Japp, eftersom du håller hela sverige flytande är det iallafall viktigt att du sköter ditt, annars kommer det ju gå åt pipan helt klart. Vad alla andra gör spelar nog ingen roll eftersom vi inte ens vet när vi ska gå till jobbet.
 
C
nino nino skrev:
Gjorde rent filtret, måste få bort kladdet på gården men ska så klart beställa nya.
Även oljefilter ska jag kosta på 😄
Byt oljefiltret i samband med oljebyte, det hänger s.a.s ihop.

Är det en hydrostat du har så fundera även på olje-/filterbyte där + rengöring av silen och filterhuset. Det brukar typ "aldrig" bli gjort, och på min F1900 var det rätt oroväckande mängder metallspån där, vilket å andra sidan påstås vara normalt enligt Kubota. Hur som helst kan det aldrig vara nyttigt för hydrostaten.

Och när du ändå håller på att ge den en "service" är det väl också lika bra att kolla om luftfiltret behöver bytas eller åtminstone rengöras?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Japp ska göra rubbet, ingen hydrostat
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Att skruva i manuellt är klokt. Kör man med luftmutterdragare kan det vara svårt att känna om det kärvar. Kör man med slagskruvdragaren (som också orkar dra tillräckligt hårt) så känner man rätt bra om något skulle vara knas. Själva åtdragandet konstaterar jag går utmärkt när man övat lite. Jag verkar hamna +-10Nm när jag drar på känsla med maskinerna, om jag kontrollerar med momentnyckeln. Så nu kör jag så och kontrolldrar med momentnyckeln.
Om man drar från början med mutterfragare och "känner att något skulle vara knas" - då är det redan för sent.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Om man drar från början med mutterfragare och "känner att något skulle vara knas" - då är det redan för sent.
nja, alltså man tittar/lyssnar på maskinen och man märker ganska tidigtigt att nått inte stämmer. Börjar ju slå så fort det går trögt, snurrar det på utan slag luft eller batteri går det lätt
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan ju snurra manuellt på hylsan första varven också :)
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
nja, alltså man tittar/lyssnar på maskinen och man märker ganska tidigtigt att nått inte stämmer. Börjar ju slå så fort det går trögt, snurrar det på utan slag luft eller batteri går det lätt
Första slaget kan du ha skadat gängan.
Det är därför jag inte lämnar in en bil jag är rädd om till bilmekare =) Jag har fått erfara detta med mutterknack och det kostade 230 kr per pinnskruv klåparen drog sönder.
Vi fick borra lossa 4 st. Så när jag ringde chrysler och sa att då kunde jag lika gärna byta alla 20 på bilen så nämnde chrysler att de kostade just 230 kr styck.
Volvo är bättre, kostar ett par tior bara =)

Risken att dra runt är flera tusen % mindre om man gör det förhand.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
Tokslut Tokslut skrev:
nja, alltså man tittar/lyssnar på maskinen och man märker ganska tidigtigt att nått inte stämmer. Börjar ju slå så fort det går trögt, snurrar det på utan slag luft eller batteri går det lätt
Det behövs betydligt mindre än så för att skada ingångsgängorna. Skulle aldrig chansa så. Manuellt första varven är säkrare.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Glömde att jag har att göra mestadels med skruvfolk här, pinnskruvar där man hänger på hjulen och skruvar på muttrar är såå mycket trevligare.

Och gängorna jag är van med är "stegrande", men har ju även släp och där får man ju ta hylsa med skruv eftersom det inte finns något centrum att ens luta mot.
Tio likadana cylindriska metallbultar med gängning och rundade huvuden ligger mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R Rkarlsson skrev:
Första slaget kan du ha skadat gängan.
Det är därför jag inte lämnar in en bil jag är rädd om till bilmekare =) Jag har fått erfara detta med mutterknack och det kostade 230 kr per pinnskruv klåparen drog sönder.
Vi fick borra lossa 4 st. Så när jag ringde chrysler och sa att då kunde jag lika gärna byta alla 20 på bilen så nämnde chrysler att de kostade just 230 kr styck.
Volvo är bättre, kostar ett par tior bara =)

Risken att dra runt är flera tusen % mindre om man gör det förhand.
Ja en stressig däcknasare är ju nått annat än när man själv skruvar på sina egna fordon
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Problemet med pinnskruvarna är att dom måste vara väldigt långa för att passa alla sorters fälgar bilägaren kan tänkas vilja hänga på. Det var enklare förr när alla hade plåtfälgar...
Därför har biltillverkarna övergått till skruvar.
 
Patrik440
Fick montera på 3st extraljus på lille bilen igår.
Röd bil med öppen motorhuv, extraljus, verktyg, och två katter vid bilreparation utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall justera ljusbilden och skruva dit stabiliseringsstagen idag.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Måste nog köpa en ny mittendämpare till passaten -08
Polmo är det nåt märke någon har erfarenhet av? Verkar vara enda som har till den
 
Jag hade bytt till Rostfritt så slipper man bry sig om de röret någe mer ;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Det måste finnas fler. Passat är ju supervanlig. Skulle inte tveka oavsett, Polmo är billigt
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade bytt till Rostfritt så slipper man bry sig om de röret någe mer ;)
Nej det är lite konstgjord andning nu 😄 räknar med att rosten tagit den inom 2-5år 😬☹️
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.