N Niq skrev:
Låter som en typisk opel😀
Ja! Jag har bytt skärmkaner på en bil och det var en Opel :D
 
Läste en rubrik "Elbil vann Paris-Dakar"
Tänkte då, har de kortat ner sträckorna för att passa elbil ??
Har de släpat ut stora batteripack i öken ??

Nä, det var så simpelt att elmotorn i bilen drevs av en fosilmotor.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
blir det inte Hybrid då?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är man intresserad kan man leta upp Edison Motors på youtube, de har ganska intressanta tankegångar kring att driva lastbilar med mindre batteripack och dieselgeneratorer ... Tror helt klart att det kan vara ett alternativ för en del transporter och marknader..

Det intressanta här är väl vilken snittförbrukning vinnarbilen hade... Gick den snålare än de andra får det väl anses som en win för klimatet med...
 
Japp, systemverkningsgraden har potential att bli bättre med en seriehybrid än växellåda och köra på dellast.
Alternativet är "hypermiling" pulse and glide.
 
Saaben har en väldigt smart grej som inte många andra har. Sidobackljus som lyser upp sidorna av bilen bakåt då man lägger i backen. Väldigt användbart, Björn Envall som designade Saab 900 m.m. kom på konceptet på 60 talet då han en mörk sommarkväll nästan backade över familjens katt.

Bil med backljus, visar sidohjälp för backning inklusive sensor och kameraöversikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bil parkerad i en tegelklädd passage med tända strålkastare vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast det är inte inkopplade på min 900 av nån orsak men kablarna finns dragna ända fram, finns inte ens hål för dom fast blinkersen har allt som behövs. Så jag borrade upp och gjorde egna hål, nu behöver jag få tag i två extra lamphållare:
Demonterad fordonsstrålkastare på verkstadsbänk med glödlampa, verktyg och gula kuvert i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är man intresserad kan man leta upp Edison Motors på youtube, de har ganska intressanta tankegångar kring att driva lastbilar med mindre batteripack och dieselgeneratorer ... Tror helt klart att det kan vara ett alternativ för en del transporter och marknader..

Det intressanta här är väl vilken snittförbrukning vinnarbilen hade... Gick den snålare än de andra får det väl anses som en win för klimatet med...
DennisCA DennisCA skrev:
Saaben har en väldigt smart grej som inte många andra har. Sidobackljus som lyser upp sidorna av bilen bakåt då man lägger i backen. Väldigt användbart, Björn Envall som designade Saab 900 m.m. kom på konceptet på 60 talet då han en mörk sommarkväll nästan backade över familjens katt.

[bild] [bild]

Fast det är inte inkopplade på min 900 av nån orsak men kablarna finns dragna ända fram, finns inte ens hål för dom fast blinkersen har allt som behövs. Så jag borrade upp och gjorde egna hål, nu behöver jag få tag i två extra lamphållare:
[bild]
Man blir nyfiken om funktionen inte är godkänd i Finland, eller varför den inte finns på din bil ??
Men den är riktigt bra.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Saaben har en väldigt smart grej som inte många andra har. Sidobackljus som lyser upp sidorna av bilen bakåt då man lägger i backen. Väldigt användbart, Björn Envall som designade Saab 900 m.m. kom på konceptet på 60 talet då han en mörk sommarkväll nästan backade över familjens katt.

[bild] [bild]

Fast det är inte inkopplade på min 900 av nån orsak men kablarna finns dragna ända fram, finns inte ens hål för dom fast blinkersen har allt som behövs. Så jag borrade upp och gjorde egna hål, nu behöver jag få tag i två extra lamphållare:
[bild]
Många klagade på små "egenheter" som Saab hade. Jag tyckte dock att det mesta var väldigt smarta och kan inte komma på någon som inte var bra mer än Sensonic.

ECC var helt fantastiskt bra (utvecklad i samarbete med Luleå TU).
 
Har åkt V4 (i skogen), 900 och 9000, men kunde inte acceptera 9-5 så efter det blev det Volvo.
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Den funktionen fanns även på Corvette så tidigt som 84 vad jag vet säkert iaf.
 
A AndersS skrev:
Har åkt V4 (i skogen), 900 och 9000, men kunde inte acceptera 9-5 så efter det blev det Volvo.
Vad har du för problem med 9-5? Jag har inte ägt någon 9-5 men 96, 900, 9000 och båda varianterna av 9-3. Jag lånade en 9-5 Aero som jag provkörde på en mindre 70-väg. Det var nästan läskigt vad fort det gick att köra med den bilen utan att det kändes det minsta osäkert. Det är den enda 9-5 som jag har kört. På den första versionen av 9-3 gör sportchassit som är standard på 9-3 Aero enormt stor skillnad jämfört med en 9-3 utan sportchassi. Den bilen är ganska gungig och ostabil när det börjar gå undan. Kan det möjligen vara samma skillnad på 9-5?
 
R Robert-san01 skrev:
Många klagade på små "egenheter" som Saab hade. Jag tyckte dock att det mesta var väldigt smarta och kan inte komma på någon som inte var bra mer än Sensonic.

ECC var helt fantastiskt bra (utvecklad i samarbete med Luleå TU).
Jag gissar att du menar ACC? Det heter ECC på Volvo. Funktionen är densamma. Fantastiskt bra som sagt!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Gällande lagligheten i Finland börjar det låta dåligt enligt vad jag läser. Vi har ganska strikta lagar i det här landet, som inte ens polisen verkar bry sig i känns det som.
 
T TommyC skrev:
Vad har du för problem med 9-5? Jag har inte ägt någon 9-5 men 96, 900, 9000 och båda varianterna av 9-3. Jag lånade en 9-5 Aero som jag provkörde på en mindre 70-väg. Det var nästan läskigt vad fort det gick att köra med den bilen utan att det kändes det minsta osäkert. Det är den enda 9-5 som jag har kört. På den första versionen av 9-3 gör sportchassit som är standard på 9-3 Aero enormt stor skillnad jämfört med en 9-3 utan sportchassi. Den bilen är ganska gungig och ostabil när det börjar gå undan. Kan det möjligen vara samma skillnad på 9-5?
Utseendemässigt och att jag provkörde en Volvo 5-cylinders.
Och V4orna hade borrade Fordmotorer så man hamnade uppåt 1900-kubik , tror grundmotor var på 1840-kubik.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Väldigt få full size Jänkare följer den kurvan om de inte är vanskötta, svårt att hitta en under 100.000 (sökte på blocket årtal mellan 2005-2011)
Kolla vad en nerhoppad/nersupen Impala går för! Räcker inte med 100.000.-
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.