50 015 läst · 295 svar
50k läst
295 svar
Allt om vertikalfräsar och vertikalfräsning
Putsrulle i fräsen är jag inte glad för. Men jag har sett slipmaskinen du så stiligt har skissat up. Bland annat Wilsmeyer tillverkar sådana. Inbillade mig (utan att ha testat) att det skulle vara lättare att slipa kanten på ett ämne lika mycket överallt på en sådan jämf. med en vanlig kantputs. Men det kanske var önsketänkande...
Jag har ju inte riktigt varit med i trettio år. Dock har jag en gång varit tvungen att putsa 3 kanter på 2km askribbor. Då satta jag upp putsrulle i fräsen, justerade anhållen och matade i hög fart m matarverket (skulle tro 18m/min). Det blev lite dåligt i början och slutet, men det skulle kapas av. Saknade oscillationen mest av allt.
Jag har ju inte riktigt varit med i trettio år. Dock har jag en gång varit tvungen att putsa 3 kanter på 2km askribbor. Då satta jag upp putsrulle i fräsen, justerade anhållen och matade i hög fart m matarverket (skulle tro 18m/min). Det blev lite dåligt i början och slutet, men det skulle kapas av. Saknade oscillationen mest av allt.
Kastar ut lite tankar..Skooda skrev:
Det beror såklart mycket på vad man ska göra. Men för en universal falskutter med lite avvägning för ekonomi etc så hade jag satsat på kutter i stål med raka skär (har själv bara en med vinklade skär, den skär bra men inte alltid nödvändigtvis bättre än de med raka skär, den är också dyrare), givetvis med förskärare. Höjd åtminstone 30mm, gärna lite mer. Ska du bara göra små falser är det lite onödigt med 60-100mm djup, det blir dyrare stål som bara slits i ena änden ändå. För resultatet brukar jag föredra en kutter med stor diameter, men för din första universalfalskutter hade jag istället tittat på en som passar bra med den öppning du "typiskt" sett har i bordet. Dvs som är ungefär i storlek med dina andra kuttrar, så slipper man byta ringa i bordet så mycket. Givetvis vändskär i HM. Har du kullagerringar är det bra om kuttern passar dem, även om jag inte rekommenderar dig att börja med mallfräsning innan du blivit mer bekant med fräsen. Då slipper du ofta också ändra varvtal när du byter kutter.
4 istället för 2 skär innebär inte alltid med automatik ett bättre snitt. Kan inte riktigt förklara varför men kan bekräfta fenomenet.
Köp kvalitet, detta är en kutter som kommer att gå mycket.
Du kommer inte att märka någon skillnad på aluminium eller stål i själva kuttern. Teoretisk skall stål bli stadigare därför att den har högre massa. I praktiken har ingen kunnat visa mig att det spelar någon roll på en lite mindre vertikalfräs. Stål tål mer stryk utan att skadas. Skador får de av kast och smällar när bitar ramlar in utan kontroll. Det ska vi inte tillåta ändå .
Röstar på aluminium. 50mm hög 100 i diameter. Med en sådan har du vad du behöver till dörr och fönsterfalser. Den här till exempel.
http://www.swedendro-tools.se/shop/...erktyg/for-stationara-maskiner/falskopierfras
Den bestyckas med standardvändskär. Med nya stål är de så vassa som man kan begära. Köper du kvalitetsstål så är den del av kuttern som har kontakt med materialet lika bra som stålet.
Mallringar säljs i satser. Kolla att en 100-ring ingår så kan du kopiera med kuttern (OBS! överkurs inget att börja med).
2 skär räcker. Håller med Daniel om det. Påminner mig att vi skrivit något om 2 eller 4 skär tidigare i tråden. 4 skär fördubblar verktygskostnaden utan att ge någon särskild kvalitetshöjning. Möjligen kan du dra upp matningshastigheten lite. Men det verkar helt meningslöst för hobbybruk.
Mvh Findus
PS.Det här med vinklade skär har vi också avhandlat tidigare i tråden. Jag hävdade att verktygskostnaden ökar utan att det går att se på kvaliteten. Raka vändskär kan man bryna själv ett par gånger och använda när det inte är supernoga med kutterdiametern. Bomberade skär är dyrare till att börja med och svårare att bryna. Vill man köra i teak så är det ändå läge att kosta på sig bättre skär. Eller så sågar man falser istället. DS
Röstar på aluminium. 50mm hög 100 i diameter. Med en sådan har du vad du behöver till dörr och fönsterfalser. Den här till exempel.
http://www.swedendro-tools.se/shop/...erktyg/for-stationara-maskiner/falskopierfras
Den bestyckas med standardvändskär. Med nya stål är de så vassa som man kan begära. Köper du kvalitetsstål så är den del av kuttern som har kontakt med materialet lika bra som stålet.
Mallringar säljs i satser. Kolla att en 100-ring ingår så kan du kopiera med kuttern (OBS! överkurs inget att börja med).
2 skär räcker. Håller med Daniel om det. Påminner mig att vi skrivit något om 2 eller 4 skär tidigare i tråden. 4 skär fördubblar verktygskostnaden utan att ge någon särskild kvalitetshöjning. Möjligen kan du dra upp matningshastigheten lite. Men det verkar helt meningslöst för hobbybruk.
Mvh Findus
PS.Det här med vinklade skär har vi också avhandlat tidigare i tråden. Jag hävdade att verktygskostnaden ökar utan att det går att se på kvaliteten. Raka vändskär kan man bryna själv ett par gånger och använda när det inte är supernoga med kutterdiametern. Bomberade skär är dyrare till att börja med och svårare att bryna. Vill man köra i teak så är det ändå läge att kosta på sig bättre skär. Eller så sågar man falser istället. DS
Redigerat:
Tack Daniel_N och findus42
Flera av mina kuttrar har en diameter på 125mm, jag har inga mallringar men det kommer att kompletteras när falskuttern införskaffas (mallringen får ligga på hyllan en stund)
https://planomaskin.se/sv/frasverktyg/stationara-maskiner/falsfras-2.html
Diameter 125mm, 1092,25kr
Bestyckad med HW- vändskär huvudskär och förskär
Diameter 100mm, 1062,50kr
Bestyckad med HM skär
Flera av mina kuttrar har en diameter på 125mm, jag har inga mallringar men det kommer att kompletteras när falskuttern införskaffas (mallringen får ligga på hyllan en stund)
https://planomaskin.se/sv/frasverktyg/stationara-maskiner/falsfras-2.html
Diameter 125mm, 1092,25kr
Bestyckad med HW- vändskär huvudskär och förskär
Diameter 100mm, 1062,50kr
Bestyckad med HM skär
Det låter som standardblanketter. Fanns längre ner på Swedendro-sidan du länkade till.
Kuttern på plano-sidan har ett krångligare kilsystem för att montera stål. Swedendro-kuttern har en enkel kil som låses med två skruv rakt på. Ungefär som på en TB90-kutter. Om de är likvärdiga för övrigt skulle jag ta den enklare.
Mvh Findus
Kuttern på plano-sidan har ett krångligare kilsystem för att montera stål. Swedendro-kuttern har en enkel kil som låses med två skruv rakt på. Ungefär som på en TB90-kutter. Om de är likvärdiga för övrigt skulle jag ta den enklare.
Mvh Findus
Stålen till din kutter är precis samma som till min faskutter, 50x12x1,5mm med 2 st hål. Skulle tro att det är samma stål i Swedendros 50mm kutter. Kan ju vara smidigt, speciellt för hobbybruk att kunna använda samma stål till två kuttrar.
Kilen går säkert att ta åt båda hållen. Troligast är dock att den har kilat fast sig. Lossa skruvarna ordentligt, knacka sen kilen mot kutterns centrum med en träbit, passa på för då trillar stålet ut.