Behövs väl inga ord till den här.
Bild på bilinstrumentbräda, visar varning för ogillig parkeringsvärmare och utomhustemperatur, med -12 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
vcx och 12 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Behövs väl inga ord till den här.
De e no installd på norrlandsläg. Vi behöv int töcke över -20...
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du menar att det knappast spelar någon roll om oljan i motorn har gått 400 eller 4000 mil?
Kör du bara 400mil om året och gör 400kallstarter tycker jag att det är hög tid att byta oljan.
Startas dieselbilen däremot 80ggr och körs 50 mil varje gång kan bytesintervallet 4000mil vara onödigt kort,
Själv hade jag för ca 25 år sen en ny dieselgolf jag körde ca 5000mil om året och den hade lämpligt nog 5000mils serviceintervall.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De e no installd på norrlandsläg. Vi behöv int töcke över -20...
Jo, bilen hade förvisso rätt att det var varmväder på gång nu på eftermiddagen, det var -17 i morse.
Men jag har jobbat ute hela dagen krypandes på alla fyra under lastbryggor, djupfryst som en fiskpinne hade jag helst sett att värmaren varit på en stund.
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, bilen hade förvisso rätt att det var varmväder på gång nu på eftermiddagen, det var -17 i morse.
Men jag har jobbat ute hela dagen krypandes på alla fyra under lastbryggor, djupfryst som en fiskpinne hade jag helst sett att värmaren varit på en stund.
Förr stod ju dieselbilar i bland på tomgång timmevis eller hela arbetsdagar om ägaren inte hade fungerande ebersprächer. Du får väl programmera eller låta programmera Forden så du kan köra värmaren när det passar dig och inte när det passar Ford.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Själv hade jag för ca 25 år sen en ny dieselgolf jag körde ca 5000mil om året och den hade lämpligt nog 5000mils serviceintervall.
Äh, är detta verkligen sant, dessutom för 25 år sedan? Det längsta jag sett i modern tid sedan man införde Longlife oljor osv är 3000mil. Sådant fanns inte för 25 år sedan.

Jag tror det är en genuint skitdålig ide att köra många tusen mil på samma olja, nästan oavsett körmönster.

För egen del byter jag vid 12 månader eller 1500mil, vilket som inträffar först. Då har jag goda marginaler.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förr stod ju dieselbilar i bland på tomgång timmevis eller hela arbetsdagar om ägaren inte hade fungerande ebersprächer. Du får väl programmera eller låta programmera Forden så du kan köra värmaren när det passar dig och inte när det passar Ford.
Det lär även vara vanligt i Yakutsk i sibirien, de som har bilar men inget uppvärmt garage eller liknande så lämnar bilen igång 24/7
 
MathiasS MathiasS skrev:
Äh, är detta verkligen sant, dessutom för 25 år sedan? Det längsta jag sett i modern tid sedan man införde Longlife oljor osv är 3000mil. Sådant fanns inte för 25 år sedan.

Jag tror det är en genuint skitdålig ide att köra många tusen mil på samma olja, nästan oavsett körmönster.

För egen del byter jag vid 12 månader eller 1500mil, vilket som inträffar först. Då har jag goda marginaler.
Golf 1,9 tdi 90hp årsmodell 99, 5000mils serviceintervall, mitt körmönster gjorde ju att bilen var ett lämpligt val. En bensindriven Impreza hade jag fått serva oftare än 1ggr/ kvartal bara för resorna jag gjorde i tjänsten vilket för mig var svårtänkbart då Subaru på den tiden inte ens hade verkstad i Linköping.
 
Detta jag talade om:

Vilket fint garage, heltimrat med vedkamin...
 
F fribygg skrev:
Golf 1,9 tdi 90hp årsmodell 99, 5000mils serviceintervall, mitt körmönster gjorde ju att bilen var ett lämpligt val. En bensindriven Impreza hade jag fått serva oftare än 1ggr/ kvartal bara för resorna jag gjorde i tjänsten vilket för mig var svårtänkbart då Subaru på den tiden inte ens hade verkstad i Linköping.
Jag kollade oljeguiden på OKQ8, den anger bytesintervall också - ingen av dieslarna hade längre än 1500mil, vilket var helt förväntat.....är inte så intresserad av att ifrågasätta vad du säger egentligen, men det låter bara helt otroligt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kollade oljeguiden på OKQ8, den anger bytesintervall också - ingen av dieslarna hade längre än 1500mil, vilket var helt förväntat.....är inte så intresserad av att ifrågasätta vad du säger egentligen, men det låter bara helt otroligt.
5000 mil låter helt orimligt på en 90-talsbil.
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/golf/a4-typ-1j-19-tdi-20157769/specs
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kollade oljeguiden på OKQ8, den anger bytesintervall också - ingen av dieslarna hade längre än 1500mil, vilket var helt förväntat.....är inte så intresserad av att ifrågasätta vad du säger egentligen, men det låter bara helt otroligt.
Jag tror inte motoralternativet med det serviceintervallet fanns så länge sverige, när jag bytte -03 tog man ut fler hästkrafter och hade kortare serviceintervall på lilla dieseln, 3000 mil om jag minns rätt?
 
F fribygg skrev:
Jag tror inte motoralternativet med det serviceintervallet fanns så länge sverige, när jag bytte -03 tog man ut fler hästkrafter och hade kortare serviceintervall på lilla dieseln, 3000 mil om jag minns rätt?
Jag tittade på alla golfdieslar från 99, det var 750-1500mils byterintervall, eller 12mån, vilket som inträffar först.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Min passat -08 2.0 tfsi har börjat ladda ur batteriet om den står mer än 3-4dagar.
Tips på var jag börjar leta strömtjuv?
Fick starta med booster och den visade runt 14.? V i laddning
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tittade på alla golfdieslar från 99, det var 750-1500mils byterintervall, eller 12mån, vilket som inträffar först.
Jag köpte och servade enligt bok på Volkswagen
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.