869 642 läst · 12 613 svar
870k läst
12,6k svar
Allt om bilen
Ordet Vinkel & grader går för mig hand i hand Daniel, & beror även på om man tittar uppifrån ell från sidan & lite vad man diskuterar.D Daniel 109 skrev:
Om du ska gersåga en träregel 30 grader, säger du vinkelsågat då?, Nä en träregel får ju en vinkel efter att man gersågat den.
Dom äldre maskinerna för "topplocks-renovering" hade gradskalor på precis allt, så när jag brotschade in nya ytor i topparnas ventilsäten samt "svarvade" nya anläggningsytor på ventilerna, så var det olika grader man diskutera i därav mitt ordval.
Är heller inget proffs på att rita skisser i det komplicerade cad programmet paint 😉
Men JA, ventilen slipas vid anläggningsytan i 2 olika grader, så att det uppstår en brytningsvinkel (topp) som då gör tiden för ventilens anläggning kortare & skapar då en effektivare förbränning som i sig ger den aktuella motorn mer hästkrafter.
Enheter och storheter är inte synonymer. Det bara är så.J jawen skrev:Ordet Vinkel & grader går för mig hand i hand Daniel, & beror även på om man tittar uppifrån ell från sidan & lite vad man diskuterar.
Om du ska gersåga en träregel 30 grader, säger du vinkelsågat då?, Nä en träregel får ju en vinkel efter att man gersågat den.
Dom äldre maskinerna för "topplocks-renovering" hade gradskalor på precis allt, så när jag brotschade in nya ytor i topparnas ventilsäten samt "svarvade" nya anläggningsytor på ventilerna, så var det olika grader man diskutera i därav mitt ordval.
Är heller inget proffs på att rita skisser i det komplicerade cad programmet paint 😉
Men JA, ventilen slipas vid anläggningsytan i 2 olika grader, så att det uppstår en brytningsvinkel (topp) som då gör tiden för ventilens anläggning kortare & skapar då en effektivare förbränning som i sig ger den aktuella motorn mer hästkrafter.
Kaxigt att du öppnar upp motorn själv 👍Intet skrev:
Jag har byggt om ett par bilar b.la en Ford Sierra 2,9 ghia 1990 V6.
1991 byggde jag om denna till dubbelturbo (troligtvis den enda i Sverige)
Portade toppar & modifierade grenrör.
2 st Garret turbos (1 på varje cylinderhalva), både olje & vattenkylda
10 bränslespridare som styrdes av ett Pic 10 system.
2 stora laddluftkylare.
Bilen hade original 146 hk vid motorn.
Sista ggr när jag bänkade den på Tranans i bromma, så hade jag 322 hk på bakhjulen.
Gjorde lite småfix efter det, så det vart troligtvis runt 350 hk på bakhjulen till slut på en totalvikt om 1.180 kg.
0-100 km/t på 4,7 sek & toppfarten begränsades av varvskyddet vid 5300 rpm som Ford hade till 245 km/t
Porsche 911 turbo gjorde vid denna tidpunkt 0-100 km/t på 5,2 sek
Roligaste bil jag haft!
Bra jobbat på den motorn som är allt annat än optimal för att trimma 👍J jawen skrev:Kaxigt att du öppnar upp motorn själv 👍
2 stora laddluftkylare.
Sista ggr när jag bänkade den på Tranans i bromma, så hade jag 322 hk på bakhjulen.
Gjorde lite småfix efter det, så det vart troligtvis runt 350 hk på bakhjulen till slut på en totalvikt om 1.180 kg.
0-100 km/t på 4,7 sek & toppfarten begränsades av varvskyddet vid 5300 rpm som Ford hade till 245 km/t
Roligaste bil jag haft!
Själv pysslade jag med en lite tacksammare motor, oöppnad BMW M50 2,5 27" mil.
Turbo, större spridare, moddad originalbox, 402 hk på hjulen vid 1 bar.
Apropå Tranans, mins att det hände en olycka där vid bänkning, han blev svårt brännskadad om jag inte mins fel
Efter att ha rivit bort slangar och kablar en hel dag längtade jag efter min gamla Duett.J jawen skrev:Kaxigt att du öppnar upp motorn själv 👍
2 stora laddluftkylare.
Roligaste bil jag haft!
Booohhh, det där förlorade du innan vi ens börjat. 
Visa bilaga i201811191946545624303.webp

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga i201811191946545624303.webp
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 496 inlägg
Men ventilslipning är det inte så enkelt att dubbelslipad är bättre än enkelslipad. Det beror på, och det är flödet över ventilens olika öppningshöjder som är intressant hur det samspelar med kamaxelprofilen. För mycket effektuttag vill man fylla så mycket luft som möjligt, och till det höjer man kompressionen så gott det går.
Ja om man inte fuskar med överladdning då.
Ja om man inte fuskar med överladdning då.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 775 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 775 inlägg
Klassisk Subaruskruvning, tufft att vara saltallergiker i norrland 👍
Två nya vingar med tillbehör blev lyckat monterade i alla fall, synd att jag inte har så här bra timlön på mitt jobb 😉
(Kanske borde gjort en lite seriösare underrvätt men det får nog vänta tills nästa ägare, vill ju inte göra ovansidan avundsjuk)

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Två nya vingar med tillbehör blev lyckat monterade i alla fall, synd att jag inte har så här bra timlön på mitt jobb 😉
(Kanske borde gjort en lite seriösare underrvätt men det får nog vänta tills nästa ägare, vill ju inte göra ovansidan avundsjuk)
Vet att det hände någonting lite allvarligare, bänk-maskin var ju i "skrubben" direkt till hö när man kom in & halvtrångt.Isakare skrev:
Inte direkt så man ville stå där "instängd" med 6-7.000 rpm vrålande maskiner inpå sig, & det blir ju oftast "baksmällar" då & då på kraftigt trimmade maskiner då bränsletillförsel & bränslestyrningen ihop med förbränningen inte riktigt " är kompisar"
Ja det var en riktigt trevlig maskin ( som alla gamla raka 6Isakare skrev:
Varvade 6.600 rpm om jag mins rätt!
Satte stor turbo (med allt) på kompisens 325 från 1989 samtidigt som jag byggde min 1991.
Bänkade aldrig hans men tippar på han fick runt 270-280 hk på hjulen (kändes så) & original var det väl 170 hk tror jag & hans vägde 100 kg mer än min dvs 1280 kg.
402 hk på hjulen är riktigt bra, & förvånansvärt att drivning & bakaxel höll!