Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det måste finnas fler. Passat är ju supervanlig. Skulle inte tveka oavsett, Polmo är billigt
Varken AD eller Meeca kunde ta hem, kollade inte så noga men tror det var samma märke hos både trodo och autodoc
Även hos skruvat

nino nino skrev:
Nej det är lite konstgjord andning nu 😄 räknar med att rosten tagit den inom 2-5år 😬☹️
Då är det väl inte så mycket att fundera på, billigaste möjliga, det är ju bara ett rör ;)

richardtenggren
nino nino skrev:
Varken AD eller Meeca kunde ta hem, kollade inte så noga men tror det var samma märke hos både trodo och autodoc
Även hos skruvat
Skruvat.se då?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Skruvat.se då?
Går det att hitta begagnat som är prisvärt? Även om avgassystem kanske inte är det bästa att köpa från skroten så kanske det är ett alternativ i det här fallet beroende på pris och utbud.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Skruvat.se då?
Uppdaterade och även skruvat har samma märke

Det är "bara" 1300 för dämparen så inga jättesummor 🙂 om det håller några år

Ska låna med lite rörböjar och se om jag kan skippa dämparen helt, då blir det 500:-
När det är turbo så låter det ju inget, åkte länge när avgassystemet hade gått av mitt under så raka rör och det var ju inge högre ljud

F
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade bytt till Rostfritt så slipper man bry sig om de röret någe mer ;)
Det gjorde jag också med hela systemet för 45000 mil sedan och det har hållt. Däremot har jag fått byta katalysatorn en gång eftersom den var gjord av vanlig plåt - ingen större affär.
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade bytt till Rostfritt så slipper man bry sig om de röret någe mer ;)

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har aldrig i mitt liv köpt nån avgasdel till mina egna bilar, vanligtvis har jag bytt bil innan det gått sönder eller lagat med svetsen och haft mycket tur. Dock har jag byggt några roligare system till några bilar.
Men bytt hundratals åt andra, på 90/00 talet känndes det nästan standard när folk besiktat, att laga/byta avgassystem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har bytt några vag klämmor och svetsat en gång men nu var det tunnt 😄
Sen var det spricka i andra rörbiten på avgassystemet så det är nog dax att skrota dämparen

Isakare Isakare skrev:
Men bytt hundratals åt andra, på 90/00 talet känndes det nästan standard när folk besiktat, att laga/byta avgassystem.
Är det inte så att avgassystem har blivit avsevärt mycket bättre de senaste 20 åren? Eller iallafall så hålller de långt över 10kmil eller 10 år?

Tittar jag under vår Polo som är 8 år gammal så är röret knappt rostigt. Ändröret ser nytt ut.

Så var det inte förr, känns det som. Då var avgasrör förbrukningsvara.....eller minns jag bara fel?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Vi
MathiasS MathiasS skrev:
Är det inte så att avgassystem har blivit avsevärt mycket bättre de senaste 20 åren? Eller iallafall så hålller de långt över 10kmil eller 10 år?

Tittar jag under vår Polo som är 8 år gammal så är röret knappt rostigt. Ändröret ser nytt ut.

Så var det inte förr, känns det som. Då var avgasrör förbrukningsvara.....eller minns jag bara fel?
Trafikverket skriver "De senaste åren har vi använt mellan 200 000 och 230 000 ton salt per år på de statliga vägarna. Detta är en avsevärd minskning sedan topparna i mitten på 1990-talet, då vi hade en årsförbrukning på cirka 450 000 ton." Källa: https://bransch.trafikverket.se/for...n/Vintervaghallning/Vinter-2003/Saltstrategi/

Kan ju ha nåt att göra med saken.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

Nej då jag har samma uppfattning

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
galento
nino nino skrev:
Måste nog köpa en ny mittendämpare till passaten -08
Polmo är det nåt märke någon har erfarenhet av? Verkar vara enda som har till den
Tror det var en sådan bakre dämpare jag köpte till V70,n från Skruvat , höll i 4 år.
Den nya från Skruvat hade nedanstående etikett :

Etikett med text och koder, EU- och nationsflaggor, e-postadress och telefonnummer, grå industriell bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej då jag har samma uppfattning
Jag minns också att jag bytt på flera bilar. Men sen 10 år verkar de bättre? Fast jag har bara haft äldre andrabilar sista 10 åren, fram till för 10 år sen hade jag äldre bilar som förstabil...

Kan det vara bränslet? Svavelhalt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.