Är det inte enklare att låta motorn sitta kvar och lyfta av toppen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Jadu... Det är det ingen som vet
Inga felkoder, startade med gick som en kratta stod nån månad och sen kikade en mek på den men säger att den är stum

Så skuren kanske
Får prova plocka ur motorn och öppna den
Då kommer du se en massa metallspån i oljan..

bensinare..
Kan vara en ventil som hängt sig bara..
lyftarna gör detta lite till och från..
 
A
bilder?
Låter som en sådan där renovering som jag håller på med.. ;)
 
Eller felkoder fanns ju men inget som gick att säga där har du felet...

Tänkte prova hitta en annan motor och plocka över allt från min
Hur är det med motorkoder?
Hittar jag samma motor, volym osv men annan motorkod funkar det då? Om jag plockar över mina delar
Maskintok skrev:
Då kommer du se en massa metallspån i oljan..

bensinare..
Kan vara en ventil som hängt sig bara..
lyftarna gör detta lite till och från..

Diesel, inga spån vad jag sett
 
useless useless skrev:
Är det inte enklare att låta motorn sitta kvar och lyfta av toppen?
Kanske, tänker att det är veven som skurit
 
A
nino nino skrev:
Eller felkoder fanns ju men inget som gick att säga där har du felet...

Tänkte prova hitta en annan motor och plocka över allt från min
Hur är det med motorkoder,



Diesel, inga spån vad jag sett
motorkoderna måste stämma.
Sedan finns det fler ur samma grupp som kan matcha..

ytterst sällan jag hört om dieslar som är stumma.. de brukar vara utan kompression..
 
A
nino nino skrev:
Kanske, tänker att det är veven som skurit
Då borde det varit spån..

Annars är det längre upp...
 
nino nino skrev:
Kanske, tänker att det är veven som skurit
Jo, men det är ändå enklare att lossa topplock och oljetråg på plats och kolla vad som eventuellt inte rör på sig än att lyfta ur hela motorn.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men det är ändå enklare att lossa topplock och oljetråg på plats och kolla vad som eventuellt inte rör på sig än att lyfta ur hela motorn.
Ja kanske tänker att den lär ju säkert ut hur det än är men det är klart man kan ju börja så, dom grejerna lär ju ändå av
 
Maskintok skrev:
motorkoderna måste stämma.
Sedan finns det fler ur samma grupp som kan matcha..

ytterst sällan jag hört om dieslar som är stumma.. de brukar vara utan kompression..
Duktig mek som skruvat med Mercedes mer eller mindre hela livet som kikade och sa att den var stum, provade med långt skaft på veven och fick den inte en mm.
Men det kändes ju lite märkligt samtidigt då jag haft igång den iof flera månader tidigare...
Kanske rostat men det känns ju också knepigt

Hur 17 vet man vad som passar då?
Fanns en med rätt motorkod den kostade 60' en med fel kostade 15'
 
A
nino nino skrev:
Duktig mek som skruvat med Mercedes mer eller mindre hela livet som kikade och sa att den var stum, provade med långt skaft på veven och fick den inte en mm.
Men det kändes ju lite märkligt samtidigt då jag haft igång den iof flera månader tidigare...
Kanske rostat men det känns ju också knepigt

Hur 17 vet man vad som passar då?
Fanns en med rätt motorkod den kostade 60' en med fel kostade 15'
brukar gå att luska fram om fler bilar har samma typ av motor.
Då kan man få fram gruppkoden och där leta delarna..
Eller så hör man med verkstad som skruvar jeep m, fl över gruppkarta..
 
A
nino nino skrev:
Duktig mek som skruvat med Mercedes mer eller mindre hela livet som kikade och sa att den var stum, provade med långt skaft på veven och fick den inte en mm.
Men det kändes ju lite märkligt samtidigt då jag haft igång den iof flera månader tidigare...
Kanske rostat men det känns ju också knepigt

Hur 17 vet man vad som passar då?
Fanns en med rätt motorkod den kostade 60' en med fel kostade 15'
Jag tror inte han ljugit men man har ju hört detta förr.. när det varit något som mekaniker inte velat ta i..

att veven inte rör sig kan bero på mycket..
Att kamkedjan/remmen hoppat..
Att en ventil står fel.
En lyftare som hoppat ur..
mm..
bästa är att tömma på olja och vatten.
Sedan öppna uppifrån och ner...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur 17 vet man vad som passar då?
Fanns en med rätt motorkod den kostade 60' en med fel kostade 15'
Svårt att veta. Olika motorkoder kan betyda allt ifrån generatorer med olika laddström till olika öppningstider på kamaxlarna.
Om du får tag på en verkstadshandbok, eller frågar på nåt amerikansk Jeep-forum borde du få reda på vad som skiljer.
 
Nej det tror jag inte han gjort, han vet att jag skruvar en hel del och det var bara sagt att han skulle felsöka inte nåt mer.

Är det inte märkligt att motorn har gått, om än väldigt dåligt typ som på 2 eller 3 cylindrar sen blivit stum?

Har inte skruvat alls med dieslar så därför hade jag gärna haft nåt att följa
 
A
nino nino skrev:
Nej det tror jag inte han gjort, han vet att jag skruvar en hel del och det var bara sagt att han skulle felsöka inte nåt mer.

Är det inte märkligt att motorn har gått, om än väldigt dåligt typ som på 2 eller 3 cylindrar sen blivit stum?

Har inte skruvat alls med dieslar så därför hade jag gärna haft nåt att följa
intressant..
2-3 cylindrar.. sen stum..
Låter som om antingen något slagit ihop eller att den just inte har haft tändning på flera cylindrar pga ventiler/lyftare..

har du en fiberkamera?
så kan du se ner i motorn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.