fgo fgo skrev:
Nu får ni bilexperter svara på några frågor: 😛
Kan motorvärmaren (slangvärmare) påverka glödningen negativt på en diesel?
Är det en tempgivare som styr hur länge den behöver glödgas? Om ja, var brukar den sitta?

Bakgrund till frågorna: har aldrig haft startproblem på vintern.
Installerade motorvärmare i höstas. Nu när det blir kallt är bilen svårstartad och hostar igång. Dock märkte jag att glödningen knappt tänds när motorvärmaren varit igång.
Tänkte testa att starta den kall i helgen då bilen stått ett tag utan motorvärmare.
Ja, flera moderna bilar har fått startproblem med motorvärmare.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, flera moderna bilar har fått startproblem med motorvärmare.
Åh vad trist! Jag som la ner 10k på det där.

Tack för svaret iaf 👍
 
fgo fgo skrev:
Åh vad trist! Jag som la ner 10k på det där.

Tack för svaret iaf 👍
Dålig på dieselmotorer så jag vet inte vad som gör det, eller varför vissa märken klarar av det, men det är ju helt klart nån/några givare som ger signaler som styrdonet inte klarar av.
 
Isakare Isakare skrev:
Dålig på dieselmotorer så jag vet inte vad som gör det, eller varför vissa märken klarar av det, men det är ju helt klart nån/några givare som ger signaler som styrdonet inte klarar av.
I min lilla styr&regler-värld så har ofta givarna väldigt stor inverkan på utfallet. Så det kan ju vara nåt att givaren sitter på en plats där temperaturen ökar, samtidigt som blocket fortfarande är för kallt.
Även dieseln kommer ju hålla utetemperaturen.

Om bilen blir mer lättstartad utan motorvärmare blir det nog så att jag kopplar ur värmaren och bara kör kupévärmare.
 
@fgo Hur länge har du kört slangvärmaren?

Jag märker att min bil med sån startar dåligt när den varit igång en för kort stund.. en timme räcker inte, men efter 2-3 funkar det bättre.....
 
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@fgo Hur länge har du kört slangvärmaren?

Jag märker att min bil med sån startar dåligt när den varit igång en för kort stund.. en timme räcker inte, men efter 2-3 funkar det bättre.....
Jag har en funktion i HA som anpassar drifttid efter utetemp. Så nu på senare tid har den varit igång i ca 2-3 timmar.

Håller på att grotta ner mig i elscheman för bilen nu.
Det är ECUn som drar reläet iaf.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det sitter en tempgivare i eller vid insuget.
Ska ta en tydligare koll i helgen

Teknisk ritning av motor på datorskärm, inom ramen för bilarbete eller mekanisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den som har beteckning 7
 
Förlåt att jag lusar ner tråden...
Tror jag hittade nåt!
Tempgivaren för kylvattnet sitter precis vid något som kallas för "injection pump"
Datorskärm som visar en sprängskiss av en insprutningspumpsdetalj med elektroventil och en detaljerad delslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nr4

Om det blir varmare där än vad motorn bör det kunna påverka bränsletillförseln negativt.
 
fgo fgo skrev:
Det sitter en tempgivare i eller vid insuget.
Ska ta en tydligare koll i helgen

[bild]
Den som har beteckning 7
Med min iCarsoft CR Max kan man se alla givares värden, du skulle ha nått sånt eller program till datorn och läsa av vad som händer när du värmer motorn.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
När jag för några veckor sedan skulle åka hem från fritidshuset lät bilen märkligt. En V70 D3 2010, och ljudet kom från framtill, nertill höger sida i maskinrummet. Bilen fick stå och jag tog reservbilen hem istället. Efter letande på webben kom jag fram till att det borde vara frihjulet på generatorn som krånglade. Beställde nytt + specialverktyg, som tyvärr inte hann komma innan jag åkte tillbaka. Nu har jag lossat remmen, känt på frihjulet och det frihjular inte. Remspännaren hoppar fram och tillbaka när motorn går, och det är väl det som orsakar ljudet.
Vad tror ni, vågar jag köra 50 mil med detta eller ska bilen få stå till jag kommer igen och byter frihjulet?
Slitage på generator, servo, ac-pump och remhopp är väl det jag riskerar tror jag

/Höghus
Byte av frihjul under fältmässiga förhållanden och -12C.
Man behöver inte lyfta ur generatorn, det går att vinkla den och lossa.
Bytt på båda bilarna nu, så nu är det lugnt ett tag.

/Höghus.

Fordonsreparation: bil på domkraft, hjul av, bromsar exponerade, värmare och verktyg på grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorrum med verktyg, slangar, metallytor, och komplex mekanik. Underhåll eller reparation av ett fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Förlåt att jag lusar ner tråden...
Tror jag hittade nåt!
Tempgivaren för kylvattnet sitter precis vid något som kallas för "injection pump"
[bild]
Nr4

Om det blir varmare där än vad motorn bör det kunna påverka bränsletillförseln negativt.
Intressant ämne.
Trimning och optimering idag handlar ju om att lura givare, det är ju säkert nått sånt du oxå behöver göra.
 
Isakare Isakare skrev:
Med min iCarsoft CR Max kan man se alla givares värden, du skulle ha nått sånt eller program till datorn och läsa av vad som händer när du värmer motorn.
Jag har en diagbox/lexia att leka med. Så det ska nog gå.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Artikel om Volvo V90:s långtidstest, bilverkstad, liten värdeminskning, skribent och fotograf är Klas Skarin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oförskämt frisk.

Inte ett ord om rost, har dom missat det eller måste man vara betalande läsare för att få ta del av sådan info?
 
RoTe
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Oförskämt frisk.

Inte ett ord om rost, har dom missat det eller måste man vara betalande läsare för att få ta del av sådan info?
Magasinsartikel om bilservice och underhåll; jämförelse mellan Tesla Model 3 och Volvo V90; bilder på bilar och tekniker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ja beggade bilar och "inget värdetapp" gäller väl "alla" beggade bilar idag? Min RAM ligger kvar på värdet jag handlade den för 2år gammal 2018 trotts att den rullat 12.000mil nu 🤯
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.