.
Mina tappbett är helt vanliga S-bett med lödda stålinlägg. Den klassiska modellen som finns i vartenda snickeri.
Om ni andra kör med någon annan typ av bett som är mindre agressiva kan det vara en förklaring..... för jag skulle aldrig i livet våga.

Gällande L-O Fasts fråga så skulle jag ha valt en 12 mm plåt som inte koppar sig av kraften i spänndonet. På plattan skulle jag montera en lodrät pelare av 30 eller 40 mm axelstål. På tappen skulle jag anordna en svängbar arm med en tving. Tvingskruven skall ha trapetsgänga så den går snabbt att dra åt.
Så brukar tappslädar av det bättre slaget vara byggda.
 
Det är något sånt jag tänkt gällande spännanordningen. Jag tänkte använda mig av spänn armen till långhålsbordet så länge. Men om annhållet ska vara vinklingsbart (om man behöver det?) är jag osäker om armen kommer att nå? Beroende vart jag monterar den såklart. Bör den sitta i en ev gradskiva så är den med oavsett vinkel?
12mm då blir den ännu tyngre (och stabilare), hur får man släden att glida/rulla lättare?
Många frågor
Tack för att ni delar er kompetens!
 
På min tappmaskin roterar anhållet runt axeln som spännanordningen sitter på, då når man alltid lika långt.
Det är bra med tyngd i släden, men den måste glida lätt så att matningen framåt inte hackar. Det blir inget bra resultat då.
 
heimlaga skrev:
Jag började fundera om den i mina ögon livsfarliga ovanan att fräsa i ändrä på osäkert fastspända arbetsstycken har någonting att göra med fräsbetten.
Mina tappbett är helt vanliga S-bett med lödda stålinlägg. Den klassiska modellen som finns i vartenda snickeri.
Om ni andra kör med någon annan typ av bett som är mindre agressiva kan det vara en förklaring..... för jag skulle aldrig i livet våga.

Gällande L-O Fasts fråga så skulle jag ha valt en 12 mm plåt som inte koppar sig av kraften i spänndonet. På plattan skulle jag montera en lodrät pelare av 30 eller 40 mm axelstål. På tappen skulle jag anordna en svängbar arm med en tving. Tvingskruven skall ha trapetsgänga så den går snabbt att dra åt.
Så brukar tappslädar av det bättre slaget vara byggda.
S-kuttrar är inget kul. Drar mer inåt än moderna kuttrar med avvisare. Men den största skillnaden är nog aigneranhållet. Jag ställer fingrarna rätt, sen har bit+släde (biten är ju dessutom spänd i släden) inga möjlighet att slitas in mot kuttern, jag kan inte få dem att kantra in där även om jag skulle försöka. Allting kan kastas rakt bak men ej "sugas" in. Viktigt att man har låst anhållet ordentligt såklart.
 
Ja....där var skillnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.