J JohanLun skrev:
I det specifika fallet jag var inblandad i tror jag designfasen var på 90-talet, tror de flesta som var med och designade gått i pension. Så de höll produktionen uppe länge. CPU tillverkaren har väl "bytt namn" flera gånger under den tiden... :D Men problemet finns även på nyare system. EOL sker ju hela tiden, men när det inte är en specialkrets eller CPU så går det ju att hantera....


Det vore ju en fördel att alltid ha bakåtkompabilitet, men tex har ju givare gått från analoga till seriella interface osv och det är rätt kostnadspressat så man sätter inte gärna komponenter i onödan. Man kunde ju tänka sig att ha plats att bestycka en ny styrenhet med ett antal extra kretsar för bakåtkompabilitet, men det verkar inte finnas tid och pengar till detta.
Vi får helt enkelt se vad framtiden har med sig, just nu är jag nöjd med att ha så moderna bilar att jag inte behöver bry mig om reservdelar 😅
 
F fsn skrev:
Under pandemin när många fick köpa komponenter på spotmarknaden men även designa om för tex andra CPUer så är det väl en del jobb men långt ifrån omöjligt att ha två olika CPU. Antar att det hänger mycket på komplexitet men jag har har pratat med flera tillverkare som har tvingats till det.
Hade polare som jobbade på konsultbolag under den tiden, det var mycket omdesign för annan cpu och porta kod, det gällde att ha tur att processorn gick att få tag på när man var klar dock.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade polare som jobbade på konsultbolag under den tiden, det var mycket omdesign för annan cpu och porta kod, det gällde att ha tur att processorn gick att få tag på när man var klar dock.
För automotive är det dock extremt mycket testning och certifiering som kan komma att behöva göras om så det är inte önskvärt att behöva göra det…
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
RoTe
Eftersom ni nästan bara pratar datanörderi så drar jag en parallell till järnvägen där gamla lok/tåg rullade utan problem i 50 år förr. Sedan kom elektroniken och det börjar bli körigt att hålla de Rc6 och X10-14 som tillverkades från ca 1985, alltså 40 år. Början/mitten 00-talet kom datorernas stora intåg och nu är det bl.a. PC-datorer och dessa tåg går knappt att hålla fungerande nu, ca 20 år senare. Hur länge håller tågen som tillverkas idag, 10 år? Vi pratar alltså om fordon som kostar över ett hundra miljoner svenska kronor per stycket.
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
Antar det är samma problem med flygplan.

Det blir med andra ord väldigt viktigt att ta hänsyn till detta vid nyutveckling.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Eftersom ni nästan bara pratar datanörderi så drar jag en parallell till järnvägen där gamla lok/tåg rullade utan problem i 50 år förr. Sedan kom elektroniken och det börjar bli körigt att hålla de Rc6 och X10-14 som tillverkades från ca 1985, alltså 40 år. Början/mitten 00-talet kom datorernas stora intåg och nu är det bl.a. PC-datorer och dessa tåg går knappt att hålla fungerande nu, ca 20 år senare. Hur länge håller tågen som tillverkas idag, 10 år? Vi pratar alltså om fordon som kostar över ett hundra miljoner svenska kronor per stycket.
Det vet ingen, men här följer allt räls men moderna mobiler tolkar mycket annat.
Min far med dressin följde bara rälsen.😎 Och jag hamnade i "datorområdet".
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Eftersom ni nästan bara pratar datanörderi så drar jag en parallell till järnvägen där gamla lok/tåg rullade utan problem i 50 år förr. Sedan kom elektroniken och det börjar bli körigt att hålla de Rc6 och X10-14 som tillverkades från ca 1985, alltså 40 år. Början/mitten 00-talet kom datorernas stora intåg och nu är det bl.a. PC-datorer och dessa tåg går knappt att hålla fungerande nu, ca 20 år senare. Hur länge håller tågen som tillverkas idag, 10 år? Vi pratar alltså om fordon som kostar över ett hundra miljoner svenska kronor per stycket.
Iallafall i Skåne är det ju inte loken som är problemen. Det är allt annat. Signalfel, extremt mycket spårspring och personalbrist.

Sedan de "fixade" spåren ovanför Malmö så har det "spårat" ur. Och sedan de "renoverar" i Hässleholm så står det still pga kontaktledningarna de inte får rätt på =)

Tågen funkar iallafall. de "gamla" pågatågen som gick här för över 10 år sen renoverades och åker ännu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Iallafall i Skåne är det ju inte loken som är problemen. Det är allt annat. Signalfel, extremt mycket spårspring och personalbrist.

Sedan de "fixade" spåren ovanför Malmö så har det "spårat" ur. Och sedan de "renoverar" i Hässleholm så står det still pga kontaktledningarna de inte får rätt på =)

Tågen funkar iallafall. de "gamla" pågatågen som gick här för över 10 år sen renoverades och åker ännu.
Gissa vad, alla ställverk (som sköter signalerna) måste bytas från relätyp till datortyp för att EU bestämt att vi ska ha ett nytt signalsystem som heter ERTMS. Idag har vi i Sverige två typer av datorställverk, ett av typen 85 som kom 85 samt ett av typen 95, som ja, kom 95. 85 finns det sedan länge inte reservdelar till och de ställverken byts ut i förtid för att få reservdelar till övriga. Reläställverken då? Ja dom är dom flesta av typen 59 och 65, ni kan nog gissa när dessa kom till och delar finns än idag, bara tillverka nya reläer.

De gamla pågatågen du pratar om rullar knappt, som jag sa, dom står mest på verkstad i Nässjö. Dom nya pågatågen började levereras 2010 så där finns det nog datorer att hitta ännu. ;)
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
De gamla pågatågen du pratar om rullar knappt, som jag sa, dom står mest på verkstad i Nässjö. Dom nya pågatågen började levereras 2010 så där finns det nog datorer att hitta ännu. ;)
Det är väl för väl om de tågen får pensioneras? De funkade utmärkt när de gick här nere, åkte med de nästan varje dag. Det som var nackdelen med de var att de var väldigt obekväma och extremt kalla på vintern. Dörrarna var inte så värst isolerade utan det var tvärdrag =) Kustpilen var trevligare att åka.

De nya pågatågen är lyx i jämförelse. Det är bara synd att spåren inte funkar som de skall. Tågen fungerar bra.

Och faktiskt, det står alltid ett gammalt renoverat pågatåg på stationen i Hässleholm varenda morgon så nog rullar där ett och annat =)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe
R Rkarlsson skrev:
Det är väl för väl om de tågen får pensioneras? De funkade utmärkt när de gick här nere, åkte med de nästan varje dag. Det som var nackdelen med de var att de var väldigt obekväma och extremt kalla på vintern. Dörrarna var inte så värst isolerade utan det var tvärdrag =) Kustpilen var trevligare att åka.

De nya pågatågen är lyx i jämförelse. Det är bara synd att spåren inte funkar som de skall. Tågen fungerar bra.

Och faktiskt, det står alltid ett gammalt renoverat pågatåg på stationen i Hässleholm varenda morgon så nog rullar där ett och annat =)
Ja jo men frågan var ju hur många år man ska förväntas få ut ur ett fordon man betalar hundra mille plus för. Flygplan kostar väl uppåt en miljard per styck så vitt jag förstår. Där funkar det inte att säga "tyvärr den här datorn har utgått, ni får parkera för gott".
 
G
För att inte tala om alla belysningsarmaturer (och ja, detta är ju en fordonstråd så det gäller väl bilstrålkastare också). De gamla hade utbytbar ljuskälla som vilken gammal farmor som helst kunde byta. Numera är det bara att kasta hela armaturen och köpa en ny.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ja det börjar bli lite för mycket sånt här trams nu med "ska hålla bilens livslängd" och miljörörelsen bara hejar på eftersom vi ska köpa nytt nytt nyaste nytt drivet av el. Kasta allt gammalt fungerande för miljöns skull.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Flygplan(fJetflyg) får väl bara stå upp till en vecka innan de måste köras eller förberedas för förvaring 🤯
 
RoTe RoTe skrev:
Ja det börjar bli lite för mycket sånt här trams nu med "ska hålla bilens livslängd" och miljörörelsen bara hejar på eftersom vi ska köpa nytt nytt nyaste nytt drivet av el. Kasta allt gammalt fungerande för miljöns skull.
Nä, detta är vad kunderna efterfrågar.
Och biltillverkarna säljer till dem som köper bilen rent ny, och både dessa och köparen är inte jätteintresserade av att det ska vara lätt att byta delar 15-20år senare.

För övrigt fick jag ändå byta strålkastare på min ng9-3 med halogen efter ca 15år, då hade plasten gett upp och var dimmig helt genom.

Nej, jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till halogen och liknande.
 
MultiMan
Isakare Isakare skrev:
Såg en grej igår, en Passat där AC pumpen bara gick om ljuset var på.
De öppnade panelen till värmen, i den luktade det kaffe och det hade oxiderat runt några dioder till panelens belysning.
När man satte på ljuset fick tydligen panelen ström bakvägen och allt fungerade.

Så tipset är att inte hälla kaffe över panelen.......och om man gjorde det iaf....sätta på ljuset 😉
Du glömde videon 😉

 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.