Har man plats för en stor kompressor med tillhörande verktyg så förstår jag inte varför man använder vare sig fälgkors eller skaft. 😂

Edit: naturligtvis drar man bara åt skruvarna löst med tryckluftsknackaren för att avsluta med momentnyckel.
 
G
P Prodigys skrev:
Har aldrig förstått mig på varför folk använder fälgkors, det känns som det absolut sämsta verktyget. Man kommer ju alldeles för långt ifrån hjulet för att ha något stabilitet om man behöver ta i.

En långhylsa med ett halvmeters skaft så kommer man långt, sitter det jävligt så ställer man sig på skaftet och gungar tills det lossnar. Går det ändå inte tar man fram förlängare i lämplig längd.
Mja, fälgkors funkar helt ok vid nominella moment men sitter det åt pipan är det bättre med andra alternativ som tex ditt. Höll förr på med tunga fordon och det va ju lite värre😉
 
C
nino nino skrev:
Utgående från filtret, där borde det väl rinna lite grand?
Ja, definitivt. Låter som filtret blivit igensatt då...

Eller ja, vad menar du förresten med att det rinner när du lossar koppen till filtret?
Har du bra flöde från tanken till filtret eller är det bara bränslet som ligger i koppen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Mja, fälgkors funkar helt ok vid nominella moment men sitter det åt pipan är det bättre med andra alternativ som tex ditt. Höll förr på med tunga fordon och det va ju lite värre😉
Har visserligen aldrig använt ett sånt själv då bara utseendet gör att man avstår.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, definitivt. Låter som filtret blivit igensatt då...

Eller ja, vad menar du förresten med att det rinner när du lossar koppen till filtret?
Har du bra flöde från tanken till filtret eller är det bara bränslet som ligger i koppen?
Ja bra flöde från tanken till filtret, ut ur filtret droppar det bara, borde väl rinna på där med kanske inte lika men mer än dropp?
Har inte skruvat diesel så har dålig koll.
Gör man rent filtret eller byter man, kanske är olika?
 
nino nino skrev:
Ja bra flöde från tanken till filtret, ut ur filtret droppar det bara, borde väl rinna på där med kanske inte lika men mer än dropp?
Har inte skruvat diesel så har dålig koll.
Gör man rent filtret eller byter man, kanske är olika?
Bränslefilter byter man. Har den stått länge❓
Om där är någon form av biodiesel så kan man ju få algtillväxt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fick just besök av en släkting som inte fick loss hjulen vid bytet till vinterdäck. Fälgkors med förlängning hade böjts till en s-formad pryl.....

En av skruvarna fick jag slå på med en IR2135 i säkert en minut + väntan på att min 90liters kompressor fick hämta andan två gånger. Och då skruvade jag ändå upp trycket till 10bar istället för de angivna 6,2baren i föreslaget arbetstryck på pickan. Visst, lite handikappad av slangrullen var jag förstås, men ändå, det är ett satans oskick att dra fast hjulen på detta sätt.

Om jag minns rätt har denna picka ett lossningsmoment på cirka 1000Nm och detta lossnade inte direkt trots 150% högre arbetstryck....
Fast ibland så tar muttrarna/skruvarna fast så förskräckligt fast man gör allt rätt.
 
T TommyC skrev:
att byta hjulen hemma på garageplan
Alla har inte tillgång till någon vettig plats.
 
T TommyC skrev:
Var det dom glada hjulbytarna som håller till på stormarknadernas parkeringar som hade dragit åt hjulskruvarna med mutterknack utan momentbegränsning? Jag passerade en sådan idag för komplettering av matförrådet. De hade två köer som var uppskattningsvis 300-400 meter långa. Jag tycker synd om folk som står där en timme istället för att byta hjulen hemma på garageplan där man kan passa på att göra rent ordentligt i hjulhusen samt inspektera för eventuella skador.
Nej detta var någon vanlig däckverkstad, inte en mobil på ica-parkeringen. Illa oavsett.
 
RoTe
T TommyC skrev:
Jag tycker synd om folk som står där en timme istället för att byta hjulen hemma på garageplan där man kan passa på att göra rent ordentligt i hjulhusen samt inspektera för eventuella skador.
Du menar lyfta sin Tesla fel så det går hål i batteriet? Eller lyfta sin bil med luftfjädring utan att sätta i rätt serviceläge först? Idag är det något helt annat än för 10-20 år sen om du inte fattat det.
 
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Har man plats för en stor kompressor med tillhörande verktyg så förstår jag inte varför man använder vare sig fälgkors eller skaft. 😂

Edit: naturligtvis drar man bara åt skruvarna löst med tryckluftsknackaren för att avsluta med momentnyckel.
Jag har kompressor och picka, släktingarna har inte det….
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Har visserligen aldrig använt ett sånt själv då bara utseendet gör att man avstår.
Då kanske du ska prova först då…:) om jag inte använder maskiner, vilket är det normala här, så föredrar jag nog fälgkorset.

Det går snabbt att skruva ut skruven när den väl är loss, genom att sätta snurr på korset.

Det är stabilt när man lossar normalt när man använder två armar (att det är längre ut spelar ingen roll)

Sitter något väldigt hårt sätter du en pallbock under den fria änden + förlängningsrör.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om det är riktigt kallt i Skåne kan det bli -10 typ. I värsta fall som Oktober i Norrbotten och sen vänder det 😉
Det kan och blir oftast kallare än så här nere i Skåne, dock så beror det dels vart i landskapet du bor, utmed kusten så blir det inte särskilt kallt, men då jag som bor mitt i Skåne där kan det smälla till rejält ,förra året i December så låg det och pendlade mellan -10 till -17 under en veckas tid,sen kör man hemifrån och till jobbet i Malmö (ca 6mil) och där är det då 0- gradigt 🙄
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
N Niq skrev:
Fast ibland så tar muttrarna/skruvarna fast så förskräckligt fast man gör allt rätt.
Ja så kan det väl vara även om jag ärligt talat aldrig varit med om det själv….drar jag 120Nm så går det att få loss vid nästa byte.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
N Niq skrev:
Bränslefilter byter man. Har den stått länge❓
Om där är någon form av biodiesel så kan man ju få algtillväxt.
Tänkte när det är glaskopp under, att det kanske var ett filter som går att göra rent. Den är ju från -83
Stått sen i april kanske, vanlig mackdiesel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.