766 392 läst · 11 535 svar
766k läst
11,5k svar
Allt om bilen
Läste en rubrik "Elbil vann Paris-Dakar"
Tänkte då, har de kortat ner sträckorna för att passa elbil ??
Har de släpat ut stora batteripack i öken ??
Nä, det var så simpelt att elmotorn i bilen drevs av en fosilmotor.
Tänkte då, har de kortat ner sträckorna för att passa elbil ??
Har de släpat ut stora batteripack i öken ??
Nä, det var så simpelt att elmotorn i bilen drevs av en fosilmotor.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 364 inlägg
Är man intresserad kan man leta upp Edison Motors på youtube, de har ganska intressanta tankegångar kring att driva lastbilar med mindre batteripack och dieselgeneratorer ... Tror helt klart att det kan vara ett alternativ för en del transporter och marknader..
Det intressanta här är väl vilken snittförbrukning vinnarbilen hade... Gick den snålare än de andra får det väl anses som en win för klimatet med...
Det intressanta här är väl vilken snittförbrukning vinnarbilen hade... Gick den snålare än de andra får det väl anses som en win för klimatet med...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 996 inlägg
Japp, systemverkningsgraden har potential att bli bättre med en seriehybrid än växellåda och köra på dellast.
Alternativet är "hypermiling" pulse and glide.
Alternativet är "hypermiling" pulse and glide.
Saaben har en väldigt smart grej som inte många andra har. Sidobackljus som lyser upp sidorna av bilen bakåt då man lägger i backen. Väldigt användbart, Björn Envall som designade Saab 900 m.m. kom på konceptet på 60 talet då han en mörk sommarkväll nästan backade över familjens katt.
Fast det är inte inkopplade på min 900 av nån orsak men kablarna finns dragna ända fram, finns inte ens hål för dom fast blinkersen har allt som behövs. Så jag borrade upp och gjorde egna hål, nu behöver jag få tag i två extra lamphållare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det är inte inkopplade på min 900 av nån orsak men kablarna finns dragna ända fram, finns inte ens hål för dom fast blinkersen har allt som behövs. Så jag borrade upp och gjorde egna hål, nu behöver jag få tag i två extra lamphållare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson skrev:Är man intresserad kan man leta upp Edison Motors på youtube, de har ganska intressanta tankegångar kring att driva lastbilar med mindre batteripack och dieselgeneratorer ... Tror helt klart att det kan vara ett alternativ för en del transporter och marknader..
Det intressanta här är väl vilken snittförbrukning vinnarbilen hade... Gick den snålare än de andra får det väl anses som en win för klimatet med...
Man blir nyfiken om funktionen inte är godkänd i Finland, eller varför den inte finns på din bil ??DennisCA skrev:Saaben har en väldigt smart grej som inte många andra har. Sidobackljus som lyser upp sidorna av bilen bakåt då man lägger i backen. Väldigt användbart, Björn Envall som designade Saab 900 m.m. kom på konceptet på 60 talet då han en mörk sommarkväll nästan backade över familjens katt.
[bild] [bild]
Fast det är inte inkopplade på min 900 av nån orsak men kablarna finns dragna ända fram, finns inte ens hål för dom fast blinkersen har allt som behövs. Så jag borrade upp och gjorde egna hål, nu behöver jag få tag i två extra lamphållare:
[bild]
Men den är riktigt bra.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Många klagade på små "egenheter" som Saab hade. Jag tyckte dock att det mesta var väldigt smarta och kan inte komma på någon som inte var bra mer än Sensonic.DennisCA skrev:Saaben har en väldigt smart grej som inte många andra har. Sidobackljus som lyser upp sidorna av bilen bakåt då man lägger i backen. Väldigt användbart, Björn Envall som designade Saab 900 m.m. kom på konceptet på 60 talet då han en mörk sommarkväll nästan backade över familjens katt.
[bild] [bild]
Fast det är inte inkopplade på min 900 av nån orsak men kablarna finns dragna ända fram, finns inte ens hål för dom fast blinkersen har allt som behövs. Så jag borrade upp och gjorde egna hål, nu behöver jag få tag i två extra lamphållare:
[bild]
ECC var helt fantastiskt bra (utvecklad i samarbete med Luleå TU).
Vad har du för problem med 9-5? Jag har inte ägt någon 9-5 men 96, 900, 9000 och båda varianterna av 9-3. Jag lånade en 9-5 Aero som jag provkörde på en mindre 70-väg. Det var nästan läskigt vad fort det gick att köra med den bilen utan att det kändes det minsta osäkert. Det är den enda 9-5 som jag har kört. På den första versionen av 9-3 gör sportchassit som är standard på 9-3 Aero enormt stor skillnad jämfört med en 9-3 utan sportchassi. Den bilen är ganska gungig och ostabil när det börjar gå undan. Kan det möjligen vara samma skillnad på 9-5?A AndersS skrev:
Jag gissar att du menar ACC? Det heter ECC på Volvo. Funktionen är densamma. Fantastiskt bra som sagt!R Robert-san01 skrev:
Utseendemässigt och att jag provkörde en Volvo 5-cylinders.T TommyC skrev:Vad har du för problem med 9-5? Jag har inte ägt någon 9-5 men 96, 900, 9000 och båda varianterna av 9-3. Jag lånade en 9-5 Aero som jag provkörde på en mindre 70-väg. Det var nästan läskigt vad fort det gick att köra med den bilen utan att det kändes det minsta osäkert. Det är den enda 9-5 som jag har kört. På den första versionen av 9-3 gör sportchassit som är standard på 9-3 Aero enormt stor skillnad jämfört med en 9-3 utan sportchassi. Den bilen är ganska gungig och ostabil när det börjar gå undan. Kan det möjligen vara samma skillnad på 9-5?
Och V4orna hade borrade Fordmotorer så man hamnade uppåt 1900-kubik , tror grundmotor var på 1840-kubik.