64 074 läst · 523 svar
64k läst
523 svar
Allt om pizza
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket pizza blir det och med tänkt på säsong och väder står Oonin oanvänd och pizzastålet hålls så varmt det går. Blir inte riktigt lika bra men bättre än pizzeriapizza.
// Jens
Black Week priser på "Austin and Barbeque" pizzaugnar. 2 storlekar. (Edit - endast rea på 16"-aren ser jag nu, 12" är nu dyrare än 16").
Nån som vet hur de är jämfört Ooni? Är det på nivån - besvikelse och köp av Ooni ändå om 6-18 månader när man lessnat eller helt OK.
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...eque-aabq-pizza-oven-gas-40-cm/1018620.15980/
Nån som vet hur de är jämfört Ooni? Är det på nivån - besvikelse och köp av Ooni ändå om 6-18 månader när man lessnat eller helt OK.
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...eque-aabq-pizza-oven-gas-40-cm/1018620.15980/
Redigerat:
Tips att lägga på pizzan:
Inlagd broccoli.
Fick tips på en nyöppnad italiensk deli här i Dalarna.
Förbaskat gott att toppa pizzan med.
Broccoli som ligger i solrosolja och kryddor.
Det är hela "stammar" så det blir som sparris. Inte som de buketter man är van vid att se.
Inlagd broccoli.
Fick tips på en nyöppnad italiensk deli här i Dalarna.
Förbaskat gott att toppa pizzan med.
Broccoli som ligger i solrosolja och kryddor.
Det är hela "stammar" så det blir som sparris. Inte som de buketter man är van vid att se.
Utan att ha läst tråden så misstänker jag att det har behandlats flertalet gånger..
Tomatsåsen!
Gjorde nyss en som blev riktigt lyckad
400 gr krossade tomater
1 msk vinäger. 50/50 vit balsam. Äppelcider
1 msk matolja
1/2 tsk salt
1/2 tsk pizzakrydda
Lite dutt med vitpeppar och krossad svartpeppar
Ner i en kastrull med alltihop och värm upp till kokning under omrörning
Bara degen jäst färdigt så blir det pizza alá Norrland; kallrökt ost och rökt renbog
Gott nytt år på er!
Tomatsåsen!
Gjorde nyss en som blev riktigt lyckad
400 gr krossade tomater
1 msk vinäger. 50/50 vit balsam. Äppelcider
1 msk matolja
1/2 tsk salt
1/2 tsk pizzakrydda
Lite dutt med vitpeppar och krossad svartpeppar
Ner i en kastrull med alltihop och värm upp till kokning under omrörning
Bara degen jäst färdigt så blir det pizza alá Norrland; kallrökt ost och rökt renbog
Gott nytt år på er!
Redigerat:
Håller helt med, du behöver lägga ner mera arbete på utbakningen. Ser ju gott ut, dock alltför tjockt och ojämnt. En "riktig" pizza skall vara tunn med "ballongkant".Fredrik K skrev:
Testade att baka med Poolish igår och får nog göra anspråk på det där diplometW WFD skrev:
OK, det vart rätt okej resultat, men inget magiskt...
Återkommer till detta med hydreringen då det i praktiken är det som skiljer mellan allas olika favoritrecepent.
Använde Tipo 00 och pizzalegendens grundinställning på 65% "final hydration" men inser att jag är van att baka med betydligt mer vatten och att 65% ger rena rama trolldegen. Inser att videon och kalkylatorn inte hör ihop, men ironiskt nog bakar hon i videon uppenbarligen med en hydrering i helt andra änden av skalan.
Vad kör ni för "pocent"?
Funderar också på detta med jästen, vilket ju är ett problem när man bakar små satser med långjäst deg, dvs. inte så lätt med måtten när skalan är i storleksordningen 1/100-dels gram. Vilket säkert var huvudorsaken till att min deg också jäste betydligt sämre än vad som förespeglas i receptet.
Har ni några knep där?
62-63% hydrering brukar jag sikta.C cpalm skrev:Testade att baka med Poolish igår och får nog göra anspråk på det där diplomet
OK, det vart rätt okej resultat, men inget magiskt...
Återkommer till detta med hydreringen då det i praktiken är det som skiljer mellan allas olika favoritrecepent.
Använde Tipo 00 och pizzalegendens grundinställning på 65% "final hydration" men inser att jag är van att baka med betydligt mer vatten och att 65% ger rena rama trolldegen. Inser att videon och kalkylatorn inte hör ihop, men ironiskt nog bakar hon i videon uppenbarligen med en hydrering i helt andra änden av skalan.
Vad kör ni för "pocent"?
Funderar också på detta med jästen, vilket ju är ett problem när man bakar små satser med långjäst deg, dvs. inte så lätt med måtten när skalan är i storleksordningen 1/100-dels gram. Vilket säkert var huvudorsaken till att min deg också jäste betydligt sämre än vad som förespeglas i receptet.
Har ni några knep där?
Trolldeg runt 65 låter märkligt, jag tycker 63-65 brukar vara väldigt kladdig innan bollning och brukar själv vända upp och ner på burken i en hög med durummjöl och trycka ut den delen lite där i.
Hänger väl i och för sig mycket på mjölet man använder. Vad har du för mjöl då?FredrikR skrev:
Borde nog kört mer på känn, men nu var jag noga ner på grammet eftersom jag ville testa metoden/receptet.
Blev bara en lätt antydan till kladdighet, inget som gick att sträcka eller bearbeta på något annat sätt än gammal hederlig knådning
Brukar hamna på 65-70% beroende på vilket mjöl. Man får känna sig fram lite.
Kör numera med surdeg istället för jäst, så slipper jag väga upp 0,25g jäst på knark(guld)vågen. Brukar jäsa totalt minst 24h i rumstemp. Men degen håller uppåt 1 vecka i kylen.
Men generellt om det jäser dåligt, så kan man ju se till att degen står varmare. I mitt fall brukar den iså fall hamna på en bänk med skotorken. Om det är tvärtom så hamnar den i kylen.
Bytte ugn för några månader sedan så jag har inte helt fått kläm på den men såhär kan det bli. Får jämnare temp överlag men tycker inte stenen blir så varm som den borde.
Kör numera med surdeg istället för jäst, så slipper jag väga upp 0,25g jäst på knark(guld)vågen. Brukar jäsa totalt minst 24h i rumstemp. Men degen håller uppåt 1 vecka i kylen.
Men generellt om det jäser dåligt, så kan man ju se till att degen står varmare. I mitt fall brukar den iså fall hamna på en bänk med skotorken. Om det är tvärtom så hamnar den i kylen.
Bytte ugn för några månader sedan så jag har inte helt fått kläm på den men såhär kan det bli. Får jämnare temp överlag men tycker inte stenen blir så varm som den borde.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Caputo "blåaktiga" och "rödaktiga" påsen har jag använt, före det Ramlösa Tipo 00.C cpalm skrev:Hänger väl i och för sig mycket på mjölet man använder. Vad har du för mjöl då?
Borde nog kört mer på känn, men nu var jag noga ner på grammet eftersom jag ville testa metoden/receptet.
Blev bara en lätt antydan till kladdighet, inget som gick att sträcka eller bearbeta på något annat sätt än gammal hederlig knådning