galento galento skrev:
Finns såna "biblar" här också till både bilar och mc , och även på pdf i datorn.
Har varit medlem här ett par decennier , väldigt nyttigt med enorm kunskapsbank
till GM truckar.

67-72chevytrucks.com
Japp, det är en bra sida!
 
Jo till jänkarna har jag också pappersböcker
 
Tokslut Tokslut skrev:
Finns även i pappersform från tillverkaren. Jag ger inte mycket för Heynes och grabbarna, jag väljer alltid original. Inte ofta jag bläddrar i dom, men skönt backup.

nu senaste bilarna liggger på PDF i datorn, men några bilar bak köptes dessa in till. 1.200 sidor bara för växellådan. Det klallar jag manual!
[bild]

Och till senaste bilen:

[bild]
Märkligt att man kan få ihop så mycket på en sån simpel farkost.
 
Hynes mfl har vissa fördelar ibland, tex hur man själv tillverkar specialvektyg.
I orginalböckerna står det bara "använd verktyg xxxx"
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
galento
nino nino skrev:
Jo till jänkarna har jag också pappersböcker
Tycker nästan det är bättre med såna märkesforum än böcker.
 
A
galento galento skrev:
Tycker nästan det är bättre med såna märkesforum än böcker.
Maskinisten.se är bra.
Men sedan finns ju den mesta kunskapen här så det räcker.. (y);)
 
Vet inte om nån här har rivit av toppen på en Volvo vit5a ??
Krävs en hel del specialprylar för det, i Hynes står allt hur du tillverkar dessa, utan boken går man bet eller förstör topplocket.
 
Sist jag hade haynes så skruvade jag med en audi 100 -90 då var böckerna superbra men då hade man ju inte tillgång till nätet och Youtube, eller det fanns kanske men inte alls i samma utsträckning
 
nino nino skrev:
Min B20 skar i a-traktorn skickade ut en stake genom blocket och slog av kammen så den gick i 3 delar, tror jag fortfarande har kvar lilla biten typ 5cm lång och med en nock
(Undra varför man sparar på sånt? :D )
Haha, jag var utför nästan samma sak på min första bil, en 240. En jäkla smäll så det tog tvärstopp och vevstaken tittade ut genom sidan. Tror jag har slängt den nu, men hade kvar den länge :).

Orsaken till haveriet var att jag tog fel på oljefaten och hällade i skärolja (som används vid metallbearbetning) istället för motorolja.... Motorn läckte som ett såll hela veckan innan det small :crysmile:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Jag fick körkort först av mina vänner, så fick då äran att köra en kompis ”nya” bil, en Golf VR6 syncro.
Vi tog en tur till stan och på väg hem så gick staken ut genom blocket. Kändes så där lagomt kul, men det var skönt att det var en väldigt nära vän till familjen. Det var ju inte det första som rasade för den stackaren heller :cool:

@mexitegel vore det inte för smällen så hade det väl tagit en bra stund innan du insett att något var fel med en sådan container? ;)
 
Bekanta utan motoröra ringde o sa att bilen slutat ladda. Det var en vevstake som gått ut genom blocket och slagit ett hål i generatorn. De körde de sista milen hem, på slutet utan oljetryck.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag fick körkort först av mina vänner, så fick då äran att köra en kompis ”nya” bil, en Golf VR6 syncro.
Vi tog en tur till stan och på väg hem så gick staken ut genom blocket. Kändes så där lagomt kul, men det var skönt att det var en väldigt nära vän till familjen. Det var ju inte det första som rasade för den stackaren heller :cool:

@mexitegel vore det inte för smällen så hade det väl tagit en bra stund innan du insett att något var fel med en sådan container? ;)
Haha, ja det var tunn plåt i den. Så tunn att man fick snabba sig rejält när man bytte till sommardäck innan domkraften gick igenom trösklarna.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Haha, ja det var tunn plåt i den. Så tunn att man fick snabba sig rejält när man bytte till sommardäck innan domkraften gick igenom trösklarna.
I ungdomen hade några polare ett band. Vid en spelning på fritidsgården hade gjort en cover på 34an, fast den handlade om min Opel Ascona, en vers om när jag skulle hissa upp den men domkraften gick genom golvet.
Har låten kvar på kassettband.
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
min Opel Ascona
Köp Opel och bli belåten, se naturen genom plåten. Eller vad brukade man säga? :rofl:
 
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Köp Opel och bli belåten, se naturen genom plåten. Eller vad brukade man säga? :rofl:
Stämmer. Bilen var 6 år gammal när jag köpte den, 50% av golvet hade rostat bort. Bilhandlaren hade lagt masonit under mattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.