j.erkers
Flaska med passerade tomater, etikett visar "CASAR PASSATA DI POMODORO" och "100% POMODORO ORIGINE SARDEGNA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en flaska med goda passerade tomater på Oliveriet i Karlstad (https://maps.app.goo.gl/JZXovZGAAMn4Cn3x8). Jag blir glad av innehållsförteckningen Suddig närbild på en etikett med text som beskriver passerade tomater och näringsinnehåll.
Skapa konto
(Sorry för den usla bildkvaliteten...) Med lite salt blev det en utmärkt borrning av de senaste försöken till pizza:
Hembakad pizza Marinara med tomatsås och hackad vitlök på en keramisk tallrik.
Skapa konto
Förrätts pizza med tomatsås och hackad vitlök, dvs en Marinara. Oväntat gott!

Hemlagad pizza med tomatsås, kyckling, körsbärstomater, lök och ost på svart pizzastål.
Skapa konto
Kyckling, lök, egna körsbärstomater, mozzarella.

Hemlagad pizza med tomatsås, mozzarella, rucola och svamp på en svart tallrik.
Skapa konto
Stark salami, svamp, paprika, mozzarella och percorino.

Hemlagad pizza med tomat, mozzarella, champinjoner, rucola på svart tallrik.
Skapa konto
Bacon, svamp, hackad vitlök (mycket!), cheddar och percorino.

Mycket pizza blir det och med tänkt på säsong och väder står Oonin oanvänd och pizzastålet hålls så varmt det går. Blir inte riktigt lika bra men bättre än pizzeriapizza.

// Jens

• Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
engs
Redigerat:
Tips att lägga på pizzan:
Inlagd broccoli.

Fick tips på en nyöppnad italiensk deli här i Dalarna.
Förbaskat gott att toppa pizzan med.

Broccoli som ligger i solrosolja och kryddor.
Det är hela "stammar" så det blir som sparris. Inte som de buketter man är van vid att se.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Utan att ha läst tråden så misstänker jag att det har behandlats flertalet gånger..
Tomatsåsen!

Gjorde nyss en som blev riktigt lyckad :D

400 gr krossade tomater
1 msk vinäger. 50/50 vit balsam. Äppelcider
1 msk matolja
1/2 tsk salt
1/2 tsk pizzakrydda
Lite dutt med vitpeppar och krossad svartpeppar

Ner i en kastrull med alltihop och värm upp till kokning under omrörning (y)

Bara degen jäst färdigt så blir det pizza alá Norrland; kallrökt ost och rökt renbog :love:

Gott nytt år på er!

Redigerat:
  • Gilla
fgo och 4 till
  • Laddar…
Fick en Ooni koda 12 i julklapp och nu är den provkörd två gånger:crysmile: Måste jobba lite på utbakningen men över lag blev det bra. Ikväll ska det bakas naan-bröd i Oonin :cool:

Två hemlagade pizzor med champinjoner och ost på träbord.
Skapa konto

• Gilla
fgo och 3 till
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Fick en Ooni koda 12 i julklapp och nu är den provkörd två gånger:crysmile: Måste jobba lite på utbakningen men över lag blev det bra. Ikväll ska det bakas naan-bröd i Oonin :cool:

[bild]
Håller helt med, du behöver lägga ner mera arbete på utbakningen. Ser ju gott ut, dock alltför tjockt och ojämnt. En "riktig" pizza skall vara tunn med "ballongkant".

Tänk på att inte försök jobba med kylskåpskall deg. Låt den bli varm i rumstemperatur innan du bakar ut den.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
W WFD skrev:
Ja, surdeg är gott och mer komplicerat. Du ska nästan ha diplom om du misslyckas med Poolish eller Biga.

[länk]

[media]
Testade att baka med Poolish igår och får nog göra anspråk på det där diplomet :rofl:
OK, det vart rätt okej resultat, men inget magiskt...

Återkommer till detta med hydreringen då det i praktiken är det som skiljer mellan allas olika favoritrecepent.
Använde Tipo 00 och pizzalegendens grundinställning på 65% "final hydration" men inser att jag är van att baka med betydligt mer vatten och att 65% ger rena rama trolldegen. Inser att videon och kalkylatorn inte hör ihop, men ironiskt nog bakar hon i videon uppenbarligen med en hydrering i helt andra änden av skalan.
Vad kör ni för "pocent"?

Funderar också på detta med jästen, vilket ju är ett problem när man bakar små satser med långjäst deg, dvs. inte så lätt med måtten när skalan är i storleksordningen 1/100-dels gram. Vilket säkert var huvudorsaken till att min deg också jäste betydligt sämre än vad som förespeglas i receptet.
Har ni några knep där?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Testade att baka med Poolish igår och får nog göra anspråk på det där diplomet :rofl:
OK, det vart rätt okej resultat, men inget magiskt...

Återkommer till detta med hydreringen då det i praktiken är det som skiljer mellan allas olika favoritrecepent.
Använde Tipo 00 och pizzalegendens grundinställning på 65% "final hydration" men inser att jag är van att baka med betydligt mer vatten och att 65% ger rena rama trolldegen. Inser att videon och kalkylatorn inte hör ihop, men ironiskt nog bakar hon i videon uppenbarligen med en hydrering i helt andra änden av skalan.
Vad kör ni för "pocent"?

Funderar också på detta med jästen, vilket ju är ett problem när man bakar små satser med långjäst deg, dvs. inte så lätt med måtten när skalan är i storleksordningen 1/100-dels gram. Vilket säkert var huvudorsaken till att min deg också jäste betydligt sämre än vad som förespeglas i receptet.
Har ni några knep där?
62-63% hydrering brukar jag sikta.

Trolldeg runt 65 låter märkligt, jag tycker 63-65 brukar vara väldigt kladdig innan bollning och brukar själv vända upp och ner på burken i en hög med durummjöl och trycka ut den delen lite där i.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
FredrikR FredrikR skrev:
Trolldeg runt 65 låter märkligt, jag tycker 63-65 brukar vara väldigt kladdig innan bollning och brukar själv vända upp och ner på burken i en hög med durummjöl och trycka ut den delen lite där i.
Hänger väl i och för sig mycket på mjölet man använder. Vad har du för mjöl då?
Borde nog kört mer på känn, men nu var jag noga ner på grammet eftersom jag ville testa metoden/receptet.

Blev bara en lätt antydan till kladdighet, inget som gick att sträcka eller bearbeta på något annat sätt än gammal hederlig knådning :rofl:

Brukar hamna på 65-70% beroende på vilket mjöl. Man får känna sig fram lite.
Kör numera med surdeg istället för jäst, så slipper jag väga upp 0,25g jäst på knark(guld)vågen. Brukar jäsa totalt minst 24h i rumstemp. Men degen håller uppåt 1 vecka i kylen.
Men generellt om det jäser dåligt, så kan man ju se till att degen står varmare. I mitt fall brukar den iså fall hamna på en bänk med skotorken. Om det är tvärtom så hamnar den i kylen.

Bytte ugn för några månader sedan så jag har inte helt fått kläm på den men såhär kan det bli. Får jämnare temp överlag men tycker inte stenen blir så varm som den borde.
En pizza med skinka och ost på en färgglad tallrik, välgräddad kant, serverad på ett bord.
Skapa konto
En varm pizza med skinka, ost, tomater, kapris på en randig tallrik, bestick och ett glas bredvid.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hänger väl i och för sig mycket på mjölet man använder. Vad har du för mjöl då?
Borde nog kört mer på känn, men nu var jag noga ner på grammet eftersom jag ville testa metoden/receptet.

Blev bara en lätt antydan till kladdighet, inget som gick att sträcka eller bearbeta på något annat sätt än gammal hederlig knådning :rofl:
Caputo "blåaktiga" och "rödaktiga" påsen har jag använt, före det Ramlösa Tipo 00.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Caputo "blåaktiga" och "rödaktiga" påsen har jag använt, före det Ramlösa Tipo 00.
Caputo brukar alltid hamna på 67-68% hos mig.

G Gilgo skrev:
Caputo brukar alltid hamna på 67-68% hos mig.
Ja jag får nog korrigera, 65-67% brukar jag nog hamna på.
Recept från pizzagrupp på Facebook. :oops:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Så, deg satt.
Kör på detta receptet med bakning idag.
Recept för pizzadeg på under tre timmar med mjöl, vatten, jäst och salt.
Skapa konto

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.