H
Tokslut Tokslut skrev:
hörde ett vad jag tror va lagerljud från hjulhuset igår på RAMen, får lyfta huven och lyssna lite närmare. Man är ju hypokondriker när det kommer till läten :oops: Minns inte varför jag inte lyften huven direkt då? Fanns väl ingen tid...

Har iofs. haft rätt då och då när man hört ljud, så inte helt ute och cyklar alla ggr. :geek:

Värsta jag varit med om var när bakaxel låste sig på en gamma GMC Sierra 1500 pickis på Norrmälarstrand (ganska så centralt i Stockholm) 01:00 en Fredag-natt...

2 svartspår i asfalten och där stod vi mitt i en korsning, första bilen som kom var en full Piket som undra varför vi stod där utanför bilen mitt i korsningen :D

Pinjongen hade delat på sig och låste upp allt. MEN stunden innan kollade jag och kompisen på varandra och började skämta om allt man tycker man hör (vi hörde nått litet ljud bakifrån just då)
Det vart bärgare hem 6mil den kvällen
Hade en sån runda med en blazer en gång för många år sedan.
Var ute på party i Arvika.
Då det small till bak.
Lossa kåpan och pinjongen hade gått till helvete.
Så vi rensade så bilen rullade.
På med kåpan, i med olja och i med 4 hjulsdriften allt mitt i natten.
Så fortsatte vi till festen.
Den blazern gick med framhjulsdrift ett halvår med rasad bakaxel innan den vart bytt.

mycket man får till när man ska ut :crysmile:
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Märklig att en del bilar fortfarande har avgassystem som rostar bort på några år, tex BMW har haft rostfritt sen urminnes tider.
I broschyrerna till vissa Alfa Romeo på slutet av 90 talet stod det "Rostfritt avgassystem" men det var bara en dålig översättning från Italienska att bilarna hade rostfritt slutrör, själva ljuddämparen rostade bort på några år.
Värsta jobbet jag gjort när det gäller avgas är byte flexrör på en Passat 1,8T.
Riktig idiotkonstruktion, fläns med skruv o mutter som bara går att få bort med vinkelharry, men en skruv går inte att komma åt. Man får riva framvagnen och ta bort drivaxeln.
De flesta andra bilmärken har pinskruv, kronmutter, fingängat i rostfritt, då går grejerna att få bort.
Hade nog räknat med sämre kvalité till detta priset , men man kan ju byta flera gånger på
originalpriset . Passat låter inget vidare att meka avgassystem med :sweat: Hade ett problem
med en Cheva pickup där det satt 2-1 system som gick ihop under motorn. Antingen satte
de på flänsen till grenröret före de konade änden eller svetsade ihop rören , flänsen mot
grenröret var helt upprutten så det fick bli ett riktigt s.k " bonnpatent" kapade upp en rörbit
som man kunde trä på röret och dra ihop med påsvetsat fäste med M6 och gängstänger i
grenröret så man kunde köra med bilen. Kommer ihåg det väl för det var mellan 15-20 minus
och fick urinvägsinfektion på köpet men det funkade bra iallafall. :crysmile:
Närbild av ett hemmagjort reparationsfäste för avgasrör på en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hade nog räknat med sämre kvalité till detta priset , men man kan ju byta flera gånger på
originalpriset . Passat låter inget vidare att meka avgassystem med :sweat: Hade ett problem
med en Cheva pickup där det satt 2-1 system som gick ihop under motorn. Antingen satte
de på flänsen till grenröret före de konade änden eller svetsade ihop rören , flänsen mot
grenröret var helt upprutten så det fick bli ett riktigt s.k " bonnpatent" kapade upp en rörbit
som man kunde trä på röret och dra ihop med påsvetsat fäste med M6 och gängstänger i
grenröret så man kunde köra med bilen. Kommer ihåg det väl för det var mellan 15-20 minus
och fick urinvägsinfektion på köpet men det funkade bra iallafall. :crysmile:
[bild]
Snyggt.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Snyggt.
Skulle gått att få bättre finish men bilen var tvungen att komma igång ,
ingen som ser det iallafall ;)
 
Smart gjort! Jag har alldeles för dålig fantasi för att vara bra på sådanadäringa lösningar :oops:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Skulle gått att få bättre finish men bilen var tvungen att komma igång ,
ingen som ser det iallafall ;)
utseende där inunder är skitsamma..
När skiten funkar då funkar det..
:ok:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Akuta lagningar.
Fick en Golf GTI Mk1 som funkade, inte mer.
På vägen hem blev det ett fruktansvärt oväsen och bilen började gå snett.
Bakvagnen hade lossnat på ena sidan.
Ett spännband drogs från framvagen under golvet och drog bakvagnen i rätt läge, en bräda var inblandad, mins inte var den satt, men jag kom hem.
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Akuta lagningar.
Ras händer oftare i skogen för mig/oss fast på ATVer. De motsvarar inte priset i kvalité...

Vissa kan man slita ut drivaxlar utan oljeläckage mm. om den gåt av vid yttre knuten tex.

Men så kanske vi är lite hårda mot materialen också :seenoevil:

Det är bara jag som fortfarande åkte Polaris i denna film, förövrigt min sista Polaris innan jag klev över till BRP då Can am passar/håller bättre för lek. XPn, jag hade var nära på alltid trasig efter körning. Värsta var rambyte (på garantin) men kallades för Hörnsoffan i skogen!

Det filmades på laglig plats så ingen behöver varva över det (y)

 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
galento
Jäkligt bra gjord video Tokslut (y). Erat gäng borde vara det självklara valet för
alla ATV producenters testkörningar :rofl:(y).
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
Jäkligt bra gjord video Tokslut (y). Erat gäng borde vara det självklara valet för
alla ATV producenters testkörningar :rofl:(y).
Tack, inte jag som gjort den.

Flera kompisar som filma massa förr, en av de stora va ATVStockholm

https://www.youtube.com/user/ATVSTOCKHOLM/videos
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
H Hallerudsbo skrev:
Hade en sån runda med en blazer en gång för många år sedan.
Var ute på party i Arvika.
Då det small till bak.
Lossa kåpan och pinjongen hade gått till helvete.
Så vi rensade så bilen rullade.
På med kåpan, i med olja och i med 4 hjulsdriften allt mitt i natten.
Så fortsatte vi till festen.
Den blazern gick med framhjulsdrift ett halvår med rasad bakaxel innan den vart bytt.

mycket man får till när man ska ut :crysmile:
Ja det kan bli lite roliga grejer ibland , fläktremmen till vattenpumpen small av på
hemväg i en Buick Riviera men en av brudarna bak hade strumpbyxor som hon
fick offra så vi tog oss hem :crysmile:. En annan gång köpte vi Bullens korvburkar som
vi band fast på V8,ans båda grenrör så blev det varm korv på en parkeringsficka senare (y)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ringde en kille för många år sen "Kan du sätta några svetsloppor på mina fjäderben"
Han kom med en äldre Renault där huven öppnades framåt. Bakom framhjulen var ett spännband runt hela bilen över huven som även hade 2 bulor vid fjäderbenen. När han släppte spännbandet sjönk ner en dm, det var alltså huven som höll fjäderbenen på plats.
Då det inte fans nån plåt alls att sätta några svetsloppor i, hissade jag upp bilen, satte dit bandet igen, och bad han åka försiktigt till närmsta skrot.
När jag ville ha betalt för den halvtimme det tog, blev han förbannad och drog iväg.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Ringde en kille för många år sen "Kan du sätta några svetsloppor på mina fjäderben"
Han kom med en äldre Renault där huven öppnades framåt. Bakom framhjulen var ett spännband runt hela bilen över huven som även hade 2 bulor vid fjäderbenen. När han släppte spännbandet sjönk ner en dm, det var alltså huven som höll fjäderbenen på plats.
Då det inte fans nån plåt alls att sätta några svetsloppor i, hissade jag upp bilen, satte dit bandet igen, och bad han åka försiktigt till närmsta skrot.
När jag ville ha betalt för den halvtimme det tog, blev han förbannad och drog iväg.
En del är inte så noga :surprised::cool: såg en kille en gång som hade svårt att få bromsoket på en
SAAB över skivan så han hämtade en slägghammare och bankade oket på plats bara :rolleyes:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
hsd
Har sett en använda släggan för luftnippeln på bromsok
 
hsd hsd skrev:
Har sett en använda släggan för luftnippeln på bromsok
Det är ju en klassiker... Värme och en lätt "tap-i-tap-tap"..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.