711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 736 inlägg
9-5 och S80 är ju pråmar. 850 blev ju S60 till slut via S70. Men även S40 fick ett stort lyft 2004
Byggveteran
· 2 388 inlägg
Rickard Rydell vann BTCC med en 850-kombi på 90-talet.😉richardtenggren skrev:Jag är ju 90-talist och mest kört Audi och BMW samt någon Volvo från 90-talet, har svårt att förknippa Volvo från den epoken med väghållning bara 😂
Hade en A6 C5 med sportchassi som första bil, i jämförelse med 940n jag fick låna också så var det milsvid skillnad. Även min Skoda Pickup hade bättre väghållning än Volvon 😂
FredrikR skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.media.volvocars.com/se/...r-sedan-volvo-debuterade-med-850-kombi-i-btcc
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag skulle säga att du har rätt.A Argastesnickaren skrev:
ECC och ACC är samma sak. Automatic Climate Control eller Electronic Climate Control.
I teorin skulle du kunna ha en ACC som är mekaniskt styrd via ex en termostat, men du kommer att få svårt att reglera fläkt och riktning utan att blanda in sensorer, elektronik och motorer.
När jag var liten hade SAAB 2 takts motorer 🙄richardtenggren skrev:Jag är ju 90-talist och mest kört Audi och BMW samt någon Volvo från 90-talet, har svårt att förknippa Volvo från den epoken med väghållning bara 😂
Hade en A6 C5 med sportchassi som första bil, i jämförelse med 940n jag fick låna också så var det milsvid skillnad. Även min Skoda Pickup hade bättre väghållning än Volvon 😂
Det var provkörning på bana arrangerad av en återförsäljare av Volvo. Det fanns ingen antydan till sjögång i den 850 som jag fick köra. På passagerarplatsen hade jag en trevlig kvinna som jobbade på deras personalavdelning. Jag frågade ett par gången om hon var rädd men hon sade att det var helt ok att jag körde så fort som jag ville. Kanske var dom instruerade att säga så? Hade bilen varit gungig så hade jag inte glömt det lovar jag. Hette dom bilarna möjligen 850 GLT? Som jag skrev tidigare så är skillnaden mellan en Saab 9-3 SE från runt år 2000 och en Saab 9-3 Aero med sportchassi väldigt stor. Min kunskap om Volvo är begränsad.richardtenggren skrev:
Edit: det jag har lärt mig senare om Volvos rostskydd från åren runt 2000 gör att jag sett i backspegeln hellre hade valt Volvo 850 jämfört med Saab 9-3. Lite sent att lära sig det så många år senare.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 278 inlägg
Ja ACC var det på min Saab 9000. Bra system verkligen, hade litet självdiagnostik också. Vill minnas en viss Xxargs i sammanhanget, en vänlig och kunnig person som hjälpte mig med information och kunskap för att fylla på systemet med dåtidens Biltema kylspray som var R134a i praktiken. Krävdes litet metoder och instrument för det. Har kvar manometerstället det var ett tag sedan sist jag fifflade med dylikt... preskriberat