711 375 läst · 11 004 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 597 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 597 inlägg
Man kan väl säga att det är rätt svagt av inköp att sätta sig i situationen att inte säkra nyckelkomponenterna från första början och hamna i situationen att man tvingas designa om. När man väl designar om så handlar tillgängligheten på den nya CPUn inte om tur, den har man naturligtvis redan säkrat.13th Marine skrev:
Vilket år var de gamla fula pågatågen ifrån? Heter väl x10 eller 11 ? De kändes väldigt gamla. 20-30 år? Dessa som går nu har gått minst 10-15.RoTe skrev:
Vad menar du är minimum för ett tåg? För bilar är det 5 år i yrkestrafik som exempel.
Det fungerar bra att polera plasten när strålkastarna har blivit matta och repiga.13th Marine skrev:Nä, detta är vad kunderna efterfrågar.
Och biltillverkarna säljer till dem som köper bilen rent ny, och både dessa och köparen är inte jätteintresserade av att det ska vara lätt att byta delar 15-20år senare.
För övrigt fick jag ändå byta strålkastare på min ng9-3 med halogen efter ca 15år, då hade plasten gett upp och var dimmig helt genom.
Nej, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till halogen och liknande.
https://www.biltema.se/bilvard/exte...asforsegling/stralkastarpolish-kit-2000041460
Enklast är det om man har en bra maskin med polerhätta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Man kan ju hoppas att de lärt sig en läxa.F fsn skrev:Man kan väl säga att det är rätt svagt av inköp att sätta sig i situationen att inte säkra nyckelkomponenterna från första början och hamna i situationen att man tvingas designa om. När man väl designar om så handlar tillgängligheten på den nya CPUn inte om tur, den har man naturligtvis redan säkrat.
Men det är ju ständig jakt på att minimera lager, allt i leans namn.
Om jag inte missminner mig har Toyota reviderat sin version av lean, man måste ta hänsyn till hur kritiskt komponenten är, och det finns en poäng att ha lager på komponenter som är svåra att ersätta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 597 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 597 inlägg
avrop och inleverans är inte samma sak som att säkra komponenterna. Sen så var det så under pandemin att man kunde ha reserverade processorer hos en tillverkare som helt plötsligt bara försvann men motivering noll. Antagligen prioriterades större kontrakt när kapaciteten sjönk hos tillverkarna. Som inköpare får man fundera på vem som är ansvarig för att komponenten inte finns hemma, i min värld är det inköp.13th Marine skrev:Man kan ju hoppas att de lärt sig en läxa.
Men det är ju ständig jakt på att minimera lager, allt i leans namn.
Om jag inte missminner mig har Toyota reviderat sin version av lean, man måste ta hänsyn till hur kritiskt komponenten är, och det finns en poäng att ha lager på komponenter som är svåra att ersätta.
Då kanske man skall överväga att binda lite kapital på komponenter till ordinarie pris som är svåra att ersätta utan flera hundra timmars omdesign istället för att först stångas på spotmarknaden för 10-80 gånger ordinarie pris och tillslut ändå landa i en omkonstruktion på 6 månader och obeskrivliga kostnader?
Det finns en inbyggd förväntan att R&D skall lösa allt men det finns ett uppenbart inköpsansvar här.
Kanske var det med komponenter som med toapapper. I vanliga fall köpte man in det som behövdes allt eftersom, och det räckte till alla. Men så blev det oro för brist och det blev hamstring och därför uppstod en brist. Med andra ord en självuppfyllande profetia.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Håller med, det är inköp som får se till att ha rätt avtal på plats. Och vilka varor som man borde ha på lager.F fsn skrev:avrop och inleverans är inte samma sak som att säkra komponenterna. Sen så var det så under pandemin att man kunde ha reserverade processorer hos en tillverkare som helt plötsligt bara försvann men motivering noll. Antagligen prioriterades större kontrakt när kapaciteten sjönk hos tillverkarna. Som inköpare får man fundera på vem som är ansvarig för att komponenten inte finns hemma, i min värld är det inköp.
Jag håller med, men som jag förstått det är det så sällan ett problem så de kommer undan med det. Det är en ständig jakt på att minimera lager, de kostar både plats och bundet kapital.F fsn skrev:Då kanske man skall överväga att binda lite kapital på komponenter till ordinarie pris som är svåra att ersätta utan flera hundra timmars omdesign istället för att först stångas på spotmarknaden för 10-80 gånger ordinarie pris och tillslut ändå landa i en omkonstruktion på 6 månader och obeskrivliga kostnader?
Check på den.F fsn skrev:
Jobbade på ett bolag som förvisso var störst på sin marknad men en liten skrutt i volym jämfört med andra industrier.
Inköp betedde sig som om leverantörerna skulle vara glada åt ha oss som kund, många leverantörer bad i princip oss dra åt h...
Höll på med en produkt som skulle innehålla en dator, inköps krav på leverantören dubblade priset på den delen.
Sen hade inköp lovat att kunna sänka priset 20% på en produkt genom att flytta produktionen, det blev 20% dyrare och de bad mig designa om produkten för att komma ner till +-0, under rådande komponentbrist och för en produkt som helt skulle utgå inom några år.
När jag informerade om att det förvisso skulle vara lönsamt, så skulle de förlora mer pengar på att jag inte kunde utveckla det nya systemet som skulle ersätta detta.
Halvledarbristen under covid kan fylla en egen tråd, jag tror inte det var slarv. Snarare ett otroligt jobb från både inköp och rod om man lyckades att hålla produktionen igång.
Att byta från en cpu familj till en annan är inget litet jobb. Att konstruera en styrenhet i ett fordon kostar inte några få miljoner utan det är flera tiotals miljoner. Om det är något mer komplext system. Byta cpu är rätt nära nykonstruktion.
Att byta från en cpu familj till en annan är inget litet jobb. Att konstruera en styrenhet i ett fordon kostar inte några få miljoner utan det är flera tiotals miljoner. Om det är något mer komplext system. Byta cpu är rätt nära nykonstruktion.
X10 kom ca mitten 80-talet. Jag tycker väl att 30-40 år är en ok avskrivningstid när vi pratar såna inköpssummor. Efter halva tiden gör man en totalgenomgång och modernisering av inredningen.R Rkarlsson skrev:
Bilar går ju inte direkt att jämföra med då de inte alls är robust nog byggda. Lastbilar och bussar dock brukar kunna gå betydligt längre men miljö och upphandlingskrav gör att man byter ut fullt fungerande fordon, som förhoppningsvis kan få ett fortsatt liv utomlands.
Ja men då är de gamla färdiga ju.RoTe skrev:X10 kom ca mitten 80-talet. Jag tycker väl att 30-40 år är en ok avskrivningstid när vi pratar såna inköpssummor. Efter halva tiden gör man en totalgenomgång och modernisering av inredningen.
Bilar går ju inte direkt att jämföra med då de inte alls är robust nog byggda. Lastbilar och bussar dock brukar kunna gå betydligt längre men miljö och upphandlingskrav gör att man byter ut fullt fungerande fordon, som förhoppningsvis kan få ett fortsatt liv utomlands.
Ja skånetrafikens bussar (nej inte deras men deras färg) går vidare i ryssland bland annat. Dock är många av de utdömda.