712 039 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag kör OBD11 Pro till min Audi (2012) och har iPhone. Funkar fint för det mesta men viss programmering buggar lite på iPhone kontra Android. Inga stora saker men finns. Tänk också noga över vilken version du köper för vissa saker går bara att göra med PRO-versionenrichardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jo jag tänkte också en PRO Jag har en -21a men förstått som det funkar bra till VAG i alla fallj.f.s skrev:
Hittat en del programmering som ser intressant ut men inte kommit till köp ens så…
Haha vet hur det är
Köp inte på dig för mycket krediter bara. Om du orkar att starta appen varje dag och kika på reklam så får du 5. När jag köpte min så var det Black Friday och fick ett gäng krediter på köpet. Jag har nu 493…
Det de används till är fördefinierade ändringar så kallade Apps. Vill minnas att den dyraste till min kostar 100 och man gör det ju bara en gång. Typ. Annars går det ju lika bra att googla VCDS-stegen och leta sig fram i OBD11 också.
Kostar just nu 1195 på www.eftermontering.se
Köp inte på dig för mycket krediter bara. Om du orkar att starta appen varje dag och kika på reklam så får du 5. När jag köpte min så var det Black Friday och fick ett gäng krediter på köpet. Jag har nu 493…
Det de används till är fördefinierade ändringar så kallade Apps. Vill minnas att den dyraste till min kostar 100 och man gör det ju bara en gång. Typ. Annars går det ju lika bra att googla VCDS-stegen och leta sig fram i OBD11 också.
Kostar just nu 1195 på www.eftermontering.se
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jo jag läste lite om ”apparna”, men som sagt så hittade jag också en hel del VCDS-steg på ett skodaforumj.f.s skrev:Haha vet hur det är
Köp inte på dig för mycket krediter bara. Om du orkar att starta appen varje dag och kika på reklam så får du 5. När jag köpte min så var det Black Friday och fick ett gäng krediter på köpet. Jag har nu 493…
Det de används till är fördefinierade ändringar så kallade Apps. Vill minnas att den dyraste till min kostar 100 och man gör det ju bara en gång. Typ. Annars går det ju lika bra att googla VCDS-stegen och leta sig fram i OBD11 också.
Kostar just nu 1195 på www.eftermontering.se
Visst är det trevligt med bra klass på grejerna men personligen gillar jag nog bruksskick / patina mer. Att använda grejerna har dubbdäck på pickupen nu så det blir en del fina vinter turer när det är bra väglag.Tokslut skrev:
( den är helt värdelös i snö utan last på
flaket )
Idag pajade den bakre ljuddämparen på Subarun och den bytte jag i juli -18
så den höll nästan 4 år grovt räknat. Hade räknat med lite sämre kvalité än
original som kostade drygt 6800kr då -18. Fick tag på en ny från Tyskland
och ser att 1078kr har dragits från kontot ink frakt. Dämparen köpt -18 kom
från Polen och kostade under 800kr fram till dörren.
Så den som har Subaru kan spara lite genom nätet , men helt otroligt pris
från Subaru för detta och vad kan den kosta idag tro :
så den höll nästan 4 år grovt räknat. Hade räknat med lite sämre kvalité än
original som kostade drygt 6800kr då -18. Fick tag på en ny från Tyskland
och ser att 1078kr har dragits från kontot ink frakt. Dämparen köpt -18 kom
från Polen och kostade under 800kr fram till dörren.
Så den som har Subaru kan spara lite genom nätet , men helt otroligt pris
från Subaru för detta och vad kan den kosta idag tro :
Bytte växellåda på en generation 1 av Caddy med diesel.Maskintok skrev:
Den bilen (Polo) var nog inte tänkt för den stora motorn/ lådan från början. Motorn måste både höjas o sänkas samtidigt som lådan måste vridas o vinklas för att komma ut, knöligt var bara förnamnet.
Jag väljer alltid Rostfritt när det skall bytas, vill bara göra det 1gånggalento skrev:Idag pajade den bakre ljuddämparen på Subarun och den bytte jag i juli -18
så den höll nästan 4 år grovt räknat. Hade räknat med lite sämre kvalité än
original som kostade drygt 6800kr då -18. Fick tag på en ny från Tyskland
och ser att 1078kr har dragits från kontot ink frakt. Dämparen köpt -18 kom
från Polen och kostade under 800kr fram till dörren.
Så den som har Subaru kan spara lite genom nätet , men helt otroligt pris
från Subaru för detta och vad kan den kosta idag tro :
Och med bandklämmor så man slipper midja (rostfritt blir ju helt klart mindre midja på än bondstål iofs.) För dra isär och återmontera gamla avgassystem suger.
Har en gammal Merca jag aldrig kommer göra mig av med (perfekt som reservbil) den fick Ferittarör 2001-02 och är fortfarande i samma skick nu som då. (parkera den när farsan slutade köra, han tog över den efter jag haft den nått år för 20år sedan) fantastiskt lätt att ta ner när den är i vägen, åkte på att byta Hardyskivan eller var det var som satt tight och röret var ivägen. Bara en gång som denna gör det värt med rostfritt och knappt dyrare vid inköp
Jo rostfritt är nog det bästa men vete tusan vad det skulle kosta på Subarun , den bakreTokslut skrev:Jag väljer alltid Rostfritt när det skall bytas, vill bara göra det 1gång
Och med bandklämmor så man slipper midja (rostfritt blir ju helt klart mindre midja på än bondstål iofs.) För dra isär och återmontera gamla avgassystem suger.
Har en gammal Merca jag aldrig kommer göra mig av med (perfekt som reservbil) den fick Ferittarör 2001-02 och är fortfarande i samma skick nu som då. (parkera den när farsan slutade köra, han tog över den efter jag haft den nått år för 20år sedan) fantastiskt lätt att ta ner när den är i vägen, åkte på att byta Hardyskivan eller var det var som satt tight och röret var ivägen. Bara en gång som denna gör det värt med rostfritt och knappt dyrare vid inköp
[bild]
delen är dock väldigt lätt att byta då det sitter ihop med en tvåbultad fläns. Vi får väl se
hur det står till med rosten på den till sommaren och se hur det blir med bilen.
Gamla rostade skarvar på avgassystem är ju ingen höjdare , bytte på en annan bil i höstas
så det fick bli tigersågen på det , lossnade fint från främre röret men kapade resten.
Har funderat på avgasbyte från headers och bakåt på pickupen också , vi får se.
Snygg Mercedes , ser en del skattebefriade av detta märket här
Märklig att en del bilar fortfarande har avgassystem som rostar bort på några år, tex BMW har haft rostfritt sen urminnes tider.
I broschyrerna till vissa Alfa Romeo på slutet av 90 talet stod det "Rostfritt avgassystem" men det var bara en dålig översättning från Italienska att bilarna hade rostfritt slutrör, själva ljuddämparen rostade bort på några år.
Värsta jobbet jag gjort när det gäller avgas är byte flexrör på en Passat 1,8T.
Riktig idiotkonstruktion, fläns med skruv o mutter som bara går att få bort med vinkelharry, men en skruv går inte att komma åt. Man får riva framvagnen och ta bort drivaxeln.
De flesta andra bilmärken har pinskruv, kronmutter, fingängat i rostfritt, då går grejerna att få bort.
I broschyrerna till vissa Alfa Romeo på slutet av 90 talet stod det "Rostfritt avgassystem" men det var bara en dålig översättning från Italienska att bilarna hade rostfritt slutrör, själva ljuddämparen rostade bort på några år.
Värsta jobbet jag gjort när det gäller avgas är byte flexrör på en Passat 1,8T.
Riktig idiotkonstruktion, fläns med skruv o mutter som bara går att få bort med vinkelharry, men en skruv går inte att komma åt. Man får riva framvagnen och ta bort drivaxeln.
De flesta andra bilmärken har pinskruv, kronmutter, fingängat i rostfritt, då går grejerna att få bort.