711 900 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Algtillväxt är väl i grund och botten ett problem med vatten i bränslet, vilket FAME/RME-diesel kan vara bidragande till. HVO-diesel (som ofta också kallas biodiesel) är däremot mer eller mindre ekvivalent med blankdiesel, är extremt lagringsstabil och inte alls en färskvara på samma sätt som FAME.N Niq skrev:
Men om det skulle vara så att vattnet kommer från att det läcker in i tanken lär det inte spela någon roll vad man tankat.
Skulle tro att det är filtret, är ju en gammal plåttank, eller så är det nåt skräp eller alger / kladd som satt igen nåt i filterhållaren.
Känns inte som det kan vara så mycket annat?
Det var ju inte ett liv i den utan elpump, med elpump så startar den en kort stund för att dö ganska direkt.
Känns inte som det kan vara så mycket annat?
Det var ju inte ett liv i den utan elpump, med elpump så startar den en kort stund för att dö ganska direkt.
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Tror du att snabbhjulbytarna på stormarknadens parkering har kunskap om det du nämner? I så fall tror jag att du är ute och hojar ordentligt. Jag har ingen Tesla eller bil med luftfjädring men du menar om jag förstår dig rätt att instruktionsboken till de bilarna inte berättar hur man byter hjul på rätt sätt? Förtydliga gärna vad du menar.RoTe skrev:
Dom måste ha kunskapen annars har dom förlorat all intäkt. Du tror väl inte dom skickar bil efter bil till verkstad?T TommyC skrev:Nu förstår jag inte alls vad du menar. Tror du att snabbhjulbytarna på stormarknadens parkering har kunskap om det du nämner? I så fall tror jag att du är ute och hojar ordentligt. Jag har ingen Tesla eller bil med luftfjädring men du menar om jag förstår dig rätt att instruktionsboken till de bilarna inte berättar hur man byter hjul på rätt sätt? Förtydliga gärna vad du menar.
Aldrig sett dom läsa instruktionsboken dock, men det räcker ju med en gång per bilmodell. Fast i många moderna bilar står det uppsök verkstad för att byta en glödlampa så...
Jag har både sett med egna ögon och hört kollegors klagomål på skadade plastkjolar under många olika bilmodeller. När problemen upptäcks så har bilarna varit på service en eller flera gånger samt bytt hjul en eller flera gånger. Har du hört om att någon har förlorat intäkt p g a krossad plast?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag tänker att du lär skaffa en El-max!MathiasS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bytte på svärmors och hennes gubbes bil, där satt skruvarna också väldigt hårt. Sen hade även konorna typ korroderat fast och de rörde sig definitivt inte fritt längre
Så jag fick göra en "jourutryckning" när de väl insett att hjulen nu var för tunga för att byta själva, men de fick dit ett hjul tillslut och lugnade sig där då de trodde att de råkat kört gängpaj på en skruv. 🫢
Så vi tog med mutterdragare och momentnyckel, men gängorna var så torra/korroderade så maskinen började slå i princip direkt, hade varit bra med stålborste och smörjmedel där 😭
Gängpajen visade sig lättlöst, vara så att konan satt kvar i fälgen(inser i skrivande stund att den troligen suttit kvar ända sedan förra vintern?!) och de nu tagit en annan skruv med konan kvar och försökt få dit, så det var ju lättordnat för mig iaf 🤓🫢
Anmäler man inte uppkommen skada får man skylla sig själv.T TommyC skrev:
Jag trodde du menade något som märktes. Vem bryr sig om nån liten trasig plastbit under? Dessa brukar snö/isklumpar ta med åren ändå. Jag syftade på batterier och luftfjädringar vilket du tydligt kan läsa i mitt tidigare inlägg. Sluta spela dum!T TommyC skrev:
Tyvärr tror jag detta är vanligt. Jag föredrar att byta hjul själv eller göra det på auktoriserad verkstad.T TommyC skrev:
De som lyfter med kudde utmed bilens hela sida och drar fast hjulen med knack med för högt ställt moment förstör bilen tillslut. Tyvärr har jag behövt använda sådana verkstäder när jag fått punka och liknande...
Oftast beror det ju på att dom är för hårt dragna men har varit med om hjulmuttrar som jag fick ha ett ca 2m rör på dragskaftet för att få loss. Jag visste att dom var monterade med lagom moment.MathiasS skrev:
Jag måste fråga vad du menar med auktoriserad verkstad för om du menar märkesverkstäder så är det verkligen ingen garanti för ett bra jobb.J JohanLun skrev:Tyvärr tror jag detta är vanligt. Jag föredrar att byta hjul själv eller göra det på auktoriserad verkstad.
De som lyfter med kudde utmed bilens hela sida och drar fast hjulen med knack med för högt ställt moment förstör bilen tillslut. Tyvärr har jag behövt använda sådana verkstäder när jag fått punka och liknande...
Du har säkert helt rätt. Är inte så insatt i olika dieselsorter. Har bara läst om problem som kan uppstå och då har det ofta skrivits om biodiesel sen exakt vilken brukar inte stå.C cpalm skrev:Algtillväxt är väl i grund och botten ett problem med vatten i bränslet, vilket FAME/RME-diesel kan vara bidragande till. HVO-diesel (som ofta också kallas biodiesel) är däremot mer eller mindre ekvivalent med blankdiesel, är extremt lagringsstabil och inte alls en färskvara på samma sätt som FAME.
Men om det skulle vara så att vattnet kommer från att det läcker in i tanken lär det inte spela någon roll vad man tankat.