Det är skillnad på dynamisk och statisk vikt, dynamiska vikten är väl den som gäller lasten på taket när man kör och den brukar ligga på 50-100kg.
Mitt tält väger 49kg och max vikten är 75 på bilen.
Statiska är ju en hel del då bilen lätt ska klara ligga på tak mm, men brukar ligga på 300kg enl biltillverkaren
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
F
nino nino skrev:
Det är skillnad på dynamisk och statisk vikt, dynamiska vikten är väl den som gäller lasten på taket när man kör och den brukar ligga på 50-100kg.
Mitt tält väger 49kg och max vikten är 75 på bilen.
Statiska är ju en hel del då bilen lätt ska klara ligga på tak mm, men brukar ligga på 300kg enl biltillverkaren
Misstänkte det. Stötte på en kille när jag var i 20-års åldern som lastade virke på taket på sin Golf 2 utan takräcke. Han lyfte på tills taket poppade inåt. Vid påpekande så sa han att det alltid poppar ut när man lastar av. Han hade säkert 300kg på taket. Sen drog han spännband genom nervevade fönster och spände ihop det när han satt i bilen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
hapazard och 4 till
  • Laddar…
C
N Niq skrev:
Hur tror du att det kommer bli med support till datasystem som blir gamla i framtiden? Kommer dom uppdatera dom och hålla dom levande. Är väl störst problem med uppkopplade bilar?
Ja, det är ju ett de facto-problem redan idag. Inte minst med 2G/3G-släckningen.
 
C cpalm skrev:
Ja, det är ju ett de facto-problem redan idag. Inte minst med 2G/3G-släckningen.
Är inte det ett hårdvaruproblem? Eller var det problem med mjukvaran också?
 
N Niq skrev:
Absolut borde man ju kolla hur oken och kolvarna fungerar när man byter bromsklotsar. Men att få ett ok renoverat på en verkstad lönar sig ju i många fall inte alls eftersom utbytesoken är så billiga nuförtiden.
Med det menar jag att allt ska vara helt nytt, och dyker det inte upp andra fel på datorn så är där inga fel. De kan inte felsöka en "modern" bil utan datorn. Varit med om det vid flertal ggr där man fått lämna till en bilverkstad som kan något.
 
R Rkarlsson skrev:
Med det menar jag att allt ska vara helt nytt, och dyker det inte upp andra fel på datorn så är där inga fel. De kan inte felsöka en "modern" bil utan datorn. Varit med om det vid flertal ggr där man fått lämna till en bilverkstad som kan något.
Ja det finns många dåliga verkstäder. Märkesvärkstäder verkar ofta tillhöra den sämre kategorin.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är inte det ett hårdvaruproblem? Eller var det problem med mjukvaran också?
Det är väl mest hårdvaran som är problemet just nu med just detta med 3g.
N Niq skrev:
Hur tror du att det kommer bli med support till datasystem som blir gamla i framtiden? Kommer dom uppdatera dom och hålla dom levande. Är väl störst problem med uppkopplade bilar?
Jag tror det blir lite som med den gräns man har nu med reservdelar, nånstans 15-20 år efter en modell lagts ned finns inte mycket support kvar. Men ett tag innan kan det bli problem med vissa delar. Slitgrejor kommer nog ofta finnas, men det svåra med elektroniken är ju att tillverkningsfönstret på tex en processor är relativt kort. Det finns ofta bara en tillverkare av processorn. När den är slut, är den slut. Det är ofta rätt komplicerade special konstruktioner. Personligen är jag rätt orolig över denna utveckling. Å andra sidan är många konstruktioner så bra att styrenheter faktiskt håller 20-30 år, har man en entusiastbil så kan man kanske lägga en eller två på lager. Problemet är väl de konstruktioner som har en svag konstruktion så de går sönder i förtid. Då finns sällan begagnade att hitta heller.

Gällande verkstadsprogram, är det serverbaserat så är ju frågan hur länge man håller liv i det. Jag har svårt gissa. Servrar, program osv kör ju på OS och HW som blir gammal. Jag har en kopia av volvos VIDA som jag kör på en virtuell maskin, och SAAB/GMs program som jag har kört på en antik laptop. Men de stödjer bara äldre modeller.
 
N Niq skrev:
Dyrt med batteribyte på Tesla.
[länk]
Om tesla gjort rätt idag så kan man byta ut enstaka moduler. På vw kostar det runt 20-25 tusen. Och det ingår såklart i garantin. Den verkar vara 8 år på alla elbilar idag faktiskt.
 
N Niq skrev:
Ja det finns många dåliga verkstäder. Märkesvärkstäder verkar ofta tillhöra den sämre kategorin.
Ja de är de som klöddat till det med min bil. Köpte den på märkesställe för att det skulle vara bra. Men det sket sig :D

Fått en broms som tjuter lite just nu. Blir att fixa lite själv i helgen.
 
R Rkarlsson skrev:
Om tesla gjort rätt idag så kan man byta ut enstaka moduler. På vw kostar det runt 20-25 tusen. Och det ingår såklart i garantin. Den verkar vara 8 år på alla elbilar idag faktiskt.
Jag har ingen aning hur dom gjort har inte haft intresse eller behov av att ta reda på det. Jag är övertygad om att ju mer elbilar det kommer desto mer tredjeparts delar kommer det. Batterier verkar ju kunna bli väldigt lönsamt om någon skulle erbjuda ett billigare alternativ. Läste någonstans att dom lyckats fixa en gammal Tesla med batterifel för 5000 dollar i Usa. Jag har ingen aning om dom bytte hela batteriet eller bara någon modul. Men man skulle ju få en semesterresa till Usa och få Teslan fixade för mellansumman.
 
C
N Niq skrev:
Är inte det ett hårdvaruproblem? Eller var det problem med mjukvaran också?
Om man skall försöka sätta fingret på problemet så är det väl konceptuellt? Men för att lösa det behövs nog uppdatering av både hårdvara och mjukvara. Men du pratar ju om "datasystem som blir gamla" och det gäller ju alla delar i systemet, inte bara mjukvaran.
 
Oavsett lagar eller regleringar blir det svårt att skydda sig om bilmärket konkar. Vi har ju ett fall nu i sommar med Fiskers konkurs, det ska bli intressant att se följderna av det. Kan t.ex. källkoden tas över av nån annan för åtminstone buggrättning av mjukvaran?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Unikt namn
J JohanLun skrev:
Det är väl mest hårdvaran som är problemet just nu med just detta med 3g.
Mjukvaran behöver väl matcha hårdvaran.
Är det solklart att 10år gamla bilar kommer få nya mjukvaruversioner som stöder en fysisk uppgradering till 4g-modul?

Frågar varje år jag servar volvon, men servicegubben har inte hört något/vill inte berätta.
 
J JohanLun skrev:
Det är väl mest hårdvaran som är problemet just nu med just detta med 3g.

Jag tror det blir lite som med den gräns man har nu med reservdelar, nånstans 15-20 år efter en modell lagts ned finns inte mycket support kvar. Men ett tag innan kan det bli problem med vissa delar. Slitgrejor kommer nog ofta finnas, men det svåra med elektroniken är ju att tillverkningsfönstret på tex en processor är relativt kort. Det finns ofta bara en tillverkare av processorn. När den är slut, är den slut. Det är ofta rätt komplicerade special konstruktioner. Personligen är jag rätt orolig över denna utveckling. Å andra sidan är många konstruktioner så bra att styrenheter faktiskt håller 20-30 år, har man en entusiastbil så kan man kanske lägga en eller två på lager. Problemet är väl de konstruktioner som har en svag konstruktion så de går sönder i förtid. Då finns sällan begagnade att hitta heller.

Gällande verkstadsprogram, är det serverbaserat så är ju frågan hur länge man håller liv i det. Jag har svårt gissa. Servrar, program osv kör ju på OS och HW som blir gammal. Jag har en kopia av volvos VIDA som jag kör på en virtuell maskin, och SAAB/GMs program som jag har kört på en antik laptop. Men de stödjer bara äldre modeller.
Det finns ju tillverkare som har modeller av exempelvis processorer som man avser att tillverka i minst 10år.
Sen kan man (nu dör någon på inköpsavdelningen) lägga kretsar på lager.
Men visst, svårt att avgöra vilket kort som kommer ge upp i vilka volymer.

På ett av mina gamla jobb hade vi ett kassaskåp med processorer som utgått, men då var det för att täcka produktion, men vi sålde några hundra enheter om året och det var dyrt att göra ny hårdvara och få slutkund att godkänna den.

Mitt nuvarande jobb (EMS) handlar dels om att sourca komponenter, vi gör bland annat kort åt förpackningsindustrin, främst reservdelar idag, vi snackar om kort med hålmonterade komponenter där vissa specialkomponenter varit borta ett tag, men där även standardlogik börjar fasas ut.

Men ja, vill man ha elektronik som går att tillverka mer än några år får man hålla tungan i rätt mun när man väljer en del kretsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.