50 008 läst · 295 svar
50k läst
295 svar
Allt om vertikalfräsar och vertikalfräsning
Jag vet att mina uppfinningar har en tendens att bli tunga men de sviktar i alla fall inte och inte vibrerar de hellerL-OFast skrev:Det är något sånt jag tänkt gällande spännanordningen. Jag tänkte använda mig av spänn armen till långhålsbordet så länge. Men om annhållet ska vara vinklingsbart (om man behöver det?) är jag osäker om armen kommer att nå? Beroende vart jag monterar den såklart. Bör den sitta i en ev gradskiva så är den med oavsett vinkel?
12mm då blir den ännu tyngre (och stabilare), hur får man släden att glida/rulla lättare?
Många frågor
Tack för att ni delar er kompetens!
Om du vill ha ett vinklingsbart anhåll kan du till exempel göra det av ett stadigt vinkeljärn och låta pelaren vara vridpunkten som vinkeljärnet svänger kring. Med en M12 bult i var sitt avlångt hål på var sin sida om pelaren så tror jag att vinkeljärnet sitter stadigt fast i bottenplattan. Om du vill ha stor vinklingsbarhet med korta avlånga hål i vinkeljärnet kan du helt enkelt ha flera gängade hål i bottenplattan i ring kring pelaren.
Jag som är van med Stenbergs tappsläde tycker att det av viktigt att kunna reglera längden på armen där tvingen sitter. Om man har en smal bit vill man inte svänga iväg armen så att biten kläms fast i bakkant av tappsläden.
Såvida du i inte börjar fräsa en bit in på arbetsstycket. I början på tråden nämnde du att du tänkte ta upp sådana fräsningar.Daniel_N skrev:
För övrigt så går det att lösa säkerheten utan Aigneranhåll. Ett hjälpanhåll med en slits där stålet går igenom är enkelt att göra. För fräsningar som man upprepar ofta sparar man dem. Praktisk anteckningsbit att anteckna alla inställningar på .
Upprepbarheten...
Mvh Findus
SnabbGoogling på "suva fräsarbete"
https://m.youtube.com/watch?v=pzFUHGWML8w
Lite könlöst jämfört med filmerna vi fick se i yrkesskolan för trettiofem år sedan. Vattenkammade Kraftwerk-figurer som gör samma saker. Sedan ett block med röntgenbilder och andra bilder på sargade händer i slutet av filmen.
Förresten hade han händer framför kuttern, och passerade kuttern med handen. Ryyyys...
Klarar inte av att se sådant ens när det är animerat.
Mvh Findus
https://m.youtube.com/watch?v=pzFUHGWML8w
Lite könlöst jämfört med filmerna vi fick se i yrkesskolan för trettiofem år sedan. Vattenkammade Kraftwerk-figurer som gör samma saker. Sedan ett block med röntgenbilder och andra bilder på sargade händer i slutet av filmen.
Förresten hade han händer framför kuttern, och passerade kuttern med handen. Ryyyys...
Klarar inte av att se sådant ens när det är animerat.
Mvh Findus
Även när jag börjar mitt på ett stycke kan inte biten sugas in (jo in till anhållet såklart, men inte in mellan anhållets halvor). Glömde att jag hade lovat, ska fixa det. Inte för att jag tror att det är några nyheter för dig, men kan säkert vara intressant för andra.findus42 skrev:Såvida du i inte börjar fräsa en bit in på arbetsstycket. I början på tråden nämnde du att du tänkte ta upp sådana fräsningar.
För övrigt så går det att lösa säkerheten utan Aigneranhåll. Ett hjälpanhåll med en slits där stålet går igenom är enkelt att göra. För fräsningar som man upprepar ofta sparar man dem. Praktisk anteckningsbit att anteckna alla inställningar på .
Upprepbarheten...
Mvh Findus
S-stål använder jag inte. De skär bra. Det förnekar jag inte. Men det är lite som att fuska när man slipar sin kedjesåg. Genom att fila lite för djupt och öka vinkeln till 40 grader eller lite till och sedan fila ner ryttarna utan mallen. Då får man långa fina hyvelspån och sågen skär som i smör .
Nackdelen är förstås att sågen kastar så fort spetsen nuddar ett löv. Att sågen liksom hoppar runt som ett ostyrigt föl vid insättningen. Livsfarligt!
En sådan här gör samma jobb som ett S-stål
Notkutter ställbar från 8-15mm ca.
Jag använder den för att slitsa tapphålen i stående ramstycken. Den skär så lugnt att jag utan vidare kan gå in mitt i stolpen för tvärstycken i låshöjd. Vill ju inte fräsa tapphål hela vägen. Materialet behövs för att skruva/spika glaslister.
Föresten... Även om jag skulle fräsa tapparna med släde Försågar jag nackarna i justersågen. Risken för att stycket flyttar eller att det slår ur är mycket mindre. Samt att sågen är betydligt enklare att ställa in.
Mvh Findus
Nackdelen är förstås att sågen kastar så fort spetsen nuddar ett löv. Att sågen liksom hoppar runt som ett ostyrigt föl vid insättningen. Livsfarligt!
En sådan här gör samma jobb som ett S-stål
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notkutter ställbar från 8-15mm ca.
Jag använder den för att slitsa tapphålen i stående ramstycken. Den skär så lugnt att jag utan vidare kan gå in mitt i stolpen för tvärstycken i låshöjd. Vill ju inte fräsa tapphål hela vägen. Materialet behövs för att skruva/spika glaslister.
Föresten... Även om jag skulle fräsa tapparna med släde Försågar jag nackarna i justersågen. Risken för att stycket flyttar eller att det slår ur är mycket mindre. Samt att sågen är betydligt enklare att ställa in.
Mvh Findus
Nej jag arbetar på principen att maskinen skall vara så tung att den står vibrationsfritt utan betongfundament...... om golvet håller vill säga
Problemet kommer om man vill fräsa fler slitsar på en genommatning eller vill fräsa båda sidorna på en tapp. Då krävs det enkom slitsstål i lämplig bredd som man kan stapla passbrickor emellan på spindeln.
Annars blir det många genommatningar och dålig noggrannhet.
Här i Finland kör så gott som alla snickerier och till och med många yrkesskolor med S-stål. Nya stål kostar pengar som inte finns. Att köpa och lämna räkningarna obetalade är ingen bra väg framåt.
Problemet kommer om man vill fräsa fler slitsar på en genommatning eller vill fräsa båda sidorna på en tapp. Då krävs det enkom slitsstål i lämplig bredd som man kan stapla passbrickor emellan på spindeln.
Annars blir det många genommatningar och dålig noggrannhet.
Här i Finland kör så gott som alla snickerier och till och med många yrkesskolor med S-stål. Nya stål kostar pengar som inte finns. Att köpa och lämna räkningarna obetalade är ingen bra väg framåt.
Törs man sticka in med en fråga, ni har tydliggjort att matarverk nästan är ett måste. Har inte upplevt några hemskheter men det är ju så att det går bra tills det går illa.... har kört ganska mycket med mec kutter utan matarverk men nu har ni skrämt mig så endera får det bli ett matarverk eller så får jag byta kuttrar. Eftersom jag ändå sneglat på matarverk så är det det som känns naturligt men huj så dyrt. Jag har en Moretens MF30 och logosol föreslår detta; http://www.logosol.se/store/catalog/product/view/id/347/s/matarverk-till-mf30/category/45/
Det ser lite klent ut? Och dyrt! Vad skulle ni föreslå som alternativ? Är det lagom kraft?
Det ser lite klent ut? Och dyrt! Vad skulle ni föreslå som alternativ? Är det lagom kraft?
Skulle detta göra jobbet i hobby verkstan, Hammer har samma som förslag till sina motsvarande maskiner...
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/matarverk-h32
http://www.hammer-sweden.com/se-se/produkter/matarverk/standard-matarverk-h32.html Tror i alla fall det är samma model..
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/matarverk-h32
http://www.hammer-sweden.com/se-se/produkter/matarverk/standard-matarverk-h32.html Tror i alla fall det är samma model..
Känner inte till hammers matarverk. Jag har bara kört mycket med två st, ett masterwood och ett univer. Båda har funkat bra. Hammer brukar ju vara bra hobbyprylar. Jag föredrar 4 hjul, m 2 framför o 2 bakom kuttern. Men oftast funkar tre hjul lika bra.leby skrev:
Har du nån aning om vilket effekt de du använt har? kW? Det var bara 0,18kW på det som hammer sålde..Daniel_N skrev:
ska tillägga att det är till hobby bruk jag ska använda det...
Lite osäker, men tror att det var ca 1 hk på båda, räcker till. Viktigt m bord i bra skick, bra gummi i hjulen, bra olja i maskinen och såklart rätt inställd.leby skrev: