T TommyC skrev:
[länk]
Jag har fortfarande inte förstått hur man kan bli betalningsskyldig för att man skrivit in någons telefonnummer i en ruta?
 
Prova att skriva t ex "bilvärdering bedrägeri" i din favoritsökmotor. Det ger massor av träffar bl a hos Polisen. Problemet har rapporterats av diverse media under flera år.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och? Hur skulle jag kunna bli bunden av det? Skulle du kunna bli bunden av att jag skrev dit ditt telefonnummer?
det handlade väl om att man använder sig av en värderingstjänst? Folk har ju hamnat i en del fällor där bara för att de sett ett erbjudande på nätet..........De som ligger bakom de tjänsterna sitter ju inte och letar nummer själva och lägger in och fakturerar. Utan det är du som velat ha din bil värderad som inte läst det finstilta......
 
Fast då är det ju att man angett ett registreringsnummer som gör att dom kan leta fram en adress att skicka en faktura till. Inte att man angett ett slumpmässigt telefonnummer...
 
Ja nu menade jag ju inte specifikt att det är telefonnumret som gör att man fastnar i nätet. Det var väl hela grejen att personen själv har satt sig i det. Om de har regnr eller telenummer spelar ju ingen roll.
 
T TommyC skrev:
Det behövs ingen "site", de bara blåser folk på pengar till ingen nytta. Du vet värdet först när bilen är såld.

Räkna med att hela värdet ska ner till noll på 15 år. Har den inte rostat sönder efter 15 år eller råkat ut för något annat katastroffel så är den då (som en liten bonus) värd runt 20-30 kSEK i dagens penningvärde 😁

Det finns några få undantag men de är väldigt ovanliga.
Väldigt få full size Jänkare följer den kurvan om de inte är vanskötta, svårt att hitta en under 100.000 (sökte på blocket årtal mellan 2005-2011)
 
Det finns som jag skrev undantag men det mesta som diskuteras här gäller bruksbilar som körs 1000-3000 mil om året och året runt. Den vanliga priskurvan gäller inte ovanliga äldre bilar som inte körs på vintern och som sköts väl.
 
Det är bruksbilar för mig i över 20år och för många andra också
 
Menar du att du har kört en Amerikansk bil över 20 år året runt inklusive i saltslasket på vintrarna? Det är ju imponerande i så fall och ställer höga krav på underhåll. Amerikanska bilar har så vitt jag känner till aldrig haft något vettigt rostskydd. Finns det något undantag som jag har missat? Berätta gärna hur du gör!
 
T TommyC skrev:
Menar du att du har kört en Amerikansk bil över 20 år året runt inklusive i saltslasket på vintrarna?
Vad menar du med "Amerikansk bil"? Är det en Corvette Cab, Ford Mondeo eller en Dodge RAM? De två senare är det väl vanligt att använda året om?
 
Tja, allt som dom kör omkring med i rostbältet. Bilarna byts där ut efter 3-5 år och är då ofta sönderrostade. Någon Corvette har jag aldrig sett där på vintern men jag hade en kollega som körde Corvette Cab på vintrarna. RAM är f d Dodge som dom bytte namn på p g a uselt rykte i USA.
 
T TommyC skrev:
Menar du att du har kört en Amerikansk bil över 20 år året runt inklusive i saltslasket på vintrarna? Det är ju imponerande i så fall och ställer höga krav på underhåll. Amerikanska bilar har så vitt jag känner till aldrig haft något vettigt rostskydd. Finns det något undantag som jag har missat? Berätta gärna hur du gör!
Du har en poäng. Jag körde ju en Grand Cherokee (2002) under en tid och den var underredsbehandlad med något svart klet av första ägaren och jag möttes av beröm och förvåning varje gång bilen besiktigades. Rostfri, inga hål ingen gravrost osv. besiktningsgubbarna konstaterade att det inte var så många usabilar från tidigt 2000tal som såg ut på det viset 15 år senare....
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och? Hur skulle jag kunna bli bunden av det? Skulle du kunna bli bunden av att jag skrev dit ditt telefonnummer?
Bedragare har väl aldrig brytt sig så hårt om dom har lagen helt på sin sida. Dom försöker få dig att betala med hänvisning till något och sedan skickar dom till inkasso. Även om du inte behöver betala så är det en massa onödigt jobb.
 
T TommyC skrev:
Det behövs ingen "site", de bara blåser folk på pengar till ingen nytta. Du vet värdet först när bilen är såld.

Räkna med att hela värdet ska ner till noll på 15 år. Har den inte rostat sönder efter 15 år eller råkat ut för något annat katastroffel så är den då (som en liten bonus) värd runt 20-30 kSEK i dagens penningvärde 😁

Det finns några få undantag men de är väldigt ovanliga.
Det finns många bilar från 2009 och tidigare som rullar varje dag och fungerar bra och som är i bra skick.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Höga krav på underhåll? Kamkedja så "aldrig" nått byte där och automatlådan har "life time fill" men siktar på oljefilter och oljebyte på den nu i sommar runt 13-14.000mil. Oljebyte runt 1.300mil när bilen säger till (räknar ut efter körsätt)

fick påfyllning av rostskyddet under i somras, men bara för att jag ogillar rost. Har kört flera utan rostskydd under, ska se om jag hittar chassibild på någon av dom.

Nyvaranade bils chassie

Underrede av fordon: fjädring, axel, stötdämpare och styrdetaljer, med synliga oljefläckar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tyvärr var detta den värsta bilden jag hitta på en av mina gramla bilar när det kommer till rost. 8år gammal bil vid tillfället och ägd av mig 4-5år vid tillfället och som det aldrig gjordes nått åt i min ägo

Bil upplyft med domkraft, bakre delen synlig, avgasrör, fjädring, bakdäck, Chevy märke, garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en 8år gammal bil vid fototillfället av 1995 år modell

Bilinteriör med synlig växelspak och smutsig, dammig bilgolvsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den var fin överallt förövrigt

Grön pickup truck parkerad utomhus nära byggnad och grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kördes året runt i 08-land ;)

 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.