711 777 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Var på motorträff i Havdhem på Gotland igår, tog en promenad med hunden runt byn, såg massa gamla bilar 70-80-90 talare som är utrotade av rost på fastlandet, men här står de helt rostfria på var o varannan uppfart.M Myckling skrev:
Mitt ex hade en 16TS när vi träffades -84, svärfar hade bytt sparklådor med elsvets på den.
Det skulle ju vara sportmodellen, men i jämförelse med min Opel Manta fanns det inget sport alls.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 384 inlägg
nino skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen in i klubben!
Vi har nog ungefär en månad totalt i tältet så om frågan nu inte bara var om du skulle köpa ett så kanske jag har nått svar eller erfarenhet.
Det såg ut som en smidig modell du hittat, saknar regnskyddade ytan under som man får med modellerna som viks ut men klart intressant för 2 personer.
Redigerat:
Ja man klarar sig ju med en plats för bilen bara.Rickard. skrev:[bild]
Välkommen in i klubben!
Vi har nog ungefär en månad totalt i tältet så om frågan nu inte bara var om du skulle köpa ett så kanske jag har nått svar eller erfarenhet.
Det såg ut som en smidig modell du hittat, saknar regnskyddade ytan under som man får med modellerna som viks ut men klart intressant för 2 personer.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 384 inlägg
Ja och man slipper sova över en skarv och fippla på med stegen på samma sätt.
Vi är korta och sover för det mesta åt "fel" håll men det är ju inte aktuellt på ett tvåmanna, den där modellen måste ju gränsa på dom hårda skalen i hur snabbt det går att vika upp.
Vi är korta och sover för det mesta åt "fel" håll men det är ju inte aktuellt på ett tvåmanna, den där modellen måste ju gränsa på dom hårda skalen i hur snabbt det går att vika upp.
Tar väl kanske 3sek att fälla upp efter man tagit bort överdraget/skyddet, bara att dra tillbaka lite i ett snöre så det släpper sen släppa så är det klart.
Överdraget tar kanske 1min att få bort om man är 2 och max dubbla tiden om man är själv.
Ska posta en film imorgon om vi hittar en camping i Prag
Överdraget tar kanske 1min att få bort om man är 2 och max dubbla tiden om man är själv.
Ska posta en film imorgon om vi hittar en camping i Prag
Nej, kom hem nyligen efter att ha tillbringat en vecka på Åland och dit åkte vi XC60.Roffe_riff skrev:
När vi beställde färja och hotell tänkte vi inte närmare på vilken vecka det var, men det visade sig att det var både cruising och powerbåtar som gällde😀
En trevlig T-Ford
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en 1959 Cadillac Eldorado Seville, en ovanlig och sällsynt modell, åtminstone i bilens hemland, i Sverige, Finland och Norge vanligare men udda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bägge dessa Ålandsreggade. Mycket bilar på lördagens cruisingkväll, många från Sverige och Finland.
Mycket trevlig stämning dessutom, reglerna var strikta, inga burnouts, alla sitter inuti bilen, inget arsel utanför bilen, och det arsel som trots allt gjorde en burnis blev omedelbart plockad av en civilpolis och förhoppningsvis ordentligt bötfälld.
Jag har inget emot burnisar men det hör inte hemma bland finbilar och folk som inte är intresserade av att bli inrökta eller få sina bilar nedstänkta med gummi.
Fanns någon blöjraggare också men inte i det antal som man brukar se här hemma.
En trevlig vecka på ett Åland som med sin homogena befolkning påminner om hur Sverige var för inte allt för många år sedan innan våra politiker ruinerade landet med sin öppna dörr-politik som tillåtit allsköns kriminella element att ta över landet och förstöra den mestadels idylliska levnad vi en gång hade.
Något man blir påmind om efter denna veckan, åtminstone om man som jag är närmare 70 och är uppväxt i den idyllen, yngre generationer kanske ser det det nuvarande haveriet som normalt, tragiskt i så fall.
Båtarna hörde vi bara, maffigt V8-muller utan ljuddämpare som gav lite sköna vällust-rysningar efter ryggraden.
Och ingen Daniel Hellden eller en aktivist-Greta som förstörde stämningen!😆😆
Avslutade med ett besök hos Geta nostalgimuseum där innehavaren Lill-Anders blev vår ciceron under ett par väldigt trevliga timmar med mycket skratt och många intressanta bilar, motorer, tändkulor, traktorer och allehanda gamla saker, åker ni till Åland måste ni till Geta och Lill-Anders, ett måste!
Saltfrihet skulle göra mycket för miljön, när vi inte skulle behöva avverka så mycket bilar.
De senaste årens bilmodeller, inkluderat olika former av eldrivna, kommer inte att skrotas pga rost utan att reparationer av dagens komponenter blir för dyrt. Kommer även bli färre "gördetsjälvare" även framöver.
Japp så är det och även med hänsyn till att antalet fordon har ökat över tid. Det som ökat mera markant de senaste 10 åren, för mig korttid, är datorisering och systemkomplexitet i bilarna t.ex. adaptiva system och olika former av "självkörande" i kombination med eldrift (hybrid, elbil och senaste mildhybrid). Hade bill med elektronisk insprutning och tror det var elektroniskt tändsystem också på en -78 inköpt året efter.
Så för de som blivit bilägare under de åren och kommande bilägare, är min tro, att de inte funderar så mycket på rosten och istället "klagar" på osaltade vägar.
Så för de som blivit bilägare under de åren och kommande bilägare, är min tro, att de inte funderar så mycket på rosten och istället "klagar" på osaltade vägar.
Tycker inte det ena behöver utesluta det andra personligen. Jag tycker problemet är att bilarna är "fientligt" designade av den orsaken man vill ha bort alla gör det självare och ha mera kontroll över hela servicekedjan. Man ser bilar som kan repareras hemma som förlorad vinst, både för ens egna dealers och på eventuella piratdelar. Så därför ser bilarna ut som dom gör idag och har dyra delar som är svåra att serva och designade så man kan inte t.ex. byta en sak i en större komponent utan hela enheten måste bytas.
Men jag ser inte det som en regel att modern teknik måste var såhär... Bara det finns inga incitament att designa bilar på det viset, snarare tvärtom.
Men jag ser inte det som en regel att modern teknik måste var såhär... Bara det finns inga incitament att designa bilar på det viset, snarare tvärtom.