Tänkte att det hade med proteinhalten att göra.. Efter lång tid i degmaskinen så var degen härligt seg.. Och efter ugnen på varm plåt, frasig, mjuk inuti kanterna, tunn utan att bli blöt av ingredienserna.
Jag ska definitivt köpa pizzasten och testa pizza på grillen. Kul att bjuda på!
Jag ska definitivt köpa pizzasten och testa pizza på grillen. Kul att bjuda på!
Som "semipartisk" i branschen, pizzastål?Karlia skrev:
Kontakta en lokal firma som säljer stål och köp, enligt mått som passar dig, 6-10mm.
Förvärm redigt innan bak.
Finns en massa färdiga stål tillgängliga på nätet men jag anser inte att priset gör det värt... "varmvalsat kvalitetsstål från Norrland" osv... Just varmvalsat är det enklaste stålet, bara ett förädlingssteg, alltså billigare att framställa än kallvalsat som först varmvalsas, sedan betas och kallvalsas och glödgas.
Jag är inte så insatt. Stenarna jag har i trädgården som ska bli en gång, är från en kompis som hade köpt dem för att ha som pizzasten, men tyckte att de var för tjocka. (förövrigt samma kompis jag fått mina katter från - bra kompis!) Är det pizzastål jag ska ha, börjar jag titta åt det hållet istället, sten är tungt!
tomater, krossade tomater, oregano, svartpeppar, salt, vitlök, olivolja, lite socker för att bryta syran av tomaterna.Karlia skrev:
Jag hade länge suktat efter en pizzasten till tex grillen, men inte fått de berömda ur...Karlia skrev:Jag är inte så insatt. Stenarna jag har i trädgården som ska bli en gång, är från en kompis som hade köpt dem för att ha som pizzasten, men tyckte att de var för tjocka. (förövrigt samma kompis jag fått mina katter från - bra kompis!) Är det pizzastål jag ska ha, börjar jag titta åt det hållet istället, sten är tungt!
Men när det vankades bak häromveckan frågade en fd kollega om jag inte ville prova hans stål som han gjort en skrotbit, 10mm tjock.
Lånade hem det och förvärmde ca 40min på 300grader varmluftsgrill.
Pizzorna blev mycket bra enligt samtliga som åt, degrecept från Ica.se, alltså inge superfancy.
Får fundera på om jag har några stålvänner Gillar idén med att det är lättare än sten.FredrikR skrev:Jag hade länge suktat efter en pizzasten till tex grillen, men inte fått de berömda ur...
Men när det vankades bak häromveckan frågade en fd kollega om jag inte ville prova hans stål som han gjort en skrotbit, 10mm tjock.
Lånade hem det och förvärmde ca 40min på 300grader varmluftsgrill.
Pizzorna blev mycket bra enligt samtliga som åt, degrecept från Ica.se, alltså inge superfancy.
En kollega sa för längesedan att stålpriset är som potatis, för vanligt "bondjärn", men jag gissar att du får en bra bit för 250:- och kanske nån bullpåse till den som klipper till det och putsar kanterna.Karlia skrev:
Går jättebra.Karlia skrev:
De jäser upp fint och blir fluffiga.
Du kan även frysa degen.