Bild på Bosch bilbatteri S5 005, 63Ah, 610A, 12V, webbutikssida, prisinformation, produktdetaljer.

Det är väl inte jättesvårt att lista ut att man måste ta bort de grå plasskydden över polerna. + och - är präglat i plasten.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Har en möjligtvis lite korkad fråga. Jag skall byta batteri på en bil, och på det nya batteriet sitter en klisterlapp där det står: "Glöm inte röd och svart plupp" (som om "plupp" vore ett vedertaget tekniskt begrepp). Det finns ingen svart plupp, däremot finns det två röda pluppar som sitter i det jag uppfattar som ventilationshål på batteriets kortsidor. Dessutom finns det en grå "plupp" som går att bryta loss från pluspolens polskydd.

Jag har försökt googla lite och kommit fram till att det är ventilationshål som man kan koppla en slang till ifall man har batteriet i ett slutet utrymme (typ i en båt), men i motorrummet i en bil så behövs det inte. Är det korrekt uppfattat?

Hur som helst är det ju en fullkomligt magnifikt ospecifik instruktion: "glöm inte röd och svart plupp". Vad i helsike liksom?!

Det är ett Bosch-batteri det gäller.
Bjud på ett foto på batteriet, om möjligt.
 
Batteri, varningsikoner, etikett "Glöm inte röd och svart plupp", Bosch-logotyp, ligger på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
MasMats och 4 till
  • Laddar…
Underbart verkligen.....

Jag hade ringt stället och frågat vem denna Plupp är...

Såvitt jag minns var det en liten nisse med blått hår... Men det kanske finns röda och svarta också numera... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
[bild]
Det kanske är info till personalen att de ska packa med 2 hattar till batteriet.
 
Det har de missat i sådana fall...
 
Hur ser det ut under de gråa locken då? sitter plupparna där?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
De röda plupparna som sitter på båda kortsidorna skulle kunna vara för anslutning till en tunn slang för avgasning av vätgas som bildas när en bly-ackmulator laddas. Jag bara gissar, har ingen aning om det är så. Finns det någon text nära de röda plupparna? Moderna bly-ackumulatorer brukar vara gastäta men någon "nödventil" brukar ändå finnas för det fall att man överladdar katastrofalt.

OT: Plupp och renarna är en barnbok som jag hade när jag var liten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Hur ser det ut under de gråa locken då? sitter plupparna där?
Nix!
 
T TommyC skrev:
De röda plupparna som sitter på båda kortsidorna skulle kunna vara för anslutning till en tunn slang för avgasning av vätgas som bildas när en bly-ackmulator laddas. Jag bara gissar, har ingen aning om det är så. Finns det någon text nära de röda plupparna? Moderna bly-ackumulatorer brukar vara gastäta men någon "nödventil" brukar ändå finnas för det fall att man överladdar katastrofalt.

OT: Plupp och renarna är en barnbok som jag hade när jag var liten.
Jo, men de är röda på båda sidor... och glöm inte vad? Glöm inte att kontrollera att de sitter där? Glöm inte att ta bort dem? Finns ingen text där vad jag kan se.

Bara för att förtydliga så sitter batteriet redan i bilen sedan några timmar.

Jag läste också Plupp när jag var liten. Eski teski osv eller vad det nu var.
 
  • Gilla
amani och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
7 år är trots allt bara ungefär halvvägs till den åldern när en bil gör att köpa........
Tiderna ändras när det gäller hur länge en bil tänkas hålla.
Min första bil var en Opel Ascona 19 SR -75. Den hade ny motor och nya framskärmar och jag fick svetsa i nytt golv, året var -81, bilen var alltså 6 år gammal.
 
  • Ledsen
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
De röda plupparna som sitter på båda kortsidorna skulle kunna vara för anslutning till en tunn slang för avgasning av vätgas som bildas när en bly-ackmulator laddas. Jag bara gissar, har ingen aning om det är så. Finns det någon text nära de röda plupparna? Moderna bly-ackumulatorer brukar vara gastäta men någon "nödventil" brukar ändå finnas för det fall att man överladdar katastrofalt.

OT: Plupp och renarna är en barnbok som jag hade när jag var liten.
En tecknad figur med blått hår, orange näsa, bär glasögon och brun jacka poserar leende med utsträckta armar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plupp. 😍
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, men de är röda på båda sidor... och glöm inte vad? Glöm inte att kontrollera att de sitter där? Glöm inte att ta bort dem? Finns ingen text där vad jag kan se.

Bara för att förtydliga så sitter batteriet redan i bilen sedan några timmar.

Jag läste också Plupp när jag var liten. Eski teski osv eller vad det nu var.
Det är nog riskfritt att lämna de röda på sidorna även om min gissning skulle råka vara korrekt. I så fall och om behov uppstår så kommer nog vätgasen ut ändå.
 
Isakare Isakare skrev:
Tiderna ändras när det gäller hur länge en bil tänkas hålla.
Min första bil var en Opel Ascona 19 SR -75. Den hade ny motor och nya framskärmar och jag fick svetsa i nytt golv, året var -81, bilen var alltså 6 år gammal.
Min första var en Saab 96 från 1972 som jag köpte 1984. Rost fanns överallt utom i taket. Efter ett par år så bytte jag plåt i ungefär halva underredet. Vid besiktningen fick jag en glad kommentar att den här håller nog flera år ytterligare. Ett år senare gav jag upp och körde den till skroten. Då hade den endast gått drygt 10 tusen mil. Jag betalade 3000 kr för liket, måttlig värdeminskning under 3 år. Den bilen lärde mig att hata rost.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tiderna ändras när det gäller hur länge en bil tänkas hålla.
Min första bil var en Opel Ascona 19 SR -75. Den hade ny motor och nya framskärmar och jag fick svetsa i nytt golv, året var -81, bilen var alltså 6 år gammal.
Låter som en typisk opel😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.