DennisCA DennisCA skrev:
Du ska se slutresultatet blir dyra bilar som ingen har råd att äga och inget skrot blir det heller. Nya tider, "you will own nothing" ... "and be happy"?
Det är ju redan så? Bilarna är dyra, och den där "billiga" elbilen är snordyr vid sin obligatoriska service så vinsten försvinner för att de ska ta sina protokoll och titta lite här och där. Och proppa in en plugg i datorn.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Sen är det nu en fråga om en som vill jobba me bilar som hobby där hemma, vill hålla på med datorer å programmering. Karaktären ändras från det mekaniska till det elektroniska.

Det kommer säkert inverka på hobbyn och vem som tilltalas av den. Som en som jobbar med IT (inte så ofta längre känns det som) gör det bilar mindre intressanta.
Förutom just datorerna så är allt annat som en vanlig bil.

Eller ja. det är bara med att skruva.
Tysk ingenjörskonst ger dig fler skruvar.
Närbild av en bils hjulupphängning och fjädring, som visar skruvar och komponenter under bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på ett bilchassi med flera synliga skruvar, rör och fästanordningar, som illustrerar tysk ingenjörskonst och komplexiteter vid skruvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det har inget med att posera att göra, det handlar ju om feelgood när man kör. Precis som med många andra komponenter. Hur växlarna går i, hur koppling och broms känns när man använder det osv osv. Men det är inget som ni som använder fordon endast för transport någonsin kommer förstå.
Jag kör hoj själv sen 2014. När jag sitter i bilen brukar jag höra dessa raka-rör-hojarna, när de är jämnsides. Är det då en situation så är det kört redan. Nej, loud pipes DON'T save lifes. Kanske för 40 år sen. Men i moderna bilar hör du inte en hoj, de är för väl isolerade mot oljud.

Loud pipes don't save life's, learning to drive that thing does.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja alltså tiden där det var riktiga mekaniker försvann i början av 2000 talet. Idag är det ju montörer på bilverkstäderna och de är fan knappt bra heller tyvärr.
Fick helt nya bromsar på min bil, det höll i 500 mil så var klossarna slut bak, montören hade ju inte kollat om bromsoket funkade.

Iallafall när jag gör sånt själv hemma brukar jag motionera oken, alltså lägga en kloss mellan och sen bromsa ut kolven :p Är den skadad byter man antingen oket eller renoverar det.

Har ett helt gäng ok i garaget som skall renoveras när man har för lite att göra.
Absolut borde man ju kolla hur oken och kolvarna fungerar när man byter bromsklotsar. Men att få ett ok renoverat på en verkstad lönar sig ju i många fall inte alls eftersom utbytesoken är så billiga nuförtiden.
 
galento
Tokslut , nåt nytt med -66,an ?? 😉😀
 
Vi är väl inte så många som renoverar ok längre...
Jag gjorde det på passaten, 1500 för ett nytt utan elmotor är ju inte mycket pengar egentligen men 200:- för tätningar är ännu mindre
 
nino nino skrev:
Vi är väl inte så många som renoverar ok längre...
Jag gjorde det på passaten, 1500 för ett nytt utan elmotor är ju inte mycket pengar egentligen men 200:- för tätningar är ännu mindre
Gör man det själv så kan det ju vara värt det beroende på vad ett nytt kostar. Men att betala en verkstad för att göra det krävs det nog riktigt dyra ok och billig renoveringssats för att det ska löna sig.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Gör man det själv så kan det ju vara värt det beroende på vad ett nytt kostar. Men att betala en verkstad för att göra det krävs det nog riktigt dyra ok och billig renoveringssats för att det ska löna sig.
Nej så är det ju, finns nog ingen verkstad som renoverar och gör det billigare än ett nytt, jag menade vi som gör det själv
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Jag jobbar ju med fordonsutveckling / styrsystem. Nu kommer nya lagkrav om cybersecurity som försvårar ännu mer för gör det självare. Det är så komplexa grejor att jag har svårt att se att man kommer utveckla piratstyrenheter. För vissa saker, ja, typ en skärm/multimedia till nån av de större tillverkarna. Men det mesta kommer inte gå att köpa och vara svårt att laga. Sen finns firmor som är fantastiska att laga elektronik, men väldigt få hemma i garaget kommer klara det.

Det har ju funnits piratkopior på oem verktygen, men mer och mer är krypterat och online.

Några få entusiastbilar kommer nog hållas vid liv, och storsäljande basmodeller. Men inte avancerade uddamodeller.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag jobbar ju med fordonsutveckling / styrsystem. Nu kommer nya lagkrav om cybersecurity som försvårar ännu mer för gör det självare. Det är så komplexa grejor att jag har svårt att se att man kommer utveckla piratstyrenheter. För vissa saker, ja, typ en skärm/multimedia till nån av de större tillverkarna. Men det mesta kommer inte gå att köpa och vara svårt att laga. Sen finns firmor som är fantastiska att laga elektronik, men väldigt få hemma i garaget kommer klara det.

Det har ju funnits piratkopior på oem verktygen, men mer och mer är krypterat och online.

Några få entusiastbilar kommer nog hållas vid liv, och storsäljande basmodeller. Men inte avancerade uddamodeller.
Hur tror du att det kommer bli med support till datasystem som blir gamla i framtiden? Kommer dom uppdatera dom och hålla dom levande. Är väl störst problem med uppkopplade bilar?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vi är väl inte så många som renoverar ok längre...
Jag gjorde det på passaten, 1500 för ett nytt utan elmotor är ju inte mycket pengar egentligen men 200:- för tätningar är ännu mindre
Tycker inte 1500 är bara sådär litet, speciellt inte om man ska ha flera fixade... har folk för mycket pengar eller?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker inte 1500 är bara sådär litet, speciellt inte om man ska ha flera fixade... har folk för mycket pengar eller?
Nej det gör inte jag heller men det är ju inte jättedyrt heller, man får ju en ganska ordentlig klump för pengarna till skillnad mot en liten sensor för samma summa
 
F
nino nino skrev:
Håller emot lite så det inte ska smälla upp bara.
10 spännen till överdraget så det tar längst tid.


[video]

[bild]
Är det inte max 75kg på ett takräcke? Eller det gäller kanske bara när man kör?
 
Det varierar, 100kg är vanligt.
 
F
T TommyC skrev:
Det varierar, 100kg är vanligt.
Då får man vara ordentligt undernärd om man skall fixa tält + två personer på 100kg totalt.
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.