Jag brukar ta tomatpuré olivolja salt oregano svartpeppar ev lite socker och blanda ihop i ett glas till lite lagom konsistens som pizzazås

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Göra det enklare är nog en bra idé. Jag gör en vanlig tomatsås med lök, vitlök, diverse som får koka ihop länge. Som tomatgrund är den god men inte super på pizza.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Karlia Karlia skrev:
Göra det enklare är nog en bra idé. Jag gör en vanlig tomatsås med lök, vitlök, diverse som får koka ihop länge. Som tomatgrund är den god men inte super på pizza.
får jag komma med en tanke så är den att om man kokar ihop ingredienser innan de går på pizzan så är det en smak som kanske kommer fram tydligare, medans på pizzan om ingredienseran är kalla så framstiger andra smaker när de blandas av värmen..

Bara en tanke...

Nu åker vi, premiär med nya degmaskinen. :cool:
Recept från pizzagruppen på Facebook.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag gör det så enkelt som det går – öppnar en burk med riktigt bra san marzano-plommontomater, mosar dem, saltar lite, går ibland helt crazy och har i lite oregano. Jag tycker att det blir godare än de kokta såser jag brukade göra förut.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jag gör det så enkelt som det går – öppnar en burk med riktigt bra san marzano-plommontomater, mosar dem, saltar lite, går ibland helt crazy och har i lite oregano. Jag tycker att det blir godare än de kokta såser jag brukade göra förut.
Jag håller med!
Blir en nättare smak av okokta tomater.

Gjorde en tomatsås där tomater kördes i ugnen. God men passar någ bättre till pasta etc.

Deghaveri under jäsningen, la bollarna på en plåt med bakplåtspapper, täckte över med handduk då vi hade slut på gladpack.
Jäste 7h i rumstemperatur, när jag lyfte på handduken hade den klibbat fast och degen satt fast i bakplåtspappret.

Blev 4 små pizzor, som slukades, gräddade på 300grader högt upp på varmluftsgrill, dryga 3min.
Förvärmd plåt.

Funderar på jäslåda, men steg ett är förmodligen att börja olja plastbutten den jäses i. ;)
Hur jäser ni?!

• Ledsen
fgo
  • Laddar…
Jag jäser i form. Lite mjöl i botten. Gladplack för att inte tappa fukt.
Dock upptäckte jag att det var väldigt smidigt att jäsa i serveringsskålar. Då ligger varje boll i egen skål med plast på. Inget mjöl heller i botten.

Men visst jäslåda vore det bästa.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
låter degen jäsa ca 3.5 Tim.
Sedan delar jag upp den i bollar som får ligga under plastfolie..
jäsa svalt ca 4 timmar innan jag bakar ut dem.

Jag låter degen jäsa i en lätt oljesmord plastbunke med lock i kylen ett par dagar (jag har väldigt lite jäst i degen), sedan delar jag upp degen i mindre bitar som jag viker några gånger och låter jäsa vidare några timmar i rumstemperatur i samma bunke eller i separata skålar med lock. Det har fungerat bra för mig.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
På't igen :cool:(y)
Recept från Ica.se

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Hojtar till nästa gång jag åker förbi så får du göra en pizza åt mig :)

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jag håller med, och har förenklat receptet mer och mer allt eftersom, det blir bara bättre. Nu för riden är det oftast en schysst passata med enbart ganska mycket salt tillsatt. Den lite högre syran relativt en kokt sås är jättebra, och frisk och kraftig tomatsmak.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Ser lovande ut, så här långt.
En hand håller en plastburk med ett lätt inoljat, degliknande ämne i en kylmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överfulla pastellfärgade matlådor staplade i ett kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver större burkar misstänker jag.
"lätt inoljade" :ok:

• Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.