M Myckling skrev:
Jag är väl inget stort fan av franska bilar men vad glad man blir när det dyker upp en gammal Renault 16 i ett fantastiskt skick.[bild]
Var på motorträff i Havdhem på Gotland igår, tog en promenad med hunden runt byn, såg massa gamla bilar 70-80-90 talare som är utrotade av rost på fastlandet, men här står de helt rostfria på var o varannan uppfart.

Mitt ex hade en 16TS när vi träffades -84, svärfar hade bytt sparklådor med elsvets på den.
Det skulle ju vara sportmodellen, men i jämförelse med min Opel Manta fanns det inget sport alls.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Förbjud saltet, kör saktare.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Förbjud saltet, kör saktare.
tillåt snöblad ner i asfalten. Och fokusera på underhåll av vägar så kan man minska salten =)

De kör med bladen uppe :p
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
nino nino skrev:
Fick ju lite klent med svar när jag frågade om taktält så köpte ett för att prova.
Bil med taktält uppställt vid solnedgång på en öppen äng, med måne synlig i horisonten och frodig landskap runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkommen in i klubben!

Vi har nog ungefär en månad totalt i tältet så om frågan nu inte bara var om du skulle köpa ett så kanske jag har nått svar eller erfarenhet.

Det såg ut som en smidig modell du hittat, saknar regnskyddade ytan under som man får med modellerna som viks ut men klart intressant för 2 personer.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]

Välkommen in i klubben!

Vi har nog ungefär en månad totalt i tältet så om frågan nu inte bara var om du skulle köpa ett så kanske jag har nått svar eller erfarenhet.

Det såg ut som en smidig modell du hittat, saknar regnskyddade ytan under som man får med modellerna som viks ut men klart intressant för 2 personer.
Ja man klarar sig ju med en plats för bilen bara.
 
Rickard.
Ja och man slipper sova över en skarv och fippla på med stegen på samma sätt.
Vi är korta och sover för det mesta åt "fel" håll men det är ju inte aktuellt på ett tvåmanna, den där modellen måste ju gränsa på dom hårda skalen i hur snabbt det går att vika upp.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tar väl kanske 3sek att fälla upp efter man tagit bort överdraget/skyddet, bara att dra tillbaka lite i ett snöre så det släpper sen släppa så är det klart.
Överdraget tar kanske 1min att få bort om man är 2 och max dubbla tiden om man är själv.
Ska posta en film imorgon om vi hittar en camping i Prag
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Var du möjligen ute och luftade den idag?
Nej, kom hem nyligen efter att ha tillbringat en vecka på Åland och dit åkte vi XC60.
När vi beställde färja och hotell tänkte vi inte närmare på vilken vecka det var, men det visade sig att det var både cruising och powerbåtar som gällde😀

En trevlig T-Ford

Vintage T-Ford med Ålandsflaggor kör längs en väg kantad av träd. Två personer i bilen vinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en 1959 Cadillac Eldorado Seville, en ovanlig och sällsynt modell, åtminstone i bilens hemland, i Sverige, Finland och Norge vanligare men udda.

Vit Cadillac Eldorado Seville från 1959 med cabrioletutförande och röda säten, full med passagerare, syns på en stenlagd gata under Ålands cruisingevenemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bägge dessa Ålandsreggade. Mycket bilar på lördagens cruisingkväll, många från Sverige och Finland.
Mycket trevlig stämning dessutom, reglerna var strikta, inga burnouts, alla sitter inuti bilen, inget arsel utanför bilen, och det arsel som trots allt gjorde en burnis blev omedelbart plockad av en civilpolis och förhoppningsvis ordentligt bötfälld.

Jag har inget emot burnisar men det hör inte hemma bland finbilar och folk som inte är intresserade av att bli inrökta eller få sina bilar nedstänkta med gummi.
Fanns någon blöjraggare också men inte i det antal som man brukar se här hemma.

En trevlig vecka på ett Åland som med sin homogena befolkning påminner om hur Sverige var för inte allt för många år sedan innan våra politiker ruinerade landet med sin öppna dörr-politik som tillåtit allsköns kriminella element att ta över landet och förstöra den mestadels idylliska levnad vi en gång hade.

Något man blir påmind om efter denna veckan, åtminstone om man som jag är närmare 70 och är uppväxt i den idyllen, yngre generationer kanske ser det det nuvarande haveriet som normalt, tragiskt i så fall.

Båtarna hörde vi bara, maffigt V8-muller utan ljuddämpare som gav lite sköna vällust-rysningar efter ryggraden.
Och ingen Daniel Hellden eller en aktivist-Greta som förstörde stämningen!😆😆

Avslutade med ett besök hos Geta nostalgimuseum där innehavaren Lill-Anders blev vår ciceron under ett par väldigt trevliga timmar med mycket skratt och många intressanta bilar, motorer, tändkulor, traktorer och allehanda gamla saker, åker ni till Åland måste ni till Geta och Lill-Anders, ett måste!
 
  • Gilla
  • Arg
vcx och 8 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja och man slipper sova över en skarv och fippla på med stegen på samma sätt.
Vi är korta och sover för det mesta åt "fel" håll men det är ju inte aktuellt på ett tvåmanna, den där modellen måste ju gränsa på dom hårda skalen i hur snabbt det går att vika upp.
Håller emot lite så det inte ska smälla upp bara.
10 spännen till överdraget så det tar längst tid.




Bil med uppfällt taktält från Wild Land på campingplats med omgivande träd och husbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rost.
Tog ett kort på bakre skärmkanten på kompisens Toyota Corolla, gått 28" mil på Gotland, bilen är 38 år gammal !!!
Närbild på rostskador på bakre skärmkanten av en 38 år gammal Toyota Corolla, fotad på Gotland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Styrman_jansson och 7 till
  • Laddar…
Saltfrihet skulle göra mycket för miljön, när vi inte skulle behöva avverka så mycket bilar.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
De senaste årens bilmodeller, inkluderat olika former av eldrivna, kommer inte att skrotas pga rost utan att reparationer av dagens komponenter blir för dyrt. Kommer även bli färre "gördetsjälvare" även framöver.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kommer även bli färre "gördetsjälvare" även framöver.
Fast den ”utvecklingen” har ju pågått länge i takt med alltmer avancerade och datoriserade bilar.
 
  • Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
Japp så är det och även med hänsyn till att antalet fordon har ökat över tid. Det som ökat mera markant de senaste 10 åren, för mig korttid, är datorisering och systemkomplexitet i bilarna t.ex. adaptiva system och olika former av "självkörande" i kombination med eldrift (hybrid, elbil och senaste mildhybrid). Hade bill med elektronisk insprutning och tror det var elektroniskt tändsystem också på en -78 inköpt året efter.
Så för de som blivit bilägare under de åren och kommande bilägare, är min tro, att de inte funderar så mycket på rosten och istället "klagar" på osaltade vägar.
 
Tycker inte det ena behöver utesluta det andra personligen. Jag tycker problemet är att bilarna är "fientligt" designade av den orsaken man vill ha bort alla gör det självare och ha mera kontroll över hela servicekedjan. Man ser bilar som kan repareras hemma som förlorad vinst, både för ens egna dealers och på eventuella piratdelar. Så därför ser bilarna ut som dom gör idag och har dyra delar som är svåra att serva och designade så man kan inte t.ex. byta en sak i en större komponent utan hela enheten måste bytas.

Men jag ser inte det som en regel att modern teknik måste var såhär... Bara det finns inga incitament att designa bilar på det viset, snarare tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.