Är det någon av er som har en Volvo v60cc? Vi tycker att den är alldeles för hård/stel i framvagnen. Vi får båda i familjen nackproblem när vi kör längre sträckor. Finns det något som går att fixa, utan att behöva byta fälgar (19 tum sommar o 18 vinter)
 
trähandtag trähandtag skrev:
Är det någon av er som har en Volvo v60cc? Vi tycker att den är alldeles för hård/stel i framvagnen. Vi får båda i familjen nackproblem när vi kör längre sträckor. Finns det något som går att fixa, utan att behöva byta fälgar (19 tum sommar o 18 vinter)
Vi har en 2020 men skulle inte alls påstå att den är något extra hård eller stötig. Har ni orginalfjädrar och stötdämpare eller är dom bytta någon gång?
 
Kanske ska kolla om det finns smalare däck med högre profil när det är dax att byta?
Vet inte hur stor skillnad det gör dock, men fick rekommendationen att byta från 235-45 till 215-50 för att den skulle gå goare efter vägen
 
trähandtag trähandtag skrev:
Är det någon av er som har en Volvo v60cc? Vi tycker att den är alldeles för hård/stel i framvagnen. Vi får båda i familjen nackproblem när vi kör längre sträckor. Finns det något som går att fixa, utan att behöva byta fälgar (19 tum sommar o 18 vinter)
Det är väl inte den mjukaste bilen. Kör ni däck med bra komfort som Michelin Primacy 4+ blir det lite bättre.
Testa att sitta långt ner med stolen och räta upp ryggstödet, annars är det nog bättre att leta en bil med bättre komfort om ni har problem.
 
N Niq skrev:
Vi har en 2020 men skulle inte alls påstå att den är något extra hård eller stötig. Har ni orginalfjädrar och stötdämpare eller är dom bytta någon gång?
Tror att allt är original. Modell år 2019, polstar trimmad (helt onödigt). Gått som tjänstebil hos Volvo.
 
RoTe
Har inte så stor erfarenhet av nyare Volvo men säg upp till 2010 isch var dom hemska med lite större fälgar, jämfört med t.ex.Merca. Tror aldrig Volvo riktigt förstått hur man gör en komfortabel hjulupphängning.
 
RoTe RoTe skrev:
Har inte så stor erfarenhet av nyare Volvo men säg upp till 2010 isch var dom hemska med lite större fälgar, jämfört med t.ex.Merca. Tror aldrig Volvo riktigt förstått hur man gör en komfortabel hjulupphängning.
Efter i utvecklingen på hjulupphängning kombinerat med vek ram/kaross ger en svår balans. Gungigt och stötigt, där tycker jag VW Golf imponerar med bra avstämt chassi
 
Värre lär det väl bli när batterierna i el och hybridbilar blir skadade.
 
DennisCA DennisCA skrev:
[länk]

Reparationskostnaderna skjuter i höjden. Nu skrotas 21 procent av krockade bilar av försäkringsbolagen, en femfaldig ökning sedan 1980. Vissa experter tror att det kan nå hela 30 procent när bilar blir mer avancerade.
Bara köpa nya krockkuddar är väl över 20' Sen ska dom installeras av certifierad person. Ny instrumentbräda för 15' sen ska man byta alla de trasiga delarna och säkerställa att chassiet inte är skevt.
 
De tar bra betalt för delar till bilar.
Läste att en normal bil kostar 2,5 miljoner att köpa i delar.
 
RoTe
Jag köpte nyligen min första tysk, BMW. Det är inte ens en idé att fråga vad dom tar för originaldelar då jag hittar allt för minst en tiondel av priset online. Så inte bara elbilar...
 
Så här fint kan det bli om man använder silvertejp
Bilfönster lagat med silvertejp som visar en provisorisk reparation på en röd bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Passande skylt... :)
Blå bil med registreringsskylt som innehåller bokstäverna "DDR" stannar vid övergångsställe, i bakgrunden skymtar andra fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Så här fint kan det bli om man använder silvertejp
[bild]
Den gula byggtejpen är, om man väljer en med kvalité är bra. Fastnar där den ska, men lämnar inget efter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.