N Niq skrev:
Jag måste fråga vad du menar med auktoriserad verkstad för om du menar märkesverkstäder så är det verkligen ingen garanti för ett bra jobb.
Jag bedömer att de har större chans att lyfta på de lyftpunkter som gäller för märket och att de faktiskt ställer in ett rimligt moment.

De på stormarknader lyfter varf-n som helst och drar med full kraft... Är iallafall min bild... Dessutom verkar folk bli pålurade nya och dyra däck även om befintliga är helt ok...
 
J JohanLun skrev:
Jag bedömer att de har större chans att lyfta på de lyftpunkter som gäller för märket och att de faktiskt ställer in ett rimligt moment.

De på stormarknader lyfter varf-n som helst och drar med full kraft... Är iallafall min bild... Dessutom verkar folk bli pålurade nya och dyra däck även om befintliga är helt ok...
Helt klart finns det oseriösa överallt. Dom som jag sett stå på stormarknader häromkring brukar tillhöra någon av dom stora kedjorna inte för att det är någon garanti. Jag tycker allmänt att märkesverkstäder ofta är sämre än oberoende för dom behöver inte lämna samma service o kvalitet för att få jobb. Dom har det ändå. Men det finns några saker som dom ofta är ganska dåliga på. Det ena är däcksjobb och det andra är glasjobb. Finns säkert undantag
 
RoTe RoTe skrev:
Jag trodde du menade något som märktes. Vem bryr sig om nån liten trasig plastbit under? Dessa brukar snö/isklumpar ta med åren ändå. Jag syftade på batterier och luftfjädringar vilket du tydligt kan läsa i mitt tidigare inlägg. Sluta spela dum!
Ja du, vem bryr sig om en liten trasig plastbit under eller som skydd för ett batteri eller en luftfjädring eller vad f-n som helst som bilkonstruktören satte dit under bilen som dekoration. Dum på riktigt?
 
  • Haha
  • Gilla
dibb och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vem bryr sig om nån liten trasig plastbit under?
Jag faktiskt. Jag vill gärna behålla min bil så oskadd som möjligt så länge det går. Parkerar exempelvis gärna en bit bort för att undvika dörrslag och intalar mig att 20 meters extra promenad bara är nyttigt. 😀
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 12 till
  • Laddar…
RoTe
T TommyC skrev:
Ja du, vem bryr sig om en liten trasig plastbit under eller som skydd för ett batteri eller en luftfjädring eller vad f-n som helst som bilkonstruktören satte dit under bilen som dekoration. Dum på riktigt?
Dags att sluta supa...
 
T TommyC skrev:
Ja du, vem bryr sig om en liten trasig plastbit under eller som skydd för ett batteri eller en luftfjädring eller vad f-n som helst som bilkonstruktören satte dit under bilen som dekoration. Dum på riktigt?
Rosten kommer på posten om man lyfter fel. Liksom att saker skadas. Jag håller helt med. Man ska lyfta på lyftpunkter. Ingen annanstans.

Idioti att lyfta fel.

Vi som vill slippa få underredet sabbat bör slippa det. Om roten här i tråden skiter i det så betyder det inte det är rätt.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Dags att sluta supa...
Jotack. Klockan verkar vara fem på morgonen när du postar. Lite sömn kan du kosta på dig.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Rosten kommer på posten om man lyfter fel. Liksom att saker skadas. Jag håller helt med. Man ska lyfta på lyftpunkter. Ingen annanstans.

Idioti att lyfta fel.

Vi som vill slippa få underredet sabbat bör slippa det. Om roten här i tråden skiter i det så betyder det inte det är rätt.
Det finns nästan alltid ställen att lyfta på som inte skadar bilen och inte är lyftpunkter. Jag kan garantera att auktoriserade verkstäder också lyfter på andra ställen än just lyftpunkterna då dom inte alltid passar till lyften.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det finns nästan alltid ställen att lyfta på som inte skadar bilen och inte är lyftpunkter. Jag kan garantera att auktoriserade verkstäder också lyfter på andra ställen än just lyftpunkterna då dom inte alltid passar till lyften.
Jo. Det gör ju även bilprovningen.

Men de har lite större koll.

Några av de här däckbytarbolagen verkar ha helt outbildad personal och ha noll koll. Och de är inte ens billigare. Brukar kosta under 400 att byta på en auktoriserad verkstad. Det finns säkert andra seriösa däckverkstäder som är lika bra eller bättre, svårigheten är att hitta dem. Men att byta i ett tält på ICAs parkering, det gör jag inte...
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo. Det gör ju även bilprovningen.

Men de har lite större koll.

Några av de här däckbytarbolagen verkar ha helt outbildad personal och ha noll koll. Och de är inte ens billigare. Brukar kosta under 400 att byta på en auktoriserad verkstad. Det finns säkert andra seriösa däckverkstäder som är lika bra eller bättre, svårigheten är att hitta dem. Men att byta i ett tält på ICAs parkering, det gör jag inte...
Nej det kan jag förstå. Skulle inte jag heller göra om jag inte bytte själv. Jag skulle inte heller åka till någon verkstad under högsäsongen för då har dom nästan alltid säsongsarbetare som byter och bråttom.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jag byter t.o.m däcken på firmabilen själv tycker det är smidigare än hålla på boka och passa tider osv.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jo. Det gör ju även bilprovningen.

Men de har lite större koll.
Trust no one säger jag. När jag körde Jeep envisades de med att försöka lyfta hela bilen i diffen bak, vilket är en dålig ide pga hus i aluminium på den modellen. Även om man kan förvänta sig att de kan sitt jobb är det nog orimligt att tro att utfallet är 100%igt.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Det värsta jag varit med om, är nog 15:år sen, en ung kille som varken kunde svenska eller engelska höjde fyrpunktlyften utan att ens kolla under bilen, han bara sparkade in armarna under och började lyfta. Jag försökte stoppa honom. Det knakade och några saker blev böjda. Jag lyckades få ut vad jag förmodar var chefen eller ägaren, som då sa "volvo och saab är så rejält byggda att man kan lyfta varsomhelst". Funderade på om jag skulle ta strid, men kollade vad som tagit skada och konstatera att det troligen inte var värt det.

Nej, sen dess har jag noll förtroende för däckbytare. Det finns superbra sådana, med troligtvis lika många kompletta idioter...
 
  • Gilla
  • Ledsen
hapazard och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Helt klart finns det oseriösa överallt. Dom som jag sett stå på stormarknader häromkring brukar tillhöra någon av dom stora kedjorna inte för att det är någon garanti. Jag tycker allmänt att märkesverkstäder ofta är sämre än oberoende för dom behöver inte lämna samma service o kvalitet för att få jobb. Dom har det ändå. Men det finns några saker som dom ofta är ganska dåliga på. Det ena är däcksjobb och det andra är glasjobb. Finns säkert undantag
Helt klart dom klara inte att byta fram rutan.Och läcka fram.Det tog Hedins 2 veckor att fixa min framruta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så kan det väl vara även om jag ärligt talat aldrig varit med om det själv….drar jag 120Nm så går det att få loss vid nästa byte.
Jag skruvar i muttrarna manuellt och kör med momentnyckel också på 120 Nm. Trots att jag har en mutterknack så kör jag hellre manuellt för då har jag bättre kontroll och risken är mindre för skador på fälg eller gängor. Tidsbesparingen på 2 bilar + släp kan diskuteras men är ingen dealbreaker för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.