galento
Blir intressant att läsa vad felet är men tråkigt när sånt händer på en bil som
gått lite.
 
A
galento galento skrev:
Blir intressant att läsa vad felet är men tråkigt när sånt händer på en bil som
gått lite.
på sitt sätt..
fördelar är att det inte sitter så hemskt hårt och ovårdat.. samt att det är någorlunda rent att hålla på.. (y)
än när man är skitig upp till armhålorna. ;)
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
AD eller mecca hur gör deras mekaniker, dom kan ju omöjligt ha skruvat med alla bilar, dom måste ju ha dokumentation om hur man gör?
 
A
nino nino skrev:
AD eller mecca hur gör deras mekaniker, dom kan ju omöjligt ha skruvat med alla bilar, dom måste ju ha dokumentation om hur man gör?
digitala verkstadshandböcker..
varje bil och motor har dessa..
 
Då borde man ju kunna få utskrivet
 
nino nino skrev:
AD eller mecca hur gör deras mekaniker, dom kan ju omöjligt ha skruvat med alla bilar, dom måste ju ha dokumentation om hur man gör?
Jag hade en piratversion av det program bl a Mekonomen använde för ett tiotal år sedan. Där kunde man klicka fram handböcker och instruktionsfilmer för olika reparationsmoment för i stort sett varenda bilmodell. Priset för en sån programvara räknas dock i hundratusen kronor plus ett årligt avtal i tiotusenkronorsklassen för att få uppdateringar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Då borde man ju kunna få utskrivet
Japp brukar bara vara att fråga.
De mekaniker som jobbar slipper gärna dessa jobb.. ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade en piratversion av det program bl a Mekonomen använde för ett tiotal år sedan. Där kunde man klicka fram handböcker och instruktionsfilmer för olika reparationsmoment för i stort sett varenda bilmodell. Priset för en sån programvara räknas dock i hundratusen kronor plus ett årligt avtal i tiotusenkronorsklassen för att få uppdateringar.
Jo det förstår jag att det kostar multum, har en bekant som jobbar där så han kanske inte är helt omöjlig
 
Jobbade 2013 tillfälligt på ett företag med ett 20 tal Vito (2,2 cdi) Varken motor, växellåda eller bilen i övrigt var skottsäker.
Min bil hade gått 29" mil, både topplock och växellåda var renoverade. Tror min bil var en -09
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fast verkstäder skriver ogärna ut nåt från dyra abonnerade program till hemmaskruvare. Det stjälper ju hela affärsideen och man ska nog ha nån kompis som jobbar där om det ska gå isåfall.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast verkstäder skriver ogärna ut nåt från dyra abonnerade program till hemmaskruvare. Det stjälper ju hela affärsideen och man ska nog ha nån kompis som jobbar där om det ska gå isåfall.
Såklart är det så
 
A
S Stefan1972 skrev:
Fast verkstäder skriver ogärna ut nåt från dyra abonnerade program till hemmaskruvare. Det stjälper ju hela affärsideen och man ska nog ha nån kompis som jobbar där om det ska gå isåfall.
Säg inte det..
Vissa firmor har gladeligen gett mig uppgifterna och en utskrift..
emot att slippa skruva i skiten..
andra nekar..

någon firma har jag samarbete med så de ringer över dessa fordon de inte vill ta i..
Då händer det att verkarn har skrivit ut dokument över felen och dess åtgärd..

skadar aldrig att fråga..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ena fönsterhissen på dotterns Peugeot 508 gav upp, kostade nästan 6000:- verkstad. Så när nästa hiss gav upp köpte jag en från Tyskland för kaffepengar. Påpassligt nog hade tidigare mek glömt papperna han skrivit ut i bilen :)
De gällde förvisso vänster sida fram, men gick att använda till höger bak oxå.
Nu är det vanligtvis inga problem alls att byta en fönsterhiss utan instruktioner, men det här är ju en Fransk bil ;)
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
AD eller mecca hur gör deras mekaniker, dom kan ju omöjligt ha skruvat med alla bilar, dom måste ju ha dokumentation om hur man gör?
Finns även i pappersform från tillverkaren. Jag ger inte mycket för Heynes och grabbarna, jag väljer alltid original. Inte ofta jag bläddrar i dom, men skönt backup.

nu senaste bilarna liggger på PDF i datorn, men några bilar bak köptes dessa in till. 1.200 sidor bara för växellådan. Det klallar jag manual!
561461-ca2b01f96cde5fbf90d71a1ffc52021f.jpg

Och till senaste bilen:

ZBJuNMblHb79db8i-K9eJpEAcumFuG39eGd7jm4Hoj8hHHQMXhb73m96e9g1Y1N8_jqZ7ACD_-uGZiYBiO-hFicmiQ1prprv1Vyy3O7HGwK380OwGHLhKZs6k_gKl8Rv1t0-duK9Z-odxJZtWinIq3yNj9mR0_1S6wfkh8tyvzrgSvbhwWvcLt5EXVKoIgAkFX1CYi37MvPSgXEBSwF7alqT14AEdv7kC34_KA1Cpme0f2KH1dAKdHoTBPIxFfY0uXK7LFS_j0E_8gsYtGbKCRAfbw8Wv91ogXD6t1Juo2y62vTyKnTZxz-cFrarWwABJXAMntCSOBIHt3oYt9SaaAp5n6H1R_JTQnTX804jA6bJ_AGPWM4r5LK_FPXr2WO5B0wDMs-mDdxxo293fxq_FgQF5gZrZ4rizY61pSYBDBEXczj-9EIgVJ1vGI8ytb0h4drggLXvOYM_Ois8jtXVOlJYenjl6_iZbETZVqyqHsvBB0VAY9-PWNYeFsQDHG96TQe_FIQNig89oVN04COF85AJNo_pwGexyftNH-ELv3_VaYjUxX0PZrDzFztt_XyR8iPUUmfjwLGqdugEXVnUu65OhaSeF0jE6mymDxsBX1-wRDOSYdlsISpPx-gZtqeMLu9DAoGlW_G96BogJyZaMn3Sgk0ECcpMEfpl-H9sxZeL4TOwU0c-zZsD_0zKbS8rqCeODMezDfmc9fjaeNa9t_4c=w1666-h1249-no
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Finns även i pappersform från tillverkaren. Jag ger inte mycket för Heynes och grabbarna, jag väljer alltid original. Inte ofta jag bläddrar i dom, men skönt backup.

nu senaste bilarna liggger på PDF i datorn, men några bilar bak köptes dessa in till. 1.200 sidor bara för växellådan. Det klallar jag manual!
[bild]

Och till senaste bilen:

[bild]
Finns såna "biblar" här också till både bilar och mc , och även på pdf i datorn.
Har varit medlem här ett par decennier , väldigt nyttigt med enorm kunskapsbank
till GM truckar.

67-72chevytrucks.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.