711 375 läst · 11 004 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Apropå nytt och gammalt..... Kör med en Johnson 9,9 från 1979 på båten i sommarstugan.... Fungerar fint kör på 98oktan 2%olja... Att jag har en sådan gammal motor är mest för den förhoppningsvis får vara ifred... Och det blir inte många timmar per säsong... Kör efter fars råd att vid sista turen för säsongen tar man bort bränsleslangen och kör till den stannar sedan oljebyte i växthuset ifall det har tagit in vatten. (Då har man tid att fixa och växelhuset fryser inte sönder)Isakare skrev:Tänkte på det här med nytt o gammalt när jag satt och slösurfade på ett båtforum.
Första tråden jag läste hade ägaren problem med att en cylinder på en 2T motor misstände, de hade köpt motorn ny 1979, detta var första felet på 45 år !!!
Nästa tråd var en några år gammal modern 4T motor som dog efter en stunds lugn körning. Troliga felet var stopp i bränslekylningen innan VST:n.
Vad detta betyder vet jag inte, men kommer denna motor fungera om 45 år ??
Jag är själv sugen på en 4T motor, mest för ljudnivån och även förbrukningen.
Men ju mer jag läser, tänker jag att min 34 år gamla 2T nog får hänga på aktern en stund till.
Lägga ut 120.000:- för att spara 50-100 liter soppa per sommar och kanske få en massa konstiga problem känns inte aktuellt.
Sedan kör jag min Jeep Grand Cherokee från 1997 de 65 milen till stugan, detta för att jag behöver dra lite släp på grönytor och lättare terräng denna sommar... Gamla grejer gör sitt jobb...
Har skruvat för lite B20 för att komma ihåg.H HSP skrev:
Men det var många som sa inte finns det något sådant på dom motorerna.
Var väl för att den satt ganska osynlig under grenröret i bakkant på motorn som var kylkanalernas lägsta punkt.N Niq skrev:
Användes för att tömma systemet på icke sötvattenkylda motorer när de satt i båtar.
I helg så jobbade jag med att installera ett fjärrlås till Saaben. Köpte ett system från ebay med 4 motorer.
Jag plockade ut den gamla centrallås-brytaren (ser ut som en dörrlåsmotor) och byter ut den mot den nya motorn med 5 trådar. Den sköter samma uppdrag + är motor. På detta vis behöver fjärrlåset endast styra en motor i förardörren, resten sköts av bilens egna centrallås.
Modifierade konsolen så den nya motorn skulle passa.
Men slaglängden är inte samma. Den är 16mm på den nya motorn och runt 11mm på den gamla och det var för mycket för att det skulle funka rakt av. För att lösa detta gjorde jag infästningen som nedan. En klämma på originalstången och en kort stångbit kopplas till den nya motorn.
Klämman som sitter på originalstången sitter fast hårt i den stången, men kan röra sig fritt upp och ner på den andra, men hålls på plats av två mindre klämmor på den korta stången. Med lite mellanrum i klämmorna så kan motorn röra sig hela slaglängden medan låsmekanismen rör sig en kortare längd.
Jag introducerade lite "slop" alltså i systemet.
Tyvärr sket kontrollmodulen på sig efter jag monterade den i bilen. Bara stendöd.... Funkade hur bra som helst innan. Försöker man tala med supporten är det nog bara en AI som skickar standardsvar som är designade för att trötta ut en. Hade hoppats dom kunde skicka ny enhet men köpte en till från annan säljare. Bara modul + fjärrkontroll denna gång.
Fattar inte vad som gick sönder i kontrollmodulen dock, haft upp och tittat men ser inget uppenbart, inget bränt, ingen lukt. Gissar kanske nån IC gav upp, otur förmodligen, eller så har jag kommit åt med nån kabel i misstag och det kommit 12v fel väg.
Jag plockade ut den gamla centrallås-brytaren (ser ut som en dörrlåsmotor) och byter ut den mot den nya motorn med 5 trådar. Den sköter samma uppdrag + är motor. På detta vis behöver fjärrlåset endast styra en motor i förardörren, resten sköts av bilens egna centrallås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierade konsolen så den nya motorn skulle passa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men slaglängden är inte samma. Den är 16mm på den nya motorn och runt 11mm på den gamla och det var för mycket för att det skulle funka rakt av. För att lösa detta gjorde jag infästningen som nedan. En klämma på originalstången och en kort stångbit kopplas till den nya motorn.
Klämman som sitter på originalstången sitter fast hårt i den stången, men kan röra sig fritt upp och ner på den andra, men hålls på plats av två mindre klämmor på den korta stången. Med lite mellanrum i klämmorna så kan motorn röra sig hela slaglängden medan låsmekanismen rör sig en kortare längd.
Jag introducerade lite "slop" alltså i systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr sket kontrollmodulen på sig efter jag monterade den i bilen. Bara stendöd.... Funkade hur bra som helst innan. Försöker man tala med supporten är det nog bara en AI som skickar standardsvar som är designade för att trötta ut en. Hade hoppats dom kunde skicka ny enhet men köpte en till från annan säljare. Bara modul + fjärrkontroll denna gång.
Fattar inte vad som gick sönder i kontrollmodulen dock, haft upp och tittat men ser inget uppenbart, inget bränt, ingen lukt. Gissar kanske nån IC gav upp, otur förmodligen, eller så har jag kommit åt med nån kabel i misstag och det kommit 12v fel väg.
Gjort nått liknande på en Toyotabuss, tog ett Car Guard larm och c-lås från en skrotad BMW, fel slaglängd löstes med en led med olika långa armar så det blev en utväxling.DennisCA skrev:I helg så jobbade jag med att installera ett fjärrlås till Saaben. Köpte ett system från ebay med 4 motorer.
Jag plockade ut den gamla centrallås-brytaren (ser ut som en dörrlåsmotor) och byter ut den mot den nya motorn med 5 trådar. Den sköter samma uppdrag + är motor. På detta vis behöver fjärrlåset endast styra en motor i förardörren, resten sköts av bilens egna centrallås.
[bild]
Modifierade konsolen så den nya motorn skulle passa.
[bild]
Men slaglängden är inte samma. Den är 16mm på den nya motorn och runt 11mm på den gamla och det var för mycket för att det skulle funka rakt av. För att lösa detta gjorde jag infästningen som nedan. En klämma på originalstången och en kort stångbit kopplas till den nya motorn.
Klämman som sitter på originalstången sitter fast hårt i den stången, men kan röra sig fritt upp och ner på den andra, men hålls på plats av två mindre klämmor på den korta stången. Med lite mellanrum i klämmorna så kan motorn röra sig hela slaglängden medan låsmekanismen rör sig en kortare längd.
Jag introducerade lite "slop" alltså i systemet.
[bild]
Tyvärr sket kontrollmodulen på sig efter jag monterade den i bilen. Bara stendöd.... Funkade hur bra som helst innan. Försöker man tala med supporten är det nog bara en AI som skickar standardsvar som är designade för att trötta ut en. Hade hoppats dom kunde skicka ny enhet men köpte en till från annan säljare. Bara modul + fjärrkontroll denna gång.
Fattar inte vad som gick sönder i kontrollmodulen dock, haft upp och tittat men ser inget uppenbart, inget bränt, ingen lukt. Gissar kanske nån IC gav upp, otur förmodligen, eller så har jag kommit åt med nån kabel i misstag och det kommit 12v fel väg.
Mycket pyssel, men kul när det funkade.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Jag stoppade liknande dessa i Bubblan jag hade larm i. Jag stötte inte på en till Bubbla på tidigt 90-tal som hade centrallåsDennisCA skrev:I helg så jobbade jag med att installera ett fjärrlås till Saaben. Köpte ett system från ebay med 4 motorer.
Jag plockade ut den gamla centrallås-brytaren (ser ut som en dörrlåsmotor) och byter ut den mot den nya motorn med 5 trådar. Den sköter samma uppdrag + är motor. På detta vis behöver fjärrlåset endast styra en motor i förardörren, resten sköts av bilens egna centrallås.
[bild]
Modifierade konsolen så den nya motorn skulle passa.
[bild]
Men slaglängden är inte samma. Den är 16mm på den nya motorn och runt 11mm på den gamla och det var för mycket för att det skulle funka rakt av. För att lösa detta gjorde jag infästningen som nedan. En klämma på originalstången och en kort stångbit kopplas till den nya motorn.
Klämman som sitter på originalstången sitter fast hårt i den stången, men kan röra sig fritt upp och ner på den andra, men hålls på plats av två mindre klämmor på den korta stången. Med lite mellanrum i klämmorna så kan motorn röra sig hela slaglängden medan låsmekanismen rör sig en kortare längd.
Jag introducerade lite "slop" alltså i systemet.
[bild]
Tyvärr sket kontrollmodulen på sig efter jag monterade den i bilen. Bara stendöd.... Funkade hur bra som helst innan. Försöker man tala med supporten är det nog bara en AI som skickar standardsvar som är designade för att trötta ut en. Hade hoppats dom kunde skicka ny enhet men köpte en till från annan säljare. Bara modul + fjärrkontroll denna gång.
Fattar inte vad som gick sönder i kontrollmodulen dock, haft upp och tittat men ser inget uppenbart, inget bränt, ingen lukt. Gissar kanske nån IC gav upp, otur förmodligen, eller så har jag kommit åt med nån kabel i misstag och det kommit 12v fel väg.
https://www.ebay.co.uk/itm/374198233905?chn=ps&_ul=GB&mkevt=1&mkcid=28
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla bilder jag tog😂13th Marine skrev: