RoTe RoTe skrev:
Fast AC är inte raketforskning så finns inte fabriksdel kan en kylsnubbe eller slangverkstad säkerligen fixa åt dig.
Visst kan det vara så och det hade säkert gått att hålla liv i den några år till. Jag ville bara ge exempel på att jag fick ägna mer och mer tid på att hitta reservdelar.
Slitdelar är inga problem, men lite mer udda prylar finns inte som nytt; EGR-ventil med temperatursensor, ventiler till pulse-air, främre motorbalk, hastighetsmätare, flera rör till AC, Monroe justerbara stötdämpare som var originaltillbehör...
Tyskland och England är bra för begagnade reservdelar då de var större marknader än Sverige.

/Höghus
 
RoTe
Ja och numera är det inte säkert att du hittar delar till din 10 år gamla bil.
 
RoTe RoTe skrev:
Ja och numera är det inte säkert att du hittar delar till din 10 år gamla bil.
Säg inte så! 😮
Jag har två V70 nu, en 08 och en 11 så de känns ju supermoderna för mig. Ännu Inga problem med delar.

/Höghus
 
Ang. hastighetsmätare som är vanligt att dom slutar fungera på Volvo 2, 7 och 9-serien finns en lösning med digital mätare på Bjårntech.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
RoTe
Höghus Höghus skrev:
Säg inte så! 😮
Jag har två V70 nu, en 08 och en 11 så de känns ju supermoderna för mig. Ännu Inga problem med delar.

/Höghus
Gäller framförallt bilar tillverkade för och sålda på andra sidan atlanten.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Gäller framförallt bilar tillverkade för och sålda på andra sidan atlanten.
Batterikineserna lär vara ett helvete i framtiden, nu på den senaste mässan i Peking hade de 287st nya EV modeller. Förstå antalet som finns där, alla kommer väl inte hit och många märken kommer slås ihop / slås ut. De kommer vara många modeller som inte har support efter några år.

Ang. Jänkarna så kanske OEM delarna försvinner, men fuck va stor eftermarknad det finns! Vi kan ta min gamla 1966 Cheva pickis som exempel: Köpa komplett elsystem finns det en uppsjö av leverantörer med specifika färdiga system med allt inkluderat som lampsocklar, tändningslås mm. Tom. som exalt som original eller med de vanliga uppgraderingarna folk gör = färdigt i customutförande, helt fantastiskt!

Denna kit valde jag https://americanautowire.com/en-se/products/classic-update-kit-1960-66-chevy-truck-500560

Ett komplett elsystemskit för en 1966 Chevrolet pickup, inklusive kablar, kontakter och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
vcx och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Ang. Jänkarna så kanske OEM delarna försvinner, men fuck va stor eftermarknad det finns!
Jo men det finns ingen eftermarknad för mer eller mindre obskyra datamoduler t.ex. Har man tur kan man koppla ur och förbi och vara utan funktionen.
 
RoTe RoTe skrev:
Jo men det finns ingen eftermarknad för mer eller mindre obskyra datamoduler t.ex. Har man tur kan man koppla ur och förbi och vara utan funktionen.
Sant :(
 
+ är man rädd om tillgången på delar ska man inte skaffa sig "one year only" bilar heller 😅
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
galento
Kuslake Kuslake skrev:
Ang. hastighetsmätare som är vanligt att dom slutar fungera på Volvo 2, 7 och 9-serien finns en lösning med digital mätare på Bjårntech.
Har du nån mer info om detta ? Står en -91,a här med hastighetsmätare som lägger av ibland.
 
RoTe
galento galento skrev:
Har du nån mer info om detta ? Står en -91,a här med hastighetsmätare som lägger av ibland.
Dom här reparerar annars, brukar ha utbytes hemma på hyllan så dom skickar så fort du lagt beställningen. https://instrumentjige.se/
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
galento
Tack för info RoTe , ska kolla sidan 👌
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har du nån mer info om detta ? Står en -91,a här med hastighetsmätare som lägger av ibland.
Vi har monterat en på verkstan och det blev bra och var enkel att montera. Mer info finns på deras hemsida. Bästa är att man förstör inget och originalet går att montera tillbaka.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Tackar Kuslake , ska kolla detta 🙂

Hastighetsmätaren har funkat vid våra bilbesiktningar än så länge .
 
Redigerat:
Vill man ha bra tillgång på delar ska man hålla sig till högvolymmodellerna.

Golf, finns hur många som helst, delar finns överallt och dessutom billigt.
Inte det hållbaraste bilen, men ändå "lätt att laga"

Sålde min Lexus IS250, sjukt svårt att hitta delar. Till XC70n är det förhållandevis busenkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.