N Niq skrev:
Dyrt med batteribyte på Tesla.
[länk]
Och sanningen som finländaren glömt berätta är att bilen skrotades i Usa efter en översvämning.
Bilen såldes till ett öststaterna där den fixades och såldes till finländaren.

Efter ett tag la batteriet av och finländaren krävde garanti av Tesla. Men då den egentligen var skrotad så ingen garanti.

Han sprängde bilen och sålde batteriet till en som skulle ha den till en ombyggd avgasbil.

Tror felet var en kontaktor
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Jag kör hoj själv sen 2014. När jag sitter i bilen brukar jag höra dessa raka-rör-hojarna, när de är jämnsides. Är det då en situation så är det kört redan. Nej, loud pipes DON'T save lifes. Kanske för 40 år sen. Men i moderna bilar hör du inte en hoj, de är för väl isolerade mot oljud.

Loud pipes don't save life's, learning to drive that thing does.
Jo jag har ju sagt just det några gånger.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns ju tillverkare som har modeller av exempelvis processorer som man avser att tillverka i minst 10år.
Problemet är ju att endel system tillverkas i 10 år eller mer, Och kanske var processorn inte helt ny när det systemet väl började tillverkas. Efter det ska man hålla reservdelar i 15 år. Då pratar vi en proecssor som är 25-30 år gammal. Automotive varianterna kan de hålla liv i länge. Men börjar man välja processorer som är mer hightech och consumer (om de klarar de andra automotove-kraven som minusgrader etc) så är nog fönstret betydligt kortare. Som jag förstått har autonomsystemen betydligt kortare livscykler på sina kompoinenter.
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen kan man (nu dör någon på inköpsavdelningen) lägga kretsar på lager.
Men visst, svårt att avgöra vilket kort som kommer ge upp i vilka volymer.
Jodå, har nyligen varit med och räknat på ett sådant case. Lödbarheten i kretsar försämras ju, så de måste både lagras och förberedas för lödning. Lagrar man hela kretskort är risken större för fel. Det är inte lätt helt enkelt. Lagrar man olödda kretskort så har de ganska kort shelflife.
13th Marine 13th Marine skrev:
På ett av mina gamla jobb hade vi ett kassaskåp med processorer som utgått, men då var det för att täcka produktion, men vi sålde några hundra enheter om året och det var dyrt att göra ny hårdvara och få slutkund att godkänna den.
För fordon blir det lätt 50.000 - 100.000 - 500.000 komponenter som ska lagras...
Man måste även kunna hålla linen igång. Eftersom utrustningen (slutmontering ofta) tar ganska många kvadratmeter så är ofta inte underleverantörer så sugna på det.

Att tillverka (och löda) själva kretskortet PCBA är nog ett mindre bekymmer, de linerna delas ofta, i praktiken kan man nog köpa det från vilken tillverkare som helst...
13th Marine 13th Marine skrev:
Mitt nuvarande jobb (EMS) handlar dels om att sourca komponenter, vi gör bland annat kort åt förpackningsindustrin, främst reservdelar idag, vi snackar om kort med hålmonterade komponenter där vissa specialkomponenter varit borta ett tag, men där även standardlogik börjar fasas ut.

Men ja, vill man ha elektronik som går att tillverka mer än några år får man hålla tungan i rätt mun när man väljer en del kretsar.
Absolut, kan tänka mig att vid så små serier är det lättare att hantera... Men det låter som ett kul jobb. :D
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Och sanningen som finländaren glömt berätta är att bilen skrotades i Usa efter en översvämning.
Bilen såldes till ett öststaterna där den fixades och såldes till finländaren.

Efter ett tag la batteriet av och finländaren krävde garanti av Tesla. Men då den egentligen var skrotad så ingen garanti.

Han sprängde bilen och sålde batteriet till en som skulle ha den till en ombyggd avgasbil.

Tror felet var en kontaktor
Ok det saknades tydligen lite information.
Undrar om det stämmer att Tesla sa att batteriet måste bytas? Låter ju som en ganska grov felbedömning i så fall.
 
J JohanLun skrev:
Problemet är ju att endel system tillverkas i 10 år eller mer, Och kanske var processorn inte helt ny när det systemet väl började tillverkas. Efter det ska man hålla reservdelar i 15 år. Då pratar vi en proecssor som är 25-30 år gammal. Automotive varianterna kan de hålla liv i länge. Men börjar man välja processorer som är mer hightech och consumer (om de klarar de andra automotove-kraven som minusgrader etc) så är nog fönstret betydligt kortare. Som jag förstått har autonomsystemen betydligt kortare livscykler på sina kompoinenter.
Så är det ju, men jag kan tänka mig att man i dialog med tillverkaren kan hitta modeller som körs längre.
Var med i utvecklingen av en ny produkt, vi var nog halvvägs genom de garanterade 10åren innan vi hade en produkt på bordet.
Ramminnet hade hunnit byta artikelnummer 2-3ggr från att vi börjat designen tills dess att vi var redo att göra prototyper (de hade skalat av några ns på svarstiden)

Så det är definitivt en utmaning! Och det ska bli väldigt spännande att se vad det innebär både för bilbranschen och tillgängligheten för kretsarna. Jag skulle gärna välja denna typ av komponenter till produkter med en livscykel längre än ett par år.
J JohanLun skrev:
Jodå, har nyligen varit med och räknat på ett sådant case. Lödbarheten i kretsar försämras ju, så de måste både lagras och förberedas för lödning. Lagrar man hela kretskort är risken större för fel. Det är inte lätt helt enkelt. Lagrar man olödda kretskort så har de ganska kort shelflife.
Intressant, jag har inte alls fått det intrycket hos min nuvarande arbetsgivare, har man förvarat komponenterna rätt är det sällan ett problem.
Väljer man rätt ytbehandling så är sällan lödbarheten på kortet ett problem, men kort går ju att tillverka vid behov.
Kretskort som ligger på hyllan åldras väl inte så mycket idag? Det är väl främst elektrolyter som haft problem, och de används mer sällan och håller högre kvalitet idag.
J JohanLun skrev:
För fordon blir det lätt 50.000 - 100.000 - 500.000 komponenter som ska lagras...
Man måste även kunna hålla linen igång. Eftersom utrustningen (slutmontering ofta) tar ganska många kvadratmeter så är ofta inte underleverantörer så sugna på det.

Att tillverka (och löda) själva kretskortet PCBA är nog ett mindre bekymmer, de linerna delas ofta, i praktiken kan man nog köpa det från vilken tillverkare som helst...
Fast det är ju oftast inte alla komponenter man behöver göra det med, spontant är det högpresterande processorer, minnen och grafikkretsar som har kort livscykel.
Resterande finns länge, alternativt får en lämplig ersättare.

Ja ska det stoppas i en låda kan det snabbt bli knepigare, kan ju vara att det poppar upp leverantörer som tar hand om eftermarknads igen.
Mitt nuvarande jobb är ju i princip det mot en förpackningstillverkare, och får bra betalt för det, då en reservdel löser dyra driftstopp, jag har fått slänga ett öga på kort från 80-talet 😅
J JohanLun skrev:
Absolut, kan tänka mig att vid så små serier är det lättare att hantera... Men det låter som ett kul jobb
Det har varit intressant och lärorikt men råkade snubbla över ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till och hoppar över till kunden jag konsultat åt det senaste året.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ok det saknades tydligen lite information.
Undrar om det stämmer att Tesla sa att batteriet måste bytas? Låter ju som en ganska grov felbedömning i så fall.
Såg Tesla att den var skrotad pga översvämning så vill de inte röra bilen
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så är det ju, men jag kan tänka mig att man i dialog med tillverkaren kan hitta modeller som körs längre.
I det fall jag var inblandad i var det ett system som överlevt sig själv. Utvecklingsfasen är ju dock lång, när man utvecklat klart så är redan produkten gammal även om processorn precis skulle lanseras när man började.
13th Marine 13th Marine skrev:
Så det är definitivt en utmaning! Och det ska bli väldigt spännande att se vad det innebär både för bilbranschen och tillgängligheten för kretsarna. Jag skulle gärna välja denna typ av komponenter till produkter med en livscykel längre än ett par år.
Ja, NVIDIA gissar jag inte gör samma kretsar om 15-20 år.
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, jag har inte alls fått det intrycket hos min nuvarande arbetsgivare, har man förvarat komponenterna rätt är det sällan ett problem.
I det fall jag var inblandad i så tror jag vår underleverantör valde göra så, köpa och lagra CPU.

Under pandemin så fick många köpa gamla komponenter på spotmarknaden som kunde legat på lager i 5-10 år och det blir vad jag förstår dyrare, då man måste torka (för att undvika popcorning) och i värsta fall förnya tennet på lödkulorna på BGAer.

Det är väl också så att vad som i praktiken funkar inte alltid är samma sak som standarder som måste uppfyllas säger.
13th Marine 13th Marine skrev:
Väljer man rätt ytbehandling så är sällan lödbarheten på kortet ett problem, men kort går ju att tillverka vid behov.
Ja, kretskort tror jag är det minsta problemet om man kan tänka sig att byta tillverkare. Till skillnad från konsument så tror jag många automotive vill ha en eller två tillverkare av PCB, inte byta runt hela tiden. Men för reservdelar i framtiden så tror jag kompromissviljan är rätt stor...
13th Marine 13th Marine skrev:
Kretskort som ligger på hyllan åldras väl inte så mycket idag? Det är väl främst elektrolyter som haft problem, och de används mer sällan och håller högre kvalitet idag.
Finns även ett problem i det att om man råkar göra en miss och producera säg 100.000 enheter som kostar ett par tusen st och upptäcker man har ett fel nånstans (men upptäcker det först efter alla är tillverkade) så sitter man i skiten då man har slut på några ingående komponenter och får skrota material för många miljoner. Är korten lackade eller pottade så är det inte trivialt att reparera eller löda om korten. Det är även billigare att ha säg 100.000 CPUer för 50kr/st på lager än kompletta enheter för säg 5.000 kr/st.
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast det är ju oftast inte alla komponenter man behöver göra det med, spontant är det högpresterande processorer, minnen och grafikkretsar som har kort livscykel.
Resterande finns länge, alternativt får en lämplig ersättare.
Absolut. Det är nog CPUer och kanske några special ASIC eller några specialkretsar som man har svårt att hitta.
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja ska det stoppas i en låda kan det snabbt bli knepigare, kan ju vara att det poppar upp leverantörer som tar hand om eftermarknads igen.
Jo. Endel grejor är ganska komplex slutmontering. Limning, svetsning av lock, potting, selektivlackning, övergjutning osv. Där en skillnad i processen kan göra att det inte alls blir bra.
13th Marine 13th Marine skrev:
Mitt nuvarande jobb är ju i princip det mot en förpackningstillverkare, och får bra betalt för det, då en reservdel löser dyra driftstopp, jag har fått slänga ett öga på kort från 80-talet 😅
Jo, är det produktionsutrustning där man kan lägga 100.000 på att fixa en enda enhet så är det ett annat tankesätt än om man ska sälja 200.000 reservdelar över 20 år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är det inte max 75kg på ett takräcke? Eller det gäller kanske bara när man kör?
Det är olika på olika bilar beroende på hur taket och takräcken är dimensionerat.

En del enklare bilar har clamp räcken med 2 pinnar bara. T.ex. Seat Leon. Då är det 50-75kg och en del med 4 pinnar t.ex Passat är det 75-100kg. Rails brukar klara 100-120kg, och med 3 rader som en Ford Transit upp till 150kg.

Det är alltså nivåer för City-crash som takräcket ska hålla lasten kvar på bilen utan att något flyger loss.(max 3gram)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Å andra sidan är många konstruktioner så bra att styrenheter faktiskt håller 20-30 år, har man en entusiastbil så kan man kanske lägga en eller två på lager.
Precis. Lite mer komplicerade (t.ex. elektroniska) delar som inte är enkelt att klona för eftermarknaden följer ju redan idag en annan modell där man använder begagnade delar, ev. renoverade sådana.

Tvivlar också starkt på att biltillverkarna kör nyproduktion av den typen obsoleta delar, utan de reservdelar som är tillgängliga är sådant som tidigare lagts på hyllan. Reservdelspriset på sådana delar gör ändå att efterfrågan är begränsad och förmodligen hyfsat förutsägbar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tokslut , nåt nytt med -66,an ?? 😉😀
Har haft 5 bukoperationer och väntar att det nya Kirurgteamet ska ha tid för mig, så har inte grottat in mig i projektet mer än att beställa delar. Nu senast jag skulle starta den fick jag toppmata förgasaren och såg då att mekaniska pumpen är fuktigt + i hytten tanken såg förjävlig ut i botten. Så beställde ny underflaket tank av porrigaste variant. Där är jag nu 😚 Ja, väntar även på pris från plåtslagaren.

Vart en Non EFI tank till att börja med, går lätt att bara stoppa ner ett otal olika varianter av EFI pumpar i den senare för LS-motorn om det bytet blir av. Men non EFI är det ju nu så det utförandet vart det inkl alla tillbehör som flaktanklock mm. Den är i en Container över nu tror jag, tillverkaren i USA skicka inte till Sverige så tog den via min exportör.

https://fueltankparts.com/products/63-72-c10-bed-fill-non-efi-tank

Innan dess har jag samlat på mig servopump, servo styrning, Hydroboost (hydrauliskt bromsservo) styrstång, extra hjul, komplett elsystem mm. mm.
Servo grejjerna kommer på efter reg. och vanliga besiktningen för att slippa SFRO eller vad det nu heter. Så manuell styrning och broms kommer den ha vid reggning inkl. enkretssystem :D
Det roliga i detta är att kollar man Hansenracings sida så har man tur om de har ett par av delarna på hyllan, men huvudbromscylinder av enkretsvariant har de 10 av på hyllan :O Beror det på att folk när deras huvudbromcylinder väl havererar inte uppgraderar till 2-kretssytem utan aktivt väljer att hålla liv i sitt enkretssystem? (Mind blown)





En glänsande, rektangulär bilbränsletank i metall med flera kopplingar och lock på ovansidan, beställd för ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bränsletank med alternativ för bränslenivåsensor, visas från ovan med monterade anslutningar och skruvar, texten "FUEL LEVEL SENSOR OPTION" synlig under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett runt, förkromat bränslepåfyllningslock monterat på en träyta, med texten "FLUSH FLOOR FILL OPTION" på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
galento
Ok , fasen lät inget vidare med alla operationer men får hoppas att det blir bra till slut. Ja har kollat på besbefriade pickuper senaste tiden men jäklar va priserna rusat , beställde bestid på v70 och släp = 1400kr blir bara dyrare.
Ja detta med enkrets är nåt som vore fint att få bytt , känner några som "tappat" bromsarna vilken skräckgrej. Har planer på tvåkrets men behålla trummorna , såg att bromsrör var bytt när jag gjorde iordning e-brake bak. Skivor fram vore kanon men Olds är en annan femma än Cheva när det gäller delar , spindlar med skivor och ok ska dock vara bolt on från -70 .
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
I det fall jag var inblandad i var det ett system som överlevt sig själv. Utvecklingsfasen är ju dock lång, när man utvecklat klart så är redan produkten gammal även om processorn precis skulle lanseras när man började.
Då måste man ha med sig det redan i designfasen och välja rätt komponenter.
J JohanLun skrev:
Ja, NVIDIA gissar jag inte gör samma kretsar om 15-20 år.
Troligtvis inte, om man inte avtalat om det.
Kan tänka mig att det är mer intressant i framtiden.
J JohanLun skrev:
I det fall jag var inblandad i så tror jag vår underleverantör valde göra så, köpa och lagra CPU
J JohanLun skrev:
Under pandemin så fick många köpa gamla komponenter på spotmarknaden som kunde legat på lager i 5-10 år och det blir vad jag förstår dyrare, då man måste torka (för att undvika popcorning) och i värsta fall förnya tennet på lödkulorna på BGAer.
Spotmarknaden är det sista stället man vill köpa på, men är det panik så är det.
En vettig EMS har rutiner för torkning, men det är inte speciellt dyrt hos oss iaf.
Tror dock inte vi bollar om, utan det skickas externt.
J JohanLun skrev:
Det är väl också så att vad som i praktiken funkar inte alltid är samma sak som standarder som måste uppfyllas säger.
J JohanLun skrev:
Ja, kretskort tror jag är det minsta problemet om man kan tänka sig att byta tillverkare. Till skillnad från konsument så tror jag många automotive vill ha en eller två tillverkare av PCB, inte byta runt hela tiden. Men för reservdelar i framtiden så tror jag kompromissviljan är rätt stor...
De flesta brukar nog vilja ha två, för redundans och för att enklare kvalitetssäkra.
Men kretskort är ju en standardvara idag, typ som bockad plåt, om man inte har extrema specar.
J JohanLun skrev:
Finns även ett problem i det att om man råkar göra en miss och producera säg 100.000 enheter som kostar ett par tusen st och upptäcker man har ett fel nånstans (men upptäcker det först efter alla är tillverkade) så sitter man i skiten då man har slut på några ingående komponenter och får skrota material för många miljoner. Är korten lackade eller pottade så är det inte trivialt att reparera eller löda om korten. Det är även billigare att ha säg 100.000 CPUer för 50kr/st på lager än kompletta enheter för säg 5.000 kr/st.
Så är det ju verkligen.
Ville mest mena på att lagringen i sig inte är ett problem.
J JohanLun skrev:
Absolut. Det är nog CPUer och kanske några special ASIC eller några specialkretsar som man har svårt att hitta.

Jo. Endel grejor är ganska komplex slutmontering. Limning, svetsning av lock, potting, selektivlackning, övergjutning osv. Där en skillnad i processen kan göra att det inte alls blir bra.
En tanke jag har där är att man får tänka om hur delen kapslas in. Alternativt att man ser till att hålla samma kapsel länge, så att nyare bilar använder samma kapsling.
J JohanLun skrev:
Jo, är det produktionsutrustning där man kan lägga 100.000 på att fixa en enda enhet så är det ett annat tankesätt än om man ska sälja 200.000 reservdelar över 20 år.
Så sant. Är inte samma fall.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då måste man ha med sig det redan i designfasen och välja rätt komponenter.
I det specifika fallet jag var inblandad i tror jag designfasen var på 90-talet, tror de flesta som var med och designade gått i pension. Så de höll produktionen uppe länge. CPU tillverkaren har väl "bytt namn" flera gånger under den tiden... :D Men problemet finns även på nyare system. EOL sker ju hela tiden, men när det inte är en specialkrets eller CPU så går det ju att hantera....

13th Marine 13th Marine skrev:
En tanke jag har där är att man får tänka om hur delen kapslas in. Alternativt att man ser till att hålla samma kapsel länge, så att nyare bilar använder samma kapsling.
Det vore ju en fördel att alltid ha bakåtkompabilitet, men tex har ju givare gått från analoga till seriella interface osv och det är rätt kostnadspressat så man sätter inte gärna komponenter i onödan. Man kunde ju tänka sig att ha plats att bestycka en ny styrenhet med ett antal extra kretsar för bakåtkompabilitet, men det verkar inte finnas tid och pengar till detta.
 
F
J JohanLun skrev:
I det specifika fallet jag var inblandad i tror jag designfasen var på 90-talet, tror de flesta som var med och designade gått i pension. Så de höll produktionen uppe länge. CPU tillverkaren har väl "bytt namn" flera gånger under den tiden... :D Men problemet finns även på nyare system. EOL sker ju hela tiden, men när det inte är en specialkrets eller CPU så går det ju att hantera....


Det vore ju en fördel att alltid ha bakåtkompabilitet, men tex har ju givare gått från analoga till seriella interface osv och det är rätt kostnadspressat så man sätter inte gärna komponenter i onödan. Man kunde ju tänka sig att ha plats att bestycka en ny styrenhet med ett antal extra kretsar för bakåtkompabilitet, men det verkar inte finnas tid och pengar till detta.
Under pandemin när många fick köpa komponenter på spotmarknaden men även designa om för tex andra CPUer så är det väl en del jobb men långt ifrån omöjligt att ha två olika CPU. Antar att det hänger mycket på komplexitet men jag har har pratat med flera tillverkare som har tvingats till det.
 
Såg en grej igår, en Passat där AC pumpen bara gick om ljuset var på.
De öppnade panelen till värmen, i den luktade det kaffe och det hade oxiderat runt några dioder till panelens belysning.
När man satte på ljuset fick tydligen panelen ström bakvägen och allt fungerade.

Så tipset är att inte hälla kaffe över panelen.......och om man gjorde det iaf....sätta på ljuset 😉
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.