9-5 och S80 är ju pråmar. 850 blev ju S60 till slut via S70. Men även S40 fick ett stort lyft 2004
 
Isakare Isakare skrev:
Ursäkta, jag trodde vi pratade SAAB. 9000 fanns med ECC och ACC.
Då får du nog upp till bevis.
Jag har haft fel förr men tror inte jag har det nu:)
 
  • Gilla
kamo
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag är ju 90-talist och mest kört Audi och BMW samt någon Volvo från 90-talet, har svårt att förknippa Volvo från den epoken med väghållning bara 😂
Hade en A6 C5 med sportchassi som första bil, i jämförelse med 940n jag fick låna också så var det milsvid skillnad. Även min Skoda Pickup hade bättre väghållning än Volvon 😂
Rickard Rydell vann BTCC med en 850-kombi på 90-talet.😉
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Rickard Rydell vann BTCC med en 850-kombi på 90-talet.😉
T-5 R, T-Gul, väl? 😎
 
A Argastesnickaren skrev:
Då får du nog upp till bevis.
Jag har haft fel förr men tror inte jag har det nu:)
Jag skulle säga att du har rätt.

ECC och ACC är samma sak. Automatic Climate Control eller Electronic Climate Control.

I teorin skulle du kunna ha en ACC som är mekaniskt styrd via ex en termostat, men du kommer att få svårt att reglera fläkt och riktning utan att blanda in sensorer, elektronik och motorer.
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag är ju 90-talist och mest kört Audi och BMW samt någon Volvo från 90-talet, har svårt att förknippa Volvo från den epoken med väghållning bara 😂
Hade en A6 C5 med sportchassi som första bil, i jämförelse med 940n jag fick låna också så var det milsvid skillnad. Även min Skoda Pickup hade bättre väghållning än Volvon 😂
När jag var liten hade SAAB 2 takts motorer 🙄
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Då får du nog upp till bevis.
Jag har haft fel förr men tror inte jag har det nu:)
Har inga bevis, men ska se om jag kan hitta nått.
 
Vad är ett rimligt pris för kamremsbyte på en Renualt K9K diesel motor? Rakt monterad.
 
hsd
Isakare Isakare skrev:
När jag var liten hade SAAB 2 takts motorer 🙄
Å frihjul 😉
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gillar du känslan av sjögång då eller? 😂
Det var provkörning på bana arrangerad av en återförsäljare av Volvo. Det fanns ingen antydan till sjögång i den 850 som jag fick köra. På passagerarplatsen hade jag en trevlig kvinna som jobbade på deras personalavdelning. Jag frågade ett par gången om hon var rädd men hon sade att det var helt ok att jag körde så fort som jag ville. Kanske var dom instruerade att säga så? Hade bilen varit gungig så hade jag inte glömt det lovar jag. Hette dom bilarna möjligen 850 GLT? Som jag skrev tidigare så är skillnaden mellan en Saab 9-3 SE från runt år 2000 och en Saab 9-3 Aero med sportchassi väldigt stor. Min kunskap om Volvo är begränsad.

Edit: det jag har lärt mig senare om Volvos rostskydd från åren runt 2000 gör att jag sett i backspegeln hellre hade valt Volvo 850 jämfört med Saab 9-3. Lite sent att lära sig det så många år senare.
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Har inga bevis, men ska se om jag kan hitta nått.
Glöm det, det fanns aldrig någon ECC på Saab, det kallades ACC från början. Det fanns bilar med AC utan automatik, det kallas MCC, Manual Climate Control i dokumentationen.
 
Ja ACC var det på min Saab 9000. Bra system verkligen, hade litet självdiagnostik också. Vill minnas en viss Xxargs i sammanhanget, en vänlig och kunnig person som hjälpte mig med information och kunskap för att fylla på systemet med dåtidens Biltema kylspray som var R134a i praktiken. Krävdes litet metoder och instrument för det. Har kvar manometerstället det var ett tag sedan sist jag fifflade med dylikt... preskriberat :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kul att ni gillar V4. Jag har kört Yamaha V-Max med V4 på 200 hk på bana. Det är en mycket underhållande MC men Yamaha R1 och BMW S1000RR med radfyror är ännu roligare.
 
T TommyC skrev:
Glöm det, det fanns aldrig någon ECC på Saab, det kallades ACC från början. Det fanns bilar med AC utan automatik, det kallas MCC, Manual Climate Control i dokumentationen.
Stämmer, det var systerbilen Fiat Croma som man kunde få med automatik utan AC.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.