M maria01 skrev:
Då måste man först kolla att vägen aldrig har fått stadsbidrag om så är fallet då får man inte neka folk
Nja, statsbidragen är för underhåll, så att den aldrig fått statsbidrag är inget villkor som behöver uppfyllas för att man ska få sätta upp en bom, det som spelar roll är om vägen får bidrag nu.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du ett flygfoto? Jag försöker föreställa mig hur det ser ut men det är inte lätt. Ni har en U-formad väg som går från allmän väg till samma allmänna väg och den går över er gårdsplan?
Vet inte om min skiss funkar/syns ok :)

Riktiga vägen markerat med rött.
tomter med X i.

Från ena änden passera fyra tomter som har nära ut till riktiga vägen.
Från andra hållet har jag rätt köra mellan två tomter och in.
in mellan dessa tomter och min tomt är markerad med rött.och röda streck i hus.
Min väg är typ traktorstig som fått sand o grus.
Inget underhåll av väg någonstans ifrån. Ingen har rätt att köra.
Jag har egna bilar och postis samt sopgubbar och transport med leverenser till mig ca 1-5 ggr per månad.
Sen har vi de som ska till tomter och kör från ena änden til den andra för att glo..
Handritad skiss av vägar och tomter med kryss, röda markeringar visar riktiga vägen och väg in till en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
E Ennazus skrev:

tomter med X i.

Jag har egna bilar och postis samt sopgubbar och transport med leverenser till mig ca 1-5 ggr per månad.
Sen har vi de som ska till tomter och kör från ena änden til den andra för att glo..
[bild]
Känns som att några lass 0-32 så att du får en vändplan och en bom är lösningen på biltrafiken. Posten kan säkert lära sig att köra in den enda öppna vägen. För sophämtning kan du ju ställa upp bommen den dagen som det sker.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
E Ennazus skrev:

tomter med X i.

[bild]
Om skalan är någorlunda så är din fastighet väldigt stor gentemot de "vanliga" tomterna vilket kan förleda många till att tro att din tomt enbart är runt huset/husen.
Din verksamhet kanske väcker nyfikenhet och då vägen ser ut att gå runt som vilken väg som helst så är det väl naturligt för den nyfikne att vilja glo, inte kul för dig förstås.
Sätt upp skylt vid varje sida att det är privat mark och väg?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E Ennazus skrev:

tomter med X i.

[bild]
Äger du all mark inom rödmarkerat område?

Jag vet förövrigt inte riktigt vad du vill ska hända... så länge det ser ut som det gör lär väl inte polisen lägga några resurser på att stoppa trafik och jag vet inte ens om det skulle vara "olagligt"?

Är det din väg får du bygga om vägen så att trafiken blir som du vill eller med bommar osv.

Vad vill du?

/ ATW

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Allt inom röda tillhör.
Vägen passerar rakt upp på gårdsplanen och ut igen.över gårdsplanen.
Det är så sluttande så det går inte dra om vägen längre bort.
Går inte göra vändplan pga hur sluttningen är och det är allér från bägge håll.där tomten börjar.
Allér får man ju inte säga i hur som helst utan tillstånd trots på privat tomt.
Det kommer få bli rejäla grindstolpar, skylt med privat väg, obehörig motorfordonstrafik förbjuden.
"Postisen" och "sopisen" är jag på god fot med :)
Sätta ut sittgrupper eller nånting annat lite närmare infarterna?
PÅ något sätt göra så det ser ut som om det är totalstopp längre fram?

Ok, kör på det.

Men jag förstår fortfarande inte frågan till forumet.

du får som enda utnyttjare/vägägare/väghållare i princip göra vad du vill...

/ATW

Skönt att vädra av sig utan att det är med grannar och förbifarande :)

Få andras åsikter och input.

Får med mig lite idéer.

Det blir grindstolpar.
Skylt: privat/privat väg/privat infart. (väger orden på skyltarna)

En trafik förbjuden skylt, i vardera änden, den med överstruken bil/mc.
Eventuellt sätta ut en sittgrupp så den syns redan vid infart från det håll som är värst.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
Att man äger mark betyder inte att det räcker för att hålla allmänheten ute... Den delen av tomten som du har rätt att hålla utomstående utanför är din hemfridzon som är ett luddigt begrepp men det ska vara den närmaste privata sfären runt huset. inte hela tomten på xxxx m2.

Dock har man väg över gårdsplanen så finns det en viss rätt att färdas på den oavsett vad man som markägare tycker om det.. även om vägen bara fortsätter upp i skogen. Vad folk får färdas med beror på om det finns lagligt uppsatt skyltning med motortrafik förbjuden.. Allt som en gång är väg på karta är väg och rätten att färdas där är stark.

skyltar med privat väg har egentligen noll betydelse då dom sätts upp hej vilt överallt utan vett och sans...

Att tolka vad som är hemfridszon och inte är inte lönt här men troligen skulle du inte lyckas fälla nån för hemfridsbrott som går över din gårdsplan om vi vänder det så för enkelheten skull.

Att gamla gårdar har uthus på andra sidan vägen och vägen över gårdsplanen gör det inte olagligt att passera där.. trots att det är 8 M till ditt sovrumsfönster eller om du är naken i poolen.. Kanske dumt att bada naken om man har väg över gårdsplanen...eller placera poolen bättre :)

Det förändrar inte rätten att färdas på väg och man har inte rätt att stänga av med gruslass eller bommar eller gräva av vägen bara för att den ligger på ens mask..

Det finns dessutom många äldre vägar som är byggda med statliga bidrag och dom är då nästan omöjliga att stänga av för allmän biltrafik. Det görs ibland men är ofta olagligt och lagvidrigt och ett större brott än den som färdas på den mot ägarens vilja..

Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Det förändrar inte rätten att färdas på väg och man har inte rätt att stänga av med gruslass eller bommar eller gräva av vägen bara för att den ligger på ens mask.
Varför tror du att man som fastighetsägare måste hålla sin egna privata väg öppen för andra och varför tror du att man inte kan ta bort sin egna privata väg? Vad menar du är lagrummet för dessa idéer?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att man äger mark betyder inte att det räcker för att hålla allmänheten ute... Den delen av tomten som du har rätt att hålla utomstående utanför är din hemfridzon som är ett luddigt begrepp men det ska vara den närmaste privata sfären runt huset. inte hela tomten på xxxx m2.

Dock har man väg över gårdsplanen så finns det en viss rätt att färdas på den oavsett vad man som markägare tycker om det.. även om vägen bara fortsätter upp i skogen. Vad folk får färdas med beror på om det finns lagligt uppsatt skyltning med motortrafik förbjuden.. Allt som en gång är väg på karta är väg och rätten att färdas där är stark.

skyltar med privat väg har egentligen noll betydelse då dom sätts upp hej vilt överallt utan vett och sans...

Att tolka vad som är hemfridszon och inte är inte lönt här men troligen skulle du inte lyckas fälla nån för hemfridsbrott som går över din gårdsplan om vi vänder det så för enkelheten skull.

Att gamla gårdar har uthus på andra sidan vägen och vägen över gårdsplanen gör det inte olagligt att passera där.. trots att det är 8 M till ditt sovrumsfönster eller om du är naken i poolen.. Kanske dumt att bada naken om man har väg över gårdsplanen...eller placera poolen bättre :)

Det förändrar inte rätten att färdas på väg och man har inte rätt att stänga av med gruslass eller bommar eller gräva av vägen bara för att den ligger på ens mask..

Det finns dessutom många äldre vägar som är byggda med statliga bidrag och dom är då nästan omöjliga att stänga av för allmän biltrafik. Det görs ibland men är ofta olagligt och lagvidrigt och ett större brott än den som färdas på den mot ägarens vilja..
Nja att hålla ute gående/ridande/cyklister utanför hemfridszonen (vad det nu är) är ju svårt. Men att sätta en bom för fordonstrafik lär ju inte vara några problem vid en privat väg. Sedan dyker det kanske upp andra problem med besökande/post/mm mm

Tror inte det är så många vägsnuttar i obygden som byggts med statliga pengar... var ser man det? och var står det att väghållaren/ägaren inte bestämmer vem som får köra fordon på vägen?

/ATW

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Men om jag eller min far har byggt en väg som folk tycker att dom ska åka på, så kan jag utan tvekan både sätta upp bommar och gräva upp den utan att det angår någon annan.

• Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E elmont skrev:
Men om jag eller min far har byggt en väg som folk tycker att dom ska åka på, så kan jag utan tvekan både sätta upp bommar och gräva upp den utan att det angår någon annan.
Du behöver inte ens ha byggt den. Det räcker med att du äger den. Enda rimligt vanliga undantaget jag kan tänka mig är om vägen omfattas av strandskydd. Då finns lag som hindrar förändring. Men du kan ju låta vägen sakta förfalla.

P
Till att börja med är dom flesta vägar inte "privata vägar" utan är enskilda vägar.. Även om dom helt eller delvis ligger på privatägd mark och oftast oavsett vem som en gång i tiden har byggt den.. Vägar som funnits länge och syns på kartor osv är inte bara att ta bort för att man äger marken den ligger på... risken är då stor att man gör sig till en större brottsling än den som färdas på den..

För enskilda vägar så kan man läsa här tex är en rätt bra sammanfattning..
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Enskild-vag/

Man kan som mark och vägägare förbjuda motortrafik på sin väg om den inte har bidrag eller har fått bidrag som kräver att den ska hållas öppen. Många bommar som sätts upp i sverige bryter mot detta och är olagligt uppsatta..

Men även med bommar så har man full rätt att gå och cykla och rida osv enligt allemansrätten och med väg över gårdsplan så är det väldigt svårt att lagligt ta bort denna rätt.. och hemfridsbrott lär knappast bli aktuellt om gammal väg går över gårdsplanen och sen fortsätter... Att fastighetsägaren ogillar trafik ger den inte rätt..man skulle köpt en gård utan genomfart om man inte står ut med genomfartstrafik.. vad sen folk har för ärende spelar ingen roll om dom är fågelskådare eller ska plocka lingon eller smultron i nåt dike längre bort (utanför hemfridszon)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Till att börja med är dom flesta vägar inte "privata vägar" utan är enskilda vägar.. Även om dom helt eller delvis ligger på privatägd mark och oftast oavsett vem som en gång i tiden har byggt den.. Vägar som funnits länge och syns på kartor osv är inte bara att ta bort för att man äger marken den ligger på... risken är då stor att man gör sig till en större brottsling än den som färdas på den..
Hur tänker du nu?

Om jag äger en vägstump på min fastighet så får jag ta bort den. Om jag inte äger vägen utan t ex en samfällighet eller granne äger vägen så kan jag naturligtvis inte ta bort den även om den råkar ligga på min mark.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.