Det verkar som rostskyddet är anpassat att inte hålla så länge heller på nyare bilar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker inte det ena behöver utesluta det andra personligen. Jag tycker problemet är att bilarna är "fientligt" designade av den orsaken man vill ha bort alla gör det självare och ha mera kontroll över hela servicekedjan. Man ser bilar som kan repareras hemma som förlorad vinst, både för ens egna dealers och på eventuella piratdelar. Så därför ser bilarna ut som dom gör idag och har dyra delar som är svåra att serva och designade så man kan inte t.ex. byta en sak i en större komponent utan hela enheten måste bytas.

Men jag ser inte det som en regel att modern teknik måste var såhär... Bara det finns inga incitament att designa bilar på det viset, snarare tvärtom.
Ju mer datorstyrt allt blir desto mera dyra datorer behövs för att koda in och kalibrera komponenterna.

Bilar som kan fjärrstartas kräver ofta att man är registrerad och inloggad hos tillverkaren av datorprogrammet.
 
Jag ser inte varför delarna måste göra si eller så med en dyr dator, varför dom inte kan vara designade att göra sånt automatiskt när man pluggar i dom, om det ens behövs. Om man designar saker rätt och inte designar saker för att sälja dyra extrautrustning man kan tjäna mycket på.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker inte det ena behöver utesluta det andra personligen. Jag tycker problemet är att bilarna är "fientligt" designade av den orsaken man vill ha bort alla gör det självare och ha mera kontroll över hela servicekedjan. Man ser bilar som kan repareras hemma som förlorad vinst, både för ens egna dealers och på eventuella piratdelar. Så därför ser bilarna ut som dom gör idag och har dyra delar som är svåra att serva och designade så man kan inte t.ex. byta en sak i en större komponent utan hela enheten måste bytas.

Men jag ser inte det som en regel att modern teknik måste var såhär... Bara det finns inga incitament att designa bilar på det viset, snarare tvärtom.
Blir med en hypotetisk diskussion att man kan göra det annorlunda, om sedan vi och samhället utvecklas att inte göra det själva utifrån hur bilar utvecklas. Erkänner att jag är tråkigt krass och tror att det blir så.
 
A AndersS skrev:
Blir med en hypotetisk diskussion att man kan göra det annorlunda, om sedan vi och samhället utvecklas att inte göra det själva utifrån hur bilar utvecklas. Erkänner att jag är tråkigt krass och tror att det blir så.
Jag tror tyvärr du har rätt. Det finns ingen vilja hos några tillverkare att bygga bort sådant dom tjänar pengar på.
 
Inte utan påtryckningar i alla fall.
 
Känns mer som en metadiskussion om rädsla för teknik än ett faktiskt problem. Tar vi en del elbilar så verkar det vara färre prylar som ska gå sönder av hög ålder.

Vilka behöver speciell kalibrering av komponenter? Det mesta verkar vara plug and play
 
Vid vindrutebyte ska kameran kalibreras. En del bilar med aktiva ledljus så skall kameran och strålkastarna kalibreras tillsammans. Är där Nightvision eller förstärkt verklighet ska dom kalibreras. Kopplar du loss regnsensorn så kan den behöva kodas in igen. Detsamma med airbags i dörrarna. Byter du däckstorlek till ett med annan rullomkrets så ska kameran kalibreras samma om du gör hjulinställning på bakhjulen. Det är en del av vad jag stött på
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ju mer datorstyrt allt blir desto mera dyra datorer behövs för att koda in och kalibrera komponenterna.

Bilar som kan fjärrstartas kräver ofta att man är registrerad och inloggad hos tillverkaren av datorprogrammet.
Där hade tydligen tesla gjort så att felsökningsprogram finns redan i bilen, och att man kan gifta in nya komponenter utan att behöva en dator.

Vilket annat bilmärke hade det ?
 
R Rkarlsson skrev:
Där hade tydligen tesla gjort så att felsökningsprogram finns redan i bilen, och att man kan gifta in nya komponenter utan att behöva en dator.

Vilket annat bilmärke hade det ?
Inget vad jag vet. Man får tillgång till en del men annars så delar dom väl inte med sig av någonting?
 
N Niq skrev:
Inget vad jag vet. Man får tillgång till en del men annars så delar dom väl inte med sig av någonting?
Han högljudde grufman visade på en bil hur han via skärmen felsökte och nollade koder.

Tycka vad man vill om hans kanaler men han är en jävel på att laga dessa bilar ni påstår man inte kan laga. =)

Många hemmapulare är rejält duktiga och lär sig även att laga databoxar och dylikt skit. Och så fort bilarna hamnar på skroten så får de tillgång till fler delar.

Om vi kommer ha så många elbilar på svenska skroten, verkar som att alla leasingar går utomlands, min exporterades =) Det påminner ju om bilhandlarna i sverige som tog emot skrotbilar och sålde dyrt till afrika.
 
Du ska se slutresultatet blir dyra bilar som ingen har råd att äga och inget skrot blir det heller. Nya tider, "you will own nothing" ... "and be happy"?
 
R Rkarlsson skrev:
Han högljudde grufman visade på en bil hur han via skärmen felsökte och nollade koder.

Tycka vad man vill om hans kanaler men han är en jävel på att laga dessa bilar ni påstår man inte kan laga. =)

Många hemmapulare är rejält duktiga och lär sig även att laga databoxar och dylikt skit. Och så fort bilarna hamnar på skroten så får de tillgång till fler delar.

Om vi kommer ha så många elbilar på svenska skroten, verkar som att alla leasingar går utomlands, min exporterades =) Det påminner ju om bilhandlarna i sverige som tog emot skrotbilar och sålde dyrt till afrika.
Jo det finns absolut duktiga hemmapulare som kan fixa nästan vad som helst. Det dyker säkert upp kompatibla datorprogram också.

Jag har inte sagt att det inte går att laga dom. Utan att det kommer att kosta så mycket att laga dom att det inte blir lönsamt. Visst det kommer säkert finnas gör det självare som lagar vad som helst. Men det är något helt annat än en verkstad som ska ha betalt för alla timmar och lämna garanti på jobbet.

Sen om biltillverkaren slutar uppdatera och lägger ner datorprogramet i bilen så blir det väl troligen problem där också iaf om man har en uppkopplad bil.
 
N Niq skrev:
Jo det finns absolut duktiga hemmapulare som kan fixa nästan vad som helst. Det dyker säkert upp kompatibla datorprogram också.

Jag har inte sagt att det inte går att laga dom. Utan att det kommer att kosta så mycket att laga dom att det inte blir lönsamt. Visst det kommer säkert finnas gör det självare som lagar vad som helst. Men det är något helt annat än en verkstad som ska ha betalt för alla timmar och lämna garanti på jobbet.

Sen om biltillverkaren slutar uppdatera och lägger ner datorprogramet i bilen så blir det väl troligen problem där också iaf om man har en uppkopplad bil.
Ja alltså tiden där det var riktiga mekaniker försvann i början av 2000 talet. Idag är det ju montörer på bilverkstäderna och de är fan knappt bra heller tyvärr.
Fick helt nya bromsar på min bil, det höll i 500 mil så var klossarna slut bak, montören hade ju inte kollat om bromsoket funkade.

Iallafall när jag gör sånt själv hemma brukar jag motionera oken, alltså lägga en kloss mellan och sen bromsa ut kolven :p Är den skadad byter man antingen oket eller renoverar det.

Har ett helt gäng ok i garaget som skall renoveras när man har för lite att göra.
 
Sen är det nu en fråga om en som vill jobba me bilar som hobby där hemma, vill hålla på med datorer å programmering. Karaktären ändras från det mekaniska till det elektroniska.

Det kommer säkert inverka på hobbyn och vem som tilltalas av den. Som en som jobbar med IT (inte så ofta längre känns det som) gör det bilar mindre intressanta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.