17 494 läst · 404 svar
17k läst
404 svar
Allt om motorcykeln
Jag behövde köpa ett lite snabbt i höstas och fick välja lite efter enkelt tillgänglighet. Blev då ett från Valtermoto. Utan att ha så mycket att jämföra med verkar det fungera bra. Stabilt och hjulen verkar sitta på rätt ställe så det behövs rätt lite kraft för att lyfta mc'n.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ställer du bredden på det? Elle är det modellanpassat?MathiasS skrev:
Inte inställbart. Den hade rätt mått för min mt09. Givet hur bobinerna ser ut så kan det ju diffa flera centimeter och ändå hamna rätt. Antar att de flesta hojar har ungefär samma mått. Vill man kan man säkert trycka till armarna lite så det blir smalare eller bredare.F fsn skrev:
Hade jag haft lite mer tid hade jag nog tagit en annan modell, men denna fungerar ändå riktigt bra till nuvarande hoj iaf.
Tycker stödet för framhjulet ser väldigt klent ut på lyften från Verktygsboden , känns inte som det är nåt att lita på att
hålla hojen men det är kanske inte meningen heller.
Dessutom är den 55cm bred och vete tusan om stödet får plats på lyften när man svänger ut det 🤔🤔
hålla hojen men det är kanske inte meningen heller.
Dessutom är den 55cm bred och vete tusan om stödet får plats på lyften när man svänger ut det 🤔🤔

Logga in
Skapa konto
Ser perfekt ut och borde kunna fällas ner i golvet också.
Om man övertygar sig själv om att man måste ha en för att serva själv så är business caset rätt bra om man jämför med att lämna in hos märkes verkstan…..
Om man övertygar sig själv om att man måste ha en för att serva själv så är business caset rätt bra om man jämför med att lämna in hos märkes verkstan…..
Här är en annan typ med bredare bord , men Nimas lösning att klämma åt
framhjulet var snygg ( fanns ju att köpa lös också ) Man kanske kunde ha
en rem / snöre på luftventilen så man kan sitta på hojen och avlufta ventilen
till klämanordningen på framhjulet och bara rulla av hojen.🤔🤔🤔
https://koneita.com/sv/motorcykelly...MIzu6jzayJiwMVCF2RBR1_tADZEAQYDyABEgKKVvD_BwE
framhjulet var snygg ( fanns ju att köpa lös också ) Man kanske kunde ha
en rem / snöre på luftventilen så man kan sitta på hojen och avlufta ventilen
till klämanordningen på framhjulet och bara rulla av hojen.🤔🤔🤔
https://koneita.com/sv/motorcykelly...MIzu6jzayJiwMVCF2RBR1_tADZEAQYDyABEgKKVvD_BwE
Här är en som breddat sin lyft och det är detta man sett videor på att man
riskera att välta för att fötterna får inte plats på en smalare lyft. Såg också
en som satt plank med hjul utefter sidan på lyften och ställde den på kant
utefter väggen när den inte användes.
Men som han säger i videon så spänner hans grabb fast framhjulet när han
kört upp , man vill ju kunna sköta detta själv.
riskera att välta för att fötterna får inte plats på en smalare lyft. Såg också
en som satt plank med hjul utefter sidan på lyften och ställde den på kant
utefter väggen när den inte användes.
Men som han säger i videon så spänner hans grabb fast framhjulet när han
kört upp , man vill ju kunna sköta detta själv.
Fin dag för en mc-tur för alla i Stockholmstrakten. Flera plusgrader och ingen nattfrost. Sol!
Tror det blir en sväng till Yamaha-center i Haninge.
Nästan rekordbra mc-vinter i Stockholm i år. 2024 års sista tur blev i mellandagarna och första svängen var ju flera veckor sedan nu....!
Tror det blir en sväng till Yamaha-center i Haninge.
Nästan rekordbra mc-vinter i Stockholm i år. 2024 års sista tur blev i mellandagarna och första svängen var ju flera veckor sedan nu....!
Vi har för mycket grus på de mindre vägarna. Jag skulle förmodligen köra omkull redan när jag svänger ut på vår smala gata som är ganska brant. Dessutom gillar jag inte att köra när det är under +10 grader C. Det skulle funka med en mer lämpad hoj av mindre format med lägre vikt med värmehandtag.
Vad har du för vinterhoj?
Vad har du för vinterhoj?
På vintern kör jag Tiger 900RP. Vindruta och vindavvisare för händerna gör mycket större skillnad än jag tidigare trott. Körde med handtagsvärme på idag men trots att jag inte ens har vintervantarna på så hade jag klarat mig fint utan handvärmen. Rumpvärme finns det med, men den använder jag sällan. Det var runt 6gr idag. Åkte Älvsjö-Jordbro-Kungenkurva-vårby och sedan hem igen. Blev en fin tur men hade hoppats på lite mer sol.
På villagatorna är det nästan hel grustäkt här, men jag tycker ärligt talat inte det är ett problem. Man får förstås anpassa sig till det men jag tycker det är värre att vita streck är mycket halare än normalt och asfalt som är blöt kan vara väldigt hal när salt och smuts blandas och löses upp. Förutom långsammare på gruset och att jag undviker att svänga på vita markeringar + långsammare i kurvor förstås, så går det att åka ungefär som vanligt. Man får tagga ner lite helt enkelt.
Jordbro-besöket slutade hos Yamaha, är lite nyfiken på en Tracer 9.
Funderar på om det skulle vara ersättaren till både Tiger 900RP och MT09an.2025an är fruktansvärt ful, men en 23 eller 24 skulle kunna funka (då en gt+ med en större skärm. Tyvärr är det bara 25an som har keylessgo och det är en funktion man vänjer sig snabbt vid.... vi får se, provkörning i vår.
På villagatorna är det nästan hel grustäkt här, men jag tycker ärligt talat inte det är ett problem. Man får förstås anpassa sig till det men jag tycker det är värre att vita streck är mycket halare än normalt och asfalt som är blöt kan vara väldigt hal när salt och smuts blandas och löses upp. Förutom långsammare på gruset och att jag undviker att svänga på vita markeringar + långsammare i kurvor förstås, så går det att åka ungefär som vanligt. Man får tagga ner lite helt enkelt.
Jordbro-besöket slutade hos Yamaha, är lite nyfiken på en Tracer 9.

Logga in
Skapa konto
Funderar på om det skulle vara ersättaren till både Tiger 900RP och MT09an.2025an är fruktansvärt ful, men en 23 eller 24 skulle kunna funka (då en gt+ med en större skärm. Tyvärr är det bara 25an som har keylessgo och det är en funktion man vänjer sig snabbt vid.... vi får se, provkörning i vår.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Känns ju som en väldig nergradering Trån Tiger 900 till en Tracer 9.
Är Tigern klumpig spontant Tuareg 660 eller Kove 800x
Är Tigern klumpig spontant Tuareg 660 eller Kove 800x
Nedgradering? Hur menar du då? Jag tänker mer att det skulle vara en anpassning till hur jag kör och min förmåga bakom styret. En 900RP är förvisso en grym touringmaskin som jag har kul på även när det svänger på asfalt men eftersom jag inte kör bredvid vägen så kanske det är bättre att skala av den förmågan. Har ju ändå gatdäck på Tigern. Det som stör mig mest med tigern är motorn som viner, rasslar och låter något förskräckligt även när den funkar precis som den ska. Yamahas CP3motor är ett finmekaniskt under i jämförelse. Så, min tanke vara att ta motorn från mot09an och sätta den i Tigern och då får man ju en Tracer, om man bara kör gata.
En 660 eller kove känns som maskiner för något helt annat än det jag gör. Grusbus. Tener 700 antar jag är en konkurrent i samma liga. Hade jag närmare till sådana vägar skulle det vara kul att ge sig på, men inte just nu.
En 660 eller kove känns som maskiner för något helt annat än det jag gör. Grusbus. Tener 700 antar jag är en konkurrent i samma liga. Hade jag närmare till sådana vägar skulle det vara kul att ge sig på, men inte just nu.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 398 inlägg
Nergraderig iom att alla Yamaha känns som budgethojar om man jämför med TriumphMathiasS skrev:
Okej, då är det ju mer åt touring hållet om du inte kör grus. Jag hade en Tiger 800 XCx innan och den motorn är mycket mer symaskin som du nog bör gilla bättre än en Tracer 9/Tiger 900. Där är nog Tracer 7 bättre än Tenere 700 också.
Tuareg 660 och Kove är ju mer åt grusäventyr som jag gillar.
Susuki V-strom 800 motorn är riktigt trevlig tycker jag, smoooth så kolla std versionen på den? (DE för offroad)